طرح شهاب که هدف آن شناسایی استعدادهای مختلف دانش آموزان برای هدایت درست آنان در ادامه تحصیل است ، از ۶ سال پیش در مازندران آغاز شد.در این طرح که بنیاد ملی نخبگان هم در آن دخیل است ، آموزش و پرورش هر سال استعدادهای برتر فردی دانش‌آموزان را در هشت حوزه استعداد کلامی، ریاضی، هنری، فضایی، حرکتی، اجتماعی، علوم‌تجربی و فرهنگ دینی را ارزیابی می کند. اطلاعات این دانش‌آموزان توسط معلمان و آموزگاران در سامانه مورد نظر ثبت می شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش مازندران ، علیرضا سعدی پور گفت که ثبت اطلاعات دانش‌آموزانی که مشمول برنامه ملی شهاب واقع شده‌اند در سامانه مورد نظر توسط معلمان و آموزگاران تا تابستان ادامه خواهد داشت.

وی با اعلام این که برنامه ملی شهاب همانند سال های گذشته توسط معلمان مجری این طرح در استان در تمام شهرستان‌ها و مناطق استان اجرا می شود ، توضیح داد که بر اساس این برنامه تمامی دانش‌آموزان پایه چهارم در ۳۳ شهرستان و منطقه به تعداد ۴۴ هزار و ۷۱۹ نفر اطلاعات‌شان توسط معلمان در این سامانه‌ ثبت خواهد شد.

سعدی پور آمار دانش‌آموزان پایه پنجم استان را که از دیگر مشمولان طرح شهاب هستند در ۲۳  شهرستان‌ و منطقه به تعداد ۴۲ هزار و ۹۸۲ نفر اعلام کرد و گفت که این دانش آموزان که در سال های قبل و در پایه‌های پایین در برنامه ملی شهاب مشارکت داشتند و مشمول طرح بودند نیز اطلاعات‌شان در سامانه ثبت خواهد شد. 

وی ادامه داد : دانش‌آموزان پایه ششم از ۱۲ شهرستان و منطقه هم به تعداد ۲۹ هزار و ۲۳ نفر که در سال های قبل و در پایه‌های پایین‌تر مشمول طرح شهاب بودند ، امسال اطلاعات‌شان توسط معلمان مربوطه در این سامانه ثبت می شود.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران مجموع دانش آموزان مشمول طرح ملی شهاب در مازندران را ۱۱۶ هزار و ۷۲۴ نفر شامل دانش‌آموزان دوره ابتدایی شهرستان‌ها و مناطق استان اعلام کرد.

سعدی‌پور در باره این که چگونه با وجود تعطیلی چند ماهه مدارس به خاطر شیوع کرونا ، معلمان می توانند ارزیابی درستی از استعدادهای دانش آموزان داشته باشند ، توضیح داد :  دبیرخانه برنامه ملی شهاب طی هماهنگی که در سطح معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به‌عمل آورد مقرر شد معلمان محترم و آموزگاران گرامی دوره ابتدایی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های برنامه‌های درسی، ارزشیابی کیفی - توصیفی نوبت اول، تکالیف مهارت‌محوری که در چندماهی که مدارس دایر بود انجام دادند، المپیادهای درون‌مدرسه‌ای، جشنواره‌های فرهنگی و هنری طی ایام الله دهه فجر و پیش از آن در مدارس برگزار شده بود و مشاهدات  آموزگار از ویژگی‌های دانش‌آموز در فرآیند سال تحصیلی در برنامه حضوری و همچنین بازخوردهای منبعث از تعاملات بین دانش‌آموزان و معلمان در چندماهه بازبودن مدارس  در کنار اطلاعاتی که از انجام تکالیف دانش‌آموزان در مدت تعطیلی کرونا در شبکه‌های مجازی انجام دادند،  برآیند این مسائل را احصا کنند و در پاسخ‌برگ‌های مربوط به هر دانش‌آموز منتقل و از آن طریق نیز در سامانه ثبت کنند.

وی افزود : برنامه ملی شهاب یکی از طرح‌های مهم و محوری آموزش و پرورش است و با تعطیلی مدارس به دلیل کرونا، این برنامه متوقف نشد و در سال تحصیلی جاری نیز با قدرت اجرا خواهد شد.

مازندران در سال تحصیلی جاری بیش از ۵۳۰ هزار دانش آموز دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.