پس از سه ماه، با تغییر رنگبندی رامسر، وضعیت قرمز کرونایی به استان مازندران بازگشت.

شیراز، ایران / در پی روند افزایشی موارد ابتلا به کرونا، بستری بیماران مبتلا به این بیماری در بیمارستان حضرت علی‌اصغر(ع) شیراز رو به افزایش است. عکس: ایکنا، احمدرضا مداح

استان مازندران که از دوم اریبهشت ماه با تغییر رنگ‌بندی رامسر از وضعیت قرمز خارج شده بود، اکنون پس از حدود سه ماه بار دیگر با تغییر رنگ مجدد این شهرستان و روشن شدن چراغ قرمز کرونایی به وضعیت بسیار پرخطر کرونایی بازگشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، براساس آخرین اطلاع رسانی رنگ بندی کرونایی مناطق مختلف کشور از سوی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی رنگ نارنجی کرونایی که جمعه گذشته به یک شهرستان مازندران بازگشته بود طی هفت روز سه  شهرستان دیگر را هم در احاطه خود گرفته است.

بر اساس این ارزیابی شهرستان های سیمرغ، جویبار و محمودآباد که طی ۲ ماه اخیر در شرایط عادی کرونایی قرار داشتند از وضعیت آبی خارج شده اند و به رنگ نارنجی کرونایی تغییر وضعیت دادند.

همچنین قائمشهر نیز که هفته گذشته از محدوده آبی کرونایی خارج شده بود، بار دیگر با افزایش بستری بیماران کرونایی از وضعیت زرد نیز خارج شد و به رنگ نارنجی در آمد.

در همین حال رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان قائمشهر  اعلام کرد که به نسبت ۱۰روز گذشته بیماری کرونا در این شهرستان اوج گرفته و ‌دوباره شاهد افزایش تعداد مراجعه سرپایی بیماران در بیمارستان های شهرستان هستیم.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت از آخرین وضعیت کرونایی ، تنها شهرستان کلاردشت در مازندران با بهبود نسبی مواجه بوده است و این شهرستان که هفته گذشته پرچمدار ورود مجدد مازندران به رنگ نارنجی کرونایی بوده است از این شرایط خارج و وارد محدوده زرد شد.

طبق ارزیابی وزرات بهداشت اکنون ۱۳ شهرستان بهشهر، نکا، میاندرود، ساری، سوادکوه، سوادکوه شمالی،آمل، نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد و تنکابن در محدوده زرد کرونایی قرار دارند.

در حالی که هفته گذشته ۱۲ شهرستان مازندران در وضعیت آبی کرونایی قرار داشتند، طی هفت روز تعداد شهرستان های شرایط عادی کرونایی در استان به چهار شهرستان کاهش یافت و اکنون تنها شهرستان بابل، بابلسر، فریدونکنار و گلوگاه در محدوده آبی کرونایی باقی ماندند.

وضعیت قرمز یا خیلی پرخطر به شرایطی اطلاق می‌شود که در یک شهر از هر صدهزار نفر، دست‌کم ۱۰ نفر روزانه به علت ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شوند.

رنگ نارنجی به معنای وضعیت کرونایی پرخطر است و آمار روزانه بستری در این مناطق بیشتر از ۶ نفر از میان یکصد هزار نفر جمعیت می باشد.

وضعیت زرد به معنای نسبتا پرخطر کرونایی محسوب می شود. مناطقی که با این رنگ مشخص می شوند به این معناست که در آنجا بستری روزانه کرونایی در بیمارستان ها بین چهار تا ۶ نفر از میان هر یکصد هزار نفر جمعیت است.

رنگ آبی در فرهنگ ستاد مقابله با کرونا به معنی عادی است. این رنگ به مناطقی داده می شود که آمار بیماران کرونایی بستری روزانه در آنجا ۲ نفر به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت باشد.

افزایش صد درصدی بیماران کرونایی

 سویه اومیکرون کرونا پس از چند ماه وضعیت با ثبات و آرام کرونایی در کشور، یک بار دیگر در مسیر همه‌گیری قرار گرفته و روز گذشته وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور اعلام کرد که با توجه به آمار کشور ما وارد موج هفتم کرونا شده است.

در مازندران نیز شرایط طی یک هفته اخیر نشانه‌هایی از آغاز موج هفتم کرونا دارد. شرایط بسیار پرخطر کرونایی بار دیگر به مازندران بازگشت و تعداد شهرستان های نارنجی هم افزایش یافت.

در تاریخ ۱۸ اردیبهشت امسال تعداد مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران برای نخستین بار از اسفند ۱۳۹۸ و شکل‌گیری موج نخست کرونا  به کمتر از یکصد نفر رسید و دو رقمی شد.تعداد بستری‌شدگان مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های مازندران که هر ۲۴ ساعت از سوی دانشگاه های علوم پزشکی اعلام می شود ، از حدود ۲ ماه پیش روی اعداد دو رقمی ثابت ماند و حتی به  ۴۰ نفر نیز کاهش یافت ولی در  جمعه منتهی به ۱۸ تیر بار دیگر سه رقمی شده بود در طول تنها هفت روز به بیش از ۲ برابر افزایش یافته است و در حال حاضر بنابر اعلام علوم پزشکی مازندران و بابل ۲۱۴ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد  ۵۴ نفر با علائم حاد تنفسی در بخش های مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند.  

بازگشت مقررات کرونایی به مازندران

ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا مازندران  روز سه شنبه ۲۱ تیرماه  همزمان با افزایش آمار بیماران بستری و ورود شرایط پرخطر کرونایی به استان با گذراندن مصوبه‌ای ماسک زدن را برای تمامی کارکنان ادارات و ارائه دهندگان خدمات الزامی کرد.

این ستاد اعلام کردکه  به منظور جلوگیری از گسترش شیوع کرونا ، از حضور افراد علامت دار در ادارات و صنوف شامل کارکنان و گیرندگان خدمات هم به طور جدی جلوگیر شود.

 یکی دیگر  از مصوبات این ستاد هم تاکید بر نظارت بر برگزاری عروسی و مراسم در تالارها با حساسیت و دقت بیشتر از سوی دستگاه های متولی و ناظر بود.

 ستاد  مقابله با کرونا مازندران همچنین بر ضرورت واکسیناسیون نوبت سوم تمامی ارائه دهندگان خدمات و کارکنان ادارات که بیش از سه ماه از نوبت دومشان گذشته و تزریق واکسن یادآور برای همین ا فراد که بیش از ۶ ماه از نوبت سومشان گذشته باشد، تاکید کرد. 

این ستاد همچنین از فرمانداران شهرستان های مازندران خواست تا با توجه به تغییرات رنگ بندی کرونایی در مناطق مختلف استان و احتمال وقوع جهش جدید کرونایی نسبت به تشکیل جلسات ستاد کرونا اقدام کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.