شهرستان آمل که اکنون چهارمین ماه از وضعیت قرمز کرونایی خود را سپری می‌کند ، با اعمال محدودیت‌های شدید نه تنها از حالت قرمز کرونایی خارج نشده ، بلکه قرمزتر شده و این وضعیت رفته رفته مردم را نسبت به اجرای پروتکل‌ها و محدودیت‌ها سهل انگارتر کرده است.

موج سوم همه گیری ویروس کرونا بر خلاف دیگر نقاط کشور دیرتر وارد استان مازندران شد به طوری که چند روز پس از اعلام رسمی خروج تمام نقاط قرمز کرونایی کشور از موج سوم ستاد مقابله با کرونا استان اعلام کرد مازندران وارد این موج شد. مازندران در حالی روزهای سرخ کرونایی خود را در موج سوم سپری می کند که همواره یک شهرستان  آن ، نه تنها در بالای لیست پرتعداد ترین بیماران کرونایی استان ، بلکه در صدر جدول مناطق مختلف کشور نیز بوده است. 

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، شهرستان آمل که صنعتی ترین منطقه  استان است و همچنین در مرکز جغرافیای استان مازندران قرار دارد ، ماههاست که در شرایط قرمز به سر می برد، بنابر اعلام رسمی اکنون این شهرستان در چهارمین ماه از وضعیت قرمز کرونایی خود سر میکند در حالی که برخی از اعضای جامعه پزشکی اعتقاد دارند وضعیت قرمز آمل از اواسط شهریور ماه آغاز شده است. 

به هر حال این شهرستان که از جمعیت ۴۲۰ هزار نفری برخوردار است و سومین منطقه پر جمعیت مازندران محسوب می شود، حداقل سه ماه گذشته را هموار در وضعیت قرمز سپری کرده است. وضعیتی که طولانی شدن آن به مرور زمان پروتکل های بهداشتی را کم رنگ و محدودیت های کرونایی را نیز بی اثر کرد. 

برای تایید این ادعا باید گفت که آمل با حدود ۱۷۰ نفر مبتلا کرونایی بستری در پنج  بیمارستان  این شهرستان در روز نخست آذرماه وارد طرح جامع محدودیت ها شد که ۲۰ درصد از کل بیماران کووید-۱۹ استان را تشکیل می داد، در حالی که با گذشت  ۶۰روز تعداد بیماران بستری این شهرستان به حدود ۲۶۰ نفر رسید که رشد ۵۰ درصدی را نشان می دهد. 

رشد ۵۰ درصدی بیماران بستری کرونایی در این شهرستان نیز در حالی اتفاق افتاد که به اعتقاد مسئولان و همچنین متولیان امر محدودیت های کرونایی اعمال شده جزو سخت ترین نوع محدودیت ها از ابتدای شیوع کرونا در کشور بود. محدودیت هایی که شامل تعطیلی تمامی مشاغل غیر سطح یک در شهرهای قرمز ، منع تردد شبانه ، ممنوعیت ورود غیر بومیان به شهرهای قرمز و مواردی  دیگر می شد. 

البته در ۲ ماه اخیر محدودیتهای کرونایی منجر به تغییر وضعیت بسیاری از شهرستان های استان شد. برای مثال شهرستان ساری در این مدت ۲ بار از وضعیت قرمز خارج شد و بار دیگر به شرایط قرمز بازگشت که به اعتقاد بسیاری ناشی از عادی انگاری و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی است و یا شهرستان محمودآباد بعد از ۱۰ روز از اعمال محدودیت های سخت کرونایی از وضعیت قرمز خارج شد اما همانطور که پیداست محدودیت های کرونایی در شهرستان آمل با گذر زمان و پس از موج دوم شیوع در اوایل تابستان تاثیر خود را از دست داده است زیرا این ناحیه از مازندران در سه ماه اخیر بی‌وقفه در شرایط قرمز کرونایی به سر می‌برد. 

