مدیرکل پزشکی قانونی مازندران از کاهش ۶۱ درصدی مرگ و میر موتورسیکلت سواران در طی ۱۰ سال گذشته در این استان خبر داد.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران از کاهش ۶۱ درصدی مرگ و میر موتورسیکلت سواران در طی ۱۰ سال گذشته در این استان خبر داد و گفت که در ۱۰ سال گذشته یعنی از سال ۹۰ تا پایان سال ۹۹ در مجموع یکهزار و ۴۵۷ موتورسیکلت سوار در تصادفات جاده ای مازندران جان خود را از دست دادند که از این تعداد یکهزار و ۳۹۱ نفر مرد و بقیه زن بودند.

به گزارش جماران، دکتر علی عباسی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیشترین تعداد  مرگ و میر موتورسیکلت سواران را در گروه سنی ۲۱  تا ۳۰ سال و شایع ترین علت مرگ را نیز ضربه به سر عنوان کرد و اظهار داشت: راکبان موتورسیکلت به طور میانگین ۲۰ تا ۲۲ درصد از تلفات جاده ای این استان را تشکیل می‌دهند.

 وی با بیان اینکه طبق آمار، تعداد کشته شدگان موتورسوار در تصادفات جاده ای مازندران تنها بین سال های ۹۴ تا ۹۵ و ۹۸ تا ۹۹ روند صعودی داشت، افزود: داده های آماری نشان می دهد که بین سال ۹۰ تا ۹۱، تلفات جاده ای مربوط به موتورسیکلت سواران در مازندران ۱۰.۳۴ درصد، سال ۹۱ تا ۹۲ حدود دو درصد، سال ۹۲ تا ۹۳، بیش از ۱۰ درصد، سال ۹۳ تا ۹۴، ۱۱.۱۸ درصد، سال ۹۵ تا ۹۶، ۲۲.۶۷ درصد، سال ۹۶ تا ۹۷ حدود هفت درصد و در سال ۹۷ تا ۹۸ نیز ۱۵.۷۴ درصد کاهش داشته است.

وی بیشترین تعداد جانباختگان موتورسیکلت سوار در مازندران را با ۲۰۳ نفر (۱۸۸ نفر مرد و بقیه زن) مربوط به سال ۹۰ و کمترین تعداد فوتی ها را نیز با ۹۱ نفر (۸۹ نفر مرد و دو نفر زن) مربوط به سال ۹۸ ذکرکرد.

وی گفت: در مقایسه با سایر شهرهای مازندران، بیشترین آمار مرگ و میر موتورسیکلت سوار در مازندران مربوط به شهرهای ساری، بهشهر، بابل و میاندرود است بیشترین تعداد فوتی ها نیز راننده موتورسیکلت گزارش شده است.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران ادامه داد: با برسی های صورت گرفته، ۲۴ درصد از متوفیان مازندران  در سال ۹۵ را موتورسیکلت سواران تشکیل می دادند که این میزان در سال ۹۶ به ۱۹ و در سال های ۹۷ و ۹۸ به ۱۷ درصد  رسید و در چهار ماه سال ۹۹ نیز ۲۶ درصد کشته شدگان در تصادفات جاده ای استان را راکبان کوتور سیکلت تشکیل می دادند.

عباسی، گفت: با توجه به اینکه درصد قابل توجهی از کشته شدگان بر اثر تصادفات جاده ای را موتورسیکلت‌ سواران جوان تشکیل می‌دهند و با توجه به شرایط سنی نوجوانان و جوانان، عدم پایبندی  آنان به قوانین و مقررات، انجام حرکات و یا رانندگی مخاطره آمیز، عدم استفاده از کلاه ایمنی، حمل بار و مسافر بیش از حد ظرفیت و مجاز از جمله دلایل وقوع این تصادفات و تلفات تأثر برانگیز است.

وی به بیان اینکه ضربه به سر عامل بیش از نیمی از تلفات تصادفات موتورسواران است از استفاده کنندگان این وسیله نقلیه خواست در هنگام تردد ضمن خودداری از حمل بار غیرمجاز و سوار کردن سرنشین اضافه، حتما از کلاه ایمنی استفاده کنند.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.