در تاریخ ۸ اردیبهشت ۱۳۶۰، پس از حمله به قلب دشمن و وارد کردن خسارت های سنگین به دشمنان بعثی و منهدم کردن چهار تانک ، ناگهان گلوله یکی از تانک های دشمن به بالگرد شهید شیرودی اصابت کرد و منجر به سقوط و شهادت وی گردید.

احمد حسین زادگان در این پیام با اشاره به دلیرمردی های این شهید گفت :‌ رشادت های شهید شیرودی در عقب راندن دشمنان در جبهه ها بویژه بازپس گیری برخی مناطق استراتژیک در دوران دفاع مقدس همیشه بر صحیفه جانبازی ها و ایثارگری های جوانان و ملت قهرمان این مرز و بوم ثبت و ضبط خواهد بود.

وی افزود:‌ جوانان امروز و نسل های آینده باید با الگوگیری از این قهرمانان راستین تاریخ انقلاب اسلامی، راه و آرمان شهدای گلگون انقلاب و دوران دفاع مقدس را تداوم بخشند.

در پیام استاندار مازندران آمده است:‌ شهید  شیرودی از جمله این قهرمانان بود که از تنکابن مازندران برای صیانت از خاک وطن به جبهه های حق علیه باطل شتافت و شجاعانه از حریم هوایی و خاک ایران اسلامی دفاع نمود تا دعوت حق را لبیک گفت و شربت طهور شهادت را سرکشید.

علی‌اکبر قربان شیرودی در دی ‌ماه ۱۳۳۴ در روستای بالا شیرود از توابع شهرستان تنکابن درخانواده‌ای متدین دیده به جهان گشود . شیرودی پس از اتمام تحصیلات متوسطه در سال ۱۳۵۱ وارد ارتش شد و دوره مقدماتی خلبانی را در تهران به پایان رساند و سپس برای گذراندن دوره خلبانی بالگرد کبری به پادگان هوا نیروز اصفهان منتقل گردید و با درجه ستوان یاری فارغ التحصیل شد.

وی پس از پایان دوره خلبانی به استخدام ارتش درآمد و بعد از سه سال خدمت در ارتش به پادگان هوانیروز کرمانشاه منتقل شد و در آنجا با خلبان احمد کشوری آشنا گردید.

با اوج گیری جریانات انقلاب اسلامی شیرودی به صفوف راهپیمایان پیوست و تلاش کرد تا مردم را با آرمان های امام راحل و انقلاب اسلامی آشنا سازد و هنوز بسیاری ازشهروندان تنکابنی سخنرانی کوبنده و انقلابی این مرد مبارز و خستگی ناپذیر را در میدان مرکزی این شهر به خاطر دارند.

شیرودی پس از پیروزی انقلاب اسلامی با اوج‌گیری غائله کردستان به همراه چند تن از خلبانان وارد این منطقه شد و درجریان آزاد سازی شهر پاوه نقش تعیین کننده‌ای داشت به طوری که مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی به نشانه سپاسگزاری از وی گفت ' شیرودی حق بزرگی بر این کشور دارد'.

پیشروی لشکر زرهی عراق در ارتفاعات «بازی دراز» واقع در سر پل ذهاب که با پشتیبانی توپخانه و خمپاره انداز و چند فروند جنگنده روسی و فرانسوی صورت گرفت ، شیرودی و همرزمانش را بر آن داشت تا برای پشتیبانی هوایی از رزمندگان اسلام و باز پس گیری به این منطقه گسیل شوند.

ارتفاعات بازی دراز در غرب شهر سرپل ذهاب مهم ترین ارتفاعاتی بود که دشمن در جبهه غرب در اختیار داشت. این ارتفاعات از یک سو بر دشت و شهر سرپل ذهاب و پادگان ابوذر (مهمترین پادگان مرزی در جبهه غرب) و راه های ارتباطی آن به طور کامل مسلط بود و از سوی دیگر یک مانع طبیعی عالی برای دفاع عراق از خانقین محسوب می شد.

عکس العمل عراق برای حفظ ارتفاعات منجر به یک نبرد شدید چند روزه شد و عاقبت نیروهای ایران موفق به آزادسازی قله های جنوبی ارتفاعات شدند اما قله های شمالی همچنان در دست دشمن باقی ماند.
آزاد نشدن بخش شمالی بازی دراز باعث شد تا پس از سه ماه کار شناسایی نیروهای سپاه پاسداران و ارتش، نخستین عملیات نیمه گسترده در منطقه طرح ریزی شود که با نام عملیات بازی دراز در تاریخ دوم اردیبهشت سال ۶۰ آغاز شد و پس از هشت روز نیروهای ایرانی و عراقی بارها به تک و پاتک متقابل پرداختند.
شیرودی سرانجام در هشتم اردیبهشت سال ۶۰ به شهادت رسید و پیکرش پس از تشییع باشکوه در روستای شیرود تنکابن به خاک سپرده می‌شود. از وی سه فرزند به نام های شیما، عادله و ابوذر به یادگار مانده‌است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.