مقصران تکراری و اوج‌گیری کرونا

برای اوج گیری ویروس کرونا در همه نقاط دنیا ،عادی انگاری و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی همواره به عنوان مهم ترین عامل  مطرح است. در ایران و مازندران نیز این مسئله وضعیتی استثنا ندارد. حتی بسیاری از پزشکان و متخصصان نیز معتقد هستند در مازندران به دلیل ارتباطات اجتماعی بالا بی‌اعتنایی به پروتکل های بهداشتی و برگزاری تجمعات به خصوص خانوادگی پررنگ تر از دیگر نقاط کشور است. 

اما آنچه مشخص است این است که  تکرار سریالی مقصر دانستن عادی انگاری و برگزاری دورهمی نتوانسته منجر به هوشیاری جمعی و همچنین خروج شهرستان آمل از وضعیت قرمز کرونایی شود. شهری که البته در استان مازندران به شهر مهمانی ها معروف است و دورهمی های خانوادگی و دوستانه در آن بیش از دیگر نقاط مازندران مهمان پذیر به چشم می آید. 

تکیه صرف بر مقصر جلوه دادن مردم برای جلوگیری از پیشروی کرونا نسخه ای بود که حداقل در چهار ماه گذشته برای شهرستان آمل شفابخش نبوده است. بارها و بارها مسئولان کشور و استانی و شهرستانی در گفت و گو با رسانه ها عادی انگاری را علت اصلی شیب تند شیوع ویروس کرونا در آمل اعلام کردند و از مردم خواستند تا با خودداری از تجمعات خانوادگی ، دورهمی ها و همچنین رعایت پروتکل های بهداشتی مانع از گسترش ویروس شوند که البته این مسئله نیز افاقه نکرد.

در ۲ ماه اخیر حداقل ۲۰ خبر و همچنین گزارش در خبرگزاری ایرنا پیرامون مشکلات قرمزی کرونایی آمل و همچنین توصیه های مسئولان منتشر شد که همواره عادی انگاری رفتاری را سد راه کاهش سرعت بیماری کووید۱۹ در این شهرستان عنوان کردند.

اما گویا دیگر این مسئله شهروندان آملی را راضی نمی کند. یکی از شهروندان آملی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: اکنون ۲ ماه است که شهر در وضعیت قرمز قرار دارد و به ما می گویند که باید در خانه بمانیم یا مهمانی نرویم و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم. اما نه تنها آمار کرونایی آمل کاهش نیافته  بلکه بدتر هم شد.

 رنجبر افزود: مسئولان خودشان مراسم تجمعی گرفته و جلسات پر تعداد برگزار می کنند که با کمال رضایت تصاویرشان در رسانه ها هم پخش می شود آنوقت به ما می گویند به خانه پدر و مادر و خویشاوندان نروید چون ممکن است کرونا بگیریم. هر روز در آرامگاه ها به خصوص روستاها مراسم چند صدنفری گرفته می شود و کسی کاری با آنها ندارد.

وی ادامه داد: به ما می گویند کوه و ییلاق نروید چون ممکن است کرونا بگیریم، اما هرکسی که بخواهد از شهرهای دیگر می تواند وارد آمل شوند و شهر پر از پلاک ماشین های تهران و غیر بومی است. 

یکی از کسبه آملی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: به واسطه فعالیت به عنوان فروشگاه لباس ما را جزو مشاغل درجه دوم و سوم می دانند اما مگر ما در روز چقدر مشتری داریم که می گویند عامل اصلی شیوع ویروس کرونا اصناف هستند. در حالی که یک سر به فروشگاه های مواد غذایی بزنید می بینید چطور مردم صف کشیدند و بدون رعایت پروتکل ها تجمع می کنند.

حیدری افزود: ما را از مهمانی رفتن محروم می کنند که البته حرف درستی است و باید  توسط همه شهروندان رعایت شود، اما چطور در بازارهای روز این شهر عده زیادی چه مردم و چه کسبه بدون ماسک  تردد می کنند ولی  کسی با آنها برخورد نمی کند .

وی که از بسته بودن ۲ ماهه مغازه اش به شدت عصبانی بود گفت: هر روز گوشه و کنار شهر به خصوص در روستاها عروسی ها و مراسم عزای سیصد و چهارصد نفری برگزار می شود هیچ کس نظارت نمی کند، اما مدیران پشت میکروفن فقط می گویند مهمانی نروید و اصناف را ببندید .

