به گزارش خبرنگارایرنا، این د حالیست که در گزارش قبلی وزارت بهداشت و درمان که سه روز قبل یعنی  ۱۴ اردیبهشت ماه سال جاری منتشر شد ، چهار شهرستان محمودآباد، سوادکوه، کلاردشت و میاندرود در فهرست شهرستان دارای وضعیت سفید کرونایی قرار  گرفتند که احتمال  صدور مجوز برای بازگشایی مساجد و نماز جمعه را با رعایت پروتکل های بهداشتی  برای این مناطق وجود داشت.
برگشت مازندران به سرخط
این در حالیست براساس گزارش روز جاری وزارت بهداشت و درمان نه تنها هیچ یک از شهرستان های ۲۲ گانه استان مازندران در فهرست سفید یا مناطق کم خطر قرار نگرفتند که شهرستان سوادکوه که در گزارش قبلی در وضعیت کم خطر قرار داشت در زمره شهرستان های با خطر بالا و قرمز قرار گرفت و به این فهرست شهرستان گلوگاه در شرق مازندران نیز اضافه شد که صحت اعتراض مسوولان بهداشتی و درمان و حتی سیاسی استانی نسبت به اجرای برخی تقسیم بندی ها برای استان های شمالی از جمله مازندران به دلیل بعد پایین مسافت شهرستانی ثابت کرد.
براساس  اظهار نظر مسوولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران فاصله کم شهرستان های استان با یکدیگر که کمتر به بیش از ۱۰ کیلومتر می رسد ، باعث می شود تا قرارگیری هر شهرستان در فهرست کم خطر پای جمعیت سایر شهرستان ها با خطر بالا و متوسط را  برای برپایی برخی اجتماعات مذهبی  به این مناطق باز کند و در اند زمانی وضعیت شهرستانی که خطر ابتلا پایینی داشت نیز در زمره با خطر بالا قرار گیرد.
اگرچه با این تقسیم بندی از ۲۲ شهرستان مازندران ۲۰ شهرستان استان در نقطه زرد و خطر متوسط قرار دارند که احتمال شیب بسته به رعایت و یا عدم رعایت پروتکل های بهداشتی به وضعیت سفید و یا قرمز وجود دارد، ولی نشان می دهد که بیماری کرونا در این استان کشور نیز به سمت مدیریت و کنترل رسیده است.
تقسیم مناطق کرونایی به سه رنگ 
وزارت بهداشت و درمان، مناطق کشور را از لحاظ شیوع کرونا به سه وضعیت قرمز، زرد و سفید تقسیم کرد که هر یک از این رنگ ها  وضعیت آماری شهرستان ها در ابتلا به ویروس کرونا براساس جمعیت را نشان می دهد به طوری که شهرستان در وضعیت قرمز (خطر بالا)  به مناطقی اطلاق می شود  که طی دو هفته اخیر متوسط  آمار بستری روزانه بیماران کرونایی در  آن (به ازای هر صدهزار نفر جمعیت) بالای ۳ نفر باشد.
شهرستانی در وضعیت سفید (کم خطر) قرار دارد که طی دوهفته اخیر یا متوسط آمار  بستری روزانه (به ازای هر صدهزار نفر جمعیت) حداکثر یک نفر باشد و در طی دو هفته آمار بیماران بستری آنها به ازاء صد هزار نفر جمعیت از ۱۴ نفر بیشتر نرسد .
شهرستان هایی که نه وضعیت قرمز دارای سه بیمار در هر صد هزار نفر و نه وضعیت سفید یعنی یک بیمار به ازای همین جمعیت را دارا باشند ، دارای وضعیت زرد هستند که کم و زیاد شدن آمار بیماران می تواند این مناطق را به سمت سفید( مخاطره کم)  و یا قرمز ( مخاطره بالا) سوق دهد.
نگرانی استانی برای رفع  محدویت ها 
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پی قرارگیری برخی شهرستان های استان در زمره فهرست مناطق با خطر پایین گفت : در شرایط فعلی هیچ یک از شهرستان های استان با وجود روند نزولی بیماران مبتلا به کرونا در این خطه شمال کشور، شرایط وضعیت سفید و کم خطر را ندارند.
دکتر سید عباس موسوی در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود : استان مازندران همچنان در زمره استان های پرمخاطره از لحاظ ویروس کرونا قرار دارد و باید تصمیم گیری ها مطابق با شرایط استانی باشد.
وی اضافه کرد : اگرچه شاید براساس آیتم های وزارت بهداشت برای تعیین وضعیت شهرستانی برخی شهرستان های ما در زمره کم خطر و یا سفید قرار بگیرند، ولی این تقسیم بندی ها برای استان های شمالی کشور از جمله مازندران که بعد مسافت شهرستان ها در بسیاری از مناطق کمتر از ۱۰ کیلومتر می رسد ، خیلی نمی تواند اجرایی شود چرا که باعث باز شدن پای جمعیت مناطق با خطر بالا و متوسط به مناطق کم خطر با برداشتن برخی محدودیت ها برای اجتماعات شود.
استاندار مازندران هم نسبت به رفع خودسرانه محدودیت‌های کرونایی در استان هشدار داد و گفت : هیچ دستگاهی اجازه تصمیم‎گیری در باره رفع محدودیت‌های کرونایی را ندارد.
احمد حسین‌زادگان افزود : تمام تصمیمات در باره محدودیت یا کاهش سطح هشدار شیوع ویروس کرونا در ستاد استانی و ملی اتخاذ می شود. 

وی با تاکید بر این که در مازندران هیچ شهرستانی به لحاظ شیوع کرونا وضعیت سفید ندارد ، تاکید کرد : تصمیم‌گیری درباره کاهش محدودیت‌ها و یا از سرگیری مناسبت‌ها از حوزه اختیارات دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی خارج است. 

نماینده عالی دولت در مازندران تصریح کرد : سلامت و امنیت مردم در اولویت تمامی امور قرار دارد و با توجه به این که خطر شیوع ویروس کرونا همچنان در مازندران جدی است ، باید پروتکل‌های بهداشتی به صورت حداکثری اجرا شود و وظیفه دستگاه ها هم پیروی از این پروتکل ها است.

حسین زادگان از مردم و همه گروههای اقتصادی و اجتماعی خواست تا هشدارهای کرونایی را جدی بگیرند و نسبت به جدی تر شدن شیوع آن هوشیار باشند. 

براساس آخرین گزارش دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران  و بابل که روز گذشته منتشر شد  حدود  ۶۷  بیمار جدید کرونایی در بیمارستان های این دو دانشگاه بستری شدند و در همین مدت نیز ۸۰ بیمار پس از بهبود مرخض شدند.
طبق این گزارش هم اکنون در بیمارستان های این دو دانشگاه در مجموع ۴۲۵ بیمار مبتلا به کرونا تحت درمان قرار دارند.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.