این فروشنده با انتقاد از نحوه مدیریت کرونا در آمل گفت: اگر قرار است  کرونا در شهر مدیریت شود باید با همه اصناف و تجمعات برخورد شود و به طور کامل همه جا از جمله بازار روزهای این شهر و قهوه خانه هایی که شبانه فعالیت می کنند و عاملان اصلی انتشار ویروس هستند بسته شوند نه تنها فقط اصنافی که در خیابان های اصلی فعالیت دارندو صرفا برای نمایش مغازه هایشان بسته می شود.

عصبانیت و رفتارهای کرونایی نابهنجار

گذشته از انتقادات این افراد به نحوه نظارت بر محدودیت های کرونایی ، شاهد بی اثر شدن محدودیت ها در نگاه مردم هستیم که این روزها از سوی مسئولان بزرگ ترین آسیب مدیریت کرونا در این شهرستان دانسته می شود. کارشناس جامعه شناسی درباره مشکلات پیش آمده در شهرستان آمل به خبرنگار ایرنا گفت: مسئله ای که در شهرستان آمل پیش آمده نوعی نادر از رفتار اجتماعی در برابر کرونا است که حتی در کشور نیز کمتر دیده می شود. 

 نائیجی افزود: برخلاف دیگر نقاط کشور و حتی استان مازندران که مردم با توصیه ها و محدودیت های کرونایی همراهی کرده و در نتیجه به سرعت از وضعیت قرمز خارج شدند، در شهرستان آمل مسئله اندکی متفاوت است زیرا نوع تعامل اجتماعی و ارتباطات به گونه ای است که نمی توان به سرعت برخی از عادت های چندین  و چند صدساله مردم این شهر را تغییر داد. 

وی ادامه داد: علاوه بر این به دلیل همین تعاملات که از کف جامعه تا مسئولان اداری شهرستان به خصوص در ناظران محدودیت‌های کرونایی به هم تنیده است، اجرای مصوبات و طرح های مدیریتی کرونا همواره با اغماض و مصلحت اندیشی و حتی نگاه سلیقه ای بازرسان همراه بوده است. برای مثال اغلب متولیان و ناظران مدیریت کرونا با بازاریان ارتباطات خویشاوندی یا دوستانه دارند که مانع از اجرای دقیق محدودیت ها می شود که در موارد دیگر نیز شرایط به همین منوال است. 

این جامعه شناس  اجرای محدودیت های کرونایی در آمل را از زمان شیوع ویروس کرونا ناقص دانست وافزود: در موج دوم شیوع ویروس کرونا که از آمل هم شروع شد شاهد سهل انگاری‌های متعدد در اجرای پروتکل ها بودیم که ناشی از همین شیوه ناقص مدیریت ویروس بود و این شهرستان در مدت اندکی بعد از موج دوم بار دیگر قرمز شد. 

نائیجی تکیه بر یک گزاره و مقصر جلوه دادن مردم را روشی نادرست در مدیریت ویروس کرونا برای نسخه آملی آن دانست و گفت: رویارویی با ویروس کرونا باید همه جانبه و با همراهی همه اجزای جامعه باشد که شامل ، مردم، مسئولان، اصناف و مشاغل می شود. این روزها مردم آمل از نگاه یکجانبه بسیار عصبانی هستند و رفتارهای مخالف پروتکل های بهداشتی آنان نیز ناشی از همین عصبانیت است. 

این کارشناس آملی معتقد است که طولانی شدن مدیریت وضعیت قرمز ویروس، بی عدالتی در برخورد با متخلفین محدودیت ها و نظارت ساده انگارانه همگی باعث شده مردم این شهر از رعایت پروتکل های بهداشتی فاصله گرفته و بار دیگر برگزاری دورهمی های خود را از سربگیرند. 

نائیجی با خطرناک دانستن رفتارهای سهل انگارانه مردم در برابر ویروس کرونا گفت: متاسفانه برخلاف دیگر نقاط استان و کشور که شاهد همراهی مردم و مسئولان هستیم، در این شهر این ۲ گروه در برابر یکدیگر ایستاده و همدیگر را مقصر وضعیت کنونی می دانند که نتیجه ای جز وخامت بیشتر اوضاع نخواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه خروج از بحران قرمزی کرونا آمل نیاز به رعایت گسترده مردم در دستورالعمل های بهداشتی دارد، افزود: اکنون مردم به دلیل طولانی شدن شرایط قرمز بسیار خسته بوده و نیاز به دلگرمی و همچنین جدیت بیشتر  و  همه جانبه در نظارت ها دارند. به علاوه اینکه هرچقدر مدت شرایط فعلی طولانی شود باید منتظر ریزش بیشتر مردم در رعایت پروتکل های کرونایی باشیم. 

سایه چندصدایی 

مسئله دیگر که باید در شرح حال وضعیت سرخ کرونایی آمل به آن اشاره کرد، چند صدایی در مدیریت محدودیت ها یا همان مدیریت کرونا در این شهرستان است. اخیراً فرماندار آمل علت اصلی ضعف در اجرای محدودیت‌های کرونایی در این شهرستان را نوع برخورد برخی مسئولان محلی دانست و گفت: متاسفانه برخی مسئولان محلی مانع اجرای درست و کامل محدودیت‌های کرونایی در شهرستان می‌شوند.

علیرضا شریعت ۱۴ دی ماه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا پیرامون چرایی قرمز باقی ماندن وضعیت شهرستان آمل طی چند ماه گذشته و همچنین اجرای ناقص محدودیت‌ها افزود : شوربختانه برخی مسئولان محلی بی اعتناء به سلامتی مردم و به بهانه توجه به اقشار آسیب پذیر مانع اجرای دقیق محدودیت های کرونایی شده اند و این گونه مقاومت ها همچنان نیز ادامه دارد.

فرماندار آمل البته نامی از مسئولان محلی که در برابر اجرای سفت و سخت محدودیت های کرونایی سنگ اندازی می کنند ، نبرد  ولی گفت : این افراد با ابراز نظرات مخالف ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا و تحریک افکار عمومی ، سعی دارند خود را دلسوزتر معرفی کنند و مانع جدی مدیریت کرونا در شهرستان می شوند.

شریعت تاکید کرد : بهانه قرار دادن مشکلات اقتصادی و طرفداری از کسبه و بازاریان با عنوان دلسوزی برای معیشت ، راه حل خطرناکی برای مقابله با ویروس کرونا است که تنها با یک اشتباه و تجمع می تواند یک استان را به شرایط قرمز سوق دهد. به گفته وی عدم رعایت محدودیت های کرونایی در بازار که از شلوغ ترین اماکن شهرستان است ، ناشی از تحریک افکار عمومی توسط همین افراد است و تا زمانی که مدیریت شهرستان چند صدایی باشد نمی توان انتظار مدیریت کرونا را داشت.

وی بخشی از عادی انگاری مردم را ناشی از همین بی اعتنایی صنفی به محدودیت ها دانست و افزود : مردم در مواجهه با فعالیت غیر قانونی مشاغل ممنوعه نه تنها به محدودیت های اعلامی  بی اعتماد می شوند، بلکه تصور می کنند شهر در شرایط عادی قرار دارد و مسئولان اطلاعات اشتباه منتشر می کنند که باعث بی اعتمادی به مضاعف شدن زحمات عوامل اجرایی محدودیت ها می شود.

 دکتر لاری: چند صدایی در استان و شهرستان ها بشدت برای مدیریت کرونا مشکل ساز است

سخنان فرماندار آمل و همچنین انتشار آن در خبرگزاری ایرنا حدود سه روز بعد پای سخنگوی وزارت بهداشت را به شهر آمل کشاند. سخگنوی وزیر بهداشت در ستاد مقابله با ویروس کرونا آمل بدون اشاره به شهر خاصی به وضعیت افزایشی شیوع کرونا در مازندران اشاره کرد و گفت : مازندران بر خلاف سایر نقاط کشور بتازگی وارد پیک سوم کرونا شده است و برای خروج از این پیک و اجرای تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا باید بین همه نهادهای استان و شهرستان همراهی و همدلی ایجاد شود.

دکتر سیما سادات لاری تاکید کرد : چند صدایی در استان و شهرستان ها بشدت برای مدیریت کرونا مشکل ساز است . باید همه نهادها ، شخصیت ها و همچنین مردم در جهت اجرای صحیح پروتکل های بهداشتی همراه و یکصدا باشند.

وی افزود : لازمه خروج مازندران از وضعیت افزایشی شیوع کرونا و عبور از پیک سوم ، کنار گذاشتن اختلاف نظرها است چون دنبال مقصرو گناهکار گشتن برای مشکلات پیش آمده فقط شرایط مدیریت کرونا را سخت تر خواهد کرد. 

سخنگوی وزارت بهداشت گفت : اینکه شهرستان آمل زمانی محل تردد گردشگران و مسافران بوده ، افتخاری برای مازندران و محل کسب درآمد اقشار مختلف است ، ولی همین مزیت امروز به معضلی برای کنترل بیماری تبدیل شده است و باید تلاش کرد تا این مشکل هر چه زودتر برطرف شود .

وی تاکید کرد : نباید در مردم این تصور را ایجاد کرد که آمل رها شده بلکه همه کشور موج سوم را طی کرده و مازندران دیرتر وارد موج شده است.

مقاومت عادی انگاری در برابر محدودیت‌ها

پس از ورود سخنگوی وزارت بهداشت به آمل و همچنین سفر یک روزه وزیر بهداشت و درمان به مازندران سختگیری محدودیتها در این شهرستان به فصل تازه ای رسید به طوری که در اخیرا چندین بانک نیز اخطار کتبی دریافت و یک بانک دولتی نیز پلمب شد.

همچنین با تعلیق کارت های تردد که به دلیل تکثیر بدون ضابطه در دست تقریبا تمامی مردم بود، ورود غیر بومیان به شهر آمل بسیار سخت و سطح جدید از اجرای محدودیت ها اجرایی شد. به طوری که طی بررسی میدانی خبرنگار ایرنا در هفته سوم دی ماه شاهد افزایش رعایت پروتکل های بهداشتی در شهرستان آمل بودیم.

در این مدت واحدهای صنفی سطوح ۲ و سه و چهار در ساعت مقرر بسته شدند و عملاً هیچ واحد صنفی بجز فروش مواد غذایی و خدمات اولیه بعد از ساعت ۱۸ فعال نبودند. البته این مسئله مربوط به ۲ روز گذشته است درحالی که بارها  شهرستان آمل در ماههای اخیر به دلیل نقض محدودیت های کرونایی و عدم نظارت مناسب بر اجرای مصوبات ستاد مورد اتهام قرار گرفت و نه تنها در این میان مسئولان ملی و استانی را برای پیگیری چرایی به این شهرستان کشاند بلکه توجهه رسانه های محلی و ملی را نیز به خود جلب کرد. 

فرماندار شهرستان آمل پیش تر  در گفت و گویی اختصاصی با ایرنا تاکید کرد از این پس در مقابل تمامی مخالفت ها خواهیم ایستاد و به کسی اجازه بازی با جان مردم را نمی دهیم. 

شریعت با بیان اینکه مردم نباید به بهانه خود خواهی برخی بمیرند، افزود: جان مردم خط قرمز ما است و برای این مسئله با هیچکس تعارفی نداریم. در این زمینه استاندار مازندران و ستاد استانی و ملی مقابله با ویروس کرونا پشتیبان ما هستند و باید تمامی پروتکل های بهداشتی در آمل رعایت شود. 

اما با گذشت یک هفته از تشدید سختگیری ها بار دیگر شاهد کم سو شدن تکراری پروتکل های بهداشتی در این شهر کرونا زده و همچنین اجرای محدودیت ها هستیم. برای مثال شب گذشته با وجود بسته بودن برخی اصناف در ساعت مقرر ، برخی مشاغل سطح ۲ و سه در ساعت پس از ممنوعیت نیز به فعالیت خود ادامه می دادند که شامل گل فروشی، فرش فروشی ها، فروشگاه پوشاک، ویدئو کلوپ ها و موارد دیگر میشد. 

مشاهدات خبرنگار ایرنا نشان می دهد که رفته رفته بار دیگر شهر آمل به سمت عادی انگاری و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی می شود که بار دیگر زنگ خطر سرعت گیری ویروس کرونا را به صدا در می آورد.

حتی بسیاری از سمساری ها ، فروشگاه لوازم خانگی و تعدادی دیگر نیز در روزهای اخیر اقدام به بازگشایی کردند و جالب آنکه بعد از ساعت ممنوعیت تردد نیز به فعالیت خود ادامه می دهند و در تصویر بالا نیز به وضوع شاهد فعالیت مشاغل سطوح دو و سه هستیم که حتی در ساعت شب نیز بی اعتنا به محدودیت ها هستند. 

البته نباید در این میان بانک ها را از قلم انداخت زیرا رعایت پروتکل های بهداشتی در بانک های آمل اگر نگوییم بدترین شرایط را دارد ، وضعیت مطلوبی را نمی توان برای آن متصور شد. صفهای طولانی در پشت در بانک ها، ازدحام جمعیت در درون بانک ها که در پایین تصاویر آن را مشاهده می کنید.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در باقی صنوف نیز روزهای اخیر در حال بازگشت به فضای عادی انگاری و ساده انگاری است که در برخی خیابان های آمل به خصوص بلوار شیخ فضل الله نوری موسوم به جاده نور بیشتر دیده می شود. البته همین مسئله نیز انتقاد بسیاری از کسبه مناطق دیگر را به همراه داشته است. 

یکی از کاسبان خیابان هراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: متاسفانه حوزه نظارت مسئولان فقط بر روی خیابان هراز متمرکز شده است و در باقی نقاط شهر مانند جاده نور همه کسبه به صورت عادی در حال فعالیت هستند. البته چون فرمانداری در خیابان هراز قرار دارد بیشترین نظارت در اطراف فرمانداری است و باقی مناطق شهر تمامی مغازه ها باز هستند.

وی افزود: در طول روز دهها بار بازرسان تعزیرات، بهداشت، اداره کل صنعت معدن و اصناف از خیابان هراز بازدید می کنند و به شدت با واحدهای صنفی این منطقه برخورد می کنند، در حالی بسیاری از مشاغل در بخش‌های مختلف شهر بدون نظارت و حتی با ازدحام جمعیت به کار خود ادامه می‌دهند و هیچ نظارتی بر روی آنان نیست. 

البته در تایید بخشی از سخنان این فرد باید گفت که بررسی های خبرنگار ایرنا نشان می دهد در بخش هایی از شهر آمل مانند جاده نور و بلوار طالب آملی بسیاری از واحدهای صنفی سطح سه و چهار فعال هستند و حتی این فعالیت تا پس از ساعت ممنوعه نیز ادامه دارد.

اینگونه مسائل و برخوردهای سلیقه ای و همچنین نظارت‌های کوتاه برد چه مورد قبول مسئولان قرار بگیرد و چه نه، نقل محافل مردم آمل به خصوص اصناف است که در خط مقدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی قرار دارند. آن طور که از گفت‌وگو با کسبه و شهروندان آملی پیداست که بخشی از رفتارهای عادی‌انگارانه به خصوص در کسبه ناشی از نوع و طریقه اجرای محدودیت‌ها است. 

تداوم ترافیک دورهمی 

روی دیگر سکه سرخی کرونایی آمل که همواره از سوی کادر درمان و مسئولان مدیریت کرونا هشدار داده شد و در بالا نیز به آن اشاره کردیم، تداوم دورهمی ها در این شهر است. برگزاری شب نشینی ها، برپایی عروسی در منازل مسکونی و باغ های اطراف شهر، مراسم عزاداری پر جمعیت ان هم در معروف ترین اماکن مذهبی شهر و برگزاری دیگر مراسم تجمعی همچون جشن تولد و تعاونی های زنانه که در امل بیش از دیگر نقاط استان مشتری دارد هرگونه مدیرتی کرونایی را به چالش می کشد. 

بررسی شبانه تردد عمومی مردم آمل در سطح شهر نیز شنان می دهد همچنان بساط دورهمی در این شهر گرم است و برای برون رفت از این بن بست باید زمان بیشتری را منتظر ماند. 

رعایت فردی و بازگشت به نقطه آغازین

آن طور که پیداست خروجی اتفاقاتی که در آمل رخ داده از جمله چند صدایی در مدیریت محدودیت ها، برخورد متناقض با اصناف و همچنین دورهمی های خانوادگی بیشترین اثر را بر رفتار عمومی و همگانی مردم این شهر گذاشته است. اثراتی که جز بی توجهی فردی و جمعی به پروتکل ها و قرمز ماندن چندین ماهه این شهر نتیجه ای دیگر نداشت که امروز در بالای لیست شهرهای پر خطر کشور محسوب می شود. 

یکی از اعضای کادر درمان بیمارستانی آمل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر رعایت فردی محدودیت ها تاکید کرد و گفت: بیشترین میزان بیماران کووید-۱۹بستری بیمارستان های آمل در دورهمی ها مبتلا شدند که نشانگر بی توجهی مردم این شهر به هشدارها است. 

این پرستار مرد که به دلیل ممنوعیت مصاحبه با رسانه ها خواست نامش فاش نشود افزود: اختلاف نظرها بین مسئولان شهر، بی توجهی اصناف به محدودیت ها زمینه را برای بی اعتنایی مردم به هشدارها فراهم کرد و آنها را به زندگی عادی پیش از کرونایی بازگردانده است در حالی که اصلا وضعیت کرونایی این شهر عادی نیست. 

وی تاکید کرد: باید مردم دست از دورهمی بردارند و اصناف شلوغ به خصوص فروشگاههای زنجیره ای پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند. علاوه بر این مسئولان نیز باید بر اجرای محدودیت ها نظارت سختگیرانه تری داشته باشند زیرا این محدودیت ها بهترین روش برای خروج از وضعیت قرمز است که خوشبختانه در استان های دیگر به خوبی جواب داده است. 

عضو کادر درمانی آمل با کاهشی خواندن آمار  بستری مبتلایان به ویروس کرونا در بیمارستان های آمل گفت: اما تعداد مراجعین حضوری در هفته های اخیر به شدت افزایش یافت که این افراد برای دوره درمان به قرنطینه خانگی هدایت می شوند. البته در صورت وخامت حال بیماران، بیمارستان ها پذیرا هستند و خوشبختانه کمبود امکانات نیز برای نگهداری و درمان بیماران وجود ندارد.  

او اضافه کرد: کادر درمان آمل به شدت خسته هستند زیرا اکنون چهار ماه در شرایط قرمز و ازدحام جمعیتی از بیماران کرونایی قرار دارد و از طرف دیگر بالا بودن امار مرگ و میر از نظر روحی کادر درمانی را شکننده کرده است. از هر ۱۰ بیمار مشکوک مبتلا به ویروس کرونا نیمی از انها در مراسم عروسی و عزایی درگیر ویروس شده اند که نشان می دهد عادی انگاری گسترده در این زمینه وجود دارد و اغلب آنان نیز افراد روستایی هستند. 

وی با بیان اینکه اکنون یک ماه و نیم  است که پدر و مادرم را ندیده ام، از مردم خواست تا همه برای خروج شهرستان آمل از وضعیت قرمز همراهی کنند و از برگزاری تجمعات خانوادگی و دوستانه جلوگیری کنند زیرا تنها راه جلوگیری از ویروس کرونا قطع ارتباط اجتماعی است ، البته در شهر آمل با پیشینه فرهنگی آن سخت می باشد اما راهی جز این وجود ندارد.  

این کادر درمانی بیمارستان آمل مسئله کرونا را فراتر از ارتباطات طایفه ای و قومی دانست و از بزرگان طایفه های آمل خواست تا به این مسئله ورود کنند چون که این افراد بیشترین تاثیر را بر روی مردم آمل خواهند داشت. 

با همه این تفاسیر حال روز کرونایی آمل خوش، و به جای رعایت پروتکل های بهداشتی ، اجرای دقیق قوانین مصوب ستاد ملی مقابله با ویروس کورنا و همچنین درک مردم از شرایط حاد چهار ماهه این شهر سرخ کرونازده هنوز اصرار بزرگی بر عادی انگاری رفتار شخصی و محدودیت های کرونایی وجود دارد ؛ اصراری که به اعتقاد کارشناسان ناشی از کشش طرفین اجرا و مدیریت کرونا در این شهر است و گویا راه برون رفتی برای این مسئله پیشنهاد نمی شود و به بن بست رسیده است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.