به گزارش خبرنگارایرنا، ایجاد فضای آرام در پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری تنها مرکز تکثیر گوزن زرد ایرانی در کشور با به کارگیری نیروی انسانی و بهره گیری از دوربین های مکانیزه از سوی محیط زیست استان مازندران موجب شده تاکنون هشت گوساله  گوزن زرد متولد شوند و با گذشت حدود ۲۰ روز از تولد همچنان بر خلاف سنوات گذشته در سلامت کامل به سر می برند.
این درحالیست که در دو سال گذشته این مرکز به دلیل تلف شدن حدود ۱۴ تا ۱۵ راس گوساله براثر بیماری و حمله گربه جنگلی و شغال به عنوان شکارچیان بی رحم ، این گونه های تحت حفاظت روزهای تلخی را پشت سر گذاشتند.
 روزهای خوش در دشت ناز
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران گفت : در سال جاری تاکنون هشت راس گوساله گوزن زرد در تنها مرکز تکثیر گوزن زرد ایرانی در دشت ناز ساری (میاندرود) متولد شد و پیش بینی می شود تا تعداد این گوساله ها  تا پایان زایش که اواخر خردادماه ادامه خواهد یافت به ۱۵ راس برسد.
کوروس ربیعی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود : در حال حاضر تعداد گوزن زرد در این مرکز به حدود ۵۰ راس رسید و این روزها شرایط خوبی از لحاظ رویش در این پناهگاه ایجاد شده است.
وی اضافه کرد : با وجود رویش خوب ما تهدیدهایی از ناحیه گربه جنگلی و شغال و حتی برخی شکارچیان غیر مجاز را بر سر گوزن های زرد در این پناهگاه داریم که در سال جاری تمام نیروهای ما برای حفاظت از این گوساله ها بسیج شدند.
ربیعی خاطرنشان کرد : گربه جنگلی یکی از بی رحم ترین شکارچیان گوساله های بی دفاع گوزن زرد در منطقه محسوب می شوند، چرا که این گربه ها نیز در فصل زایش و بچه داری به سر می برند و گوساله ها طعمه های بی دفاع خوبی برای این گربه سانان است و سال های قبل تجربه تلخی در این ارتباط در دشت ناز وجود دارد.
وی تصریح کرد : تاکنون با بسیج امکانات و نیروهای یگان حفاظت ما تلفات گوساله را در دشت ناز ساری شاهد نبودیم و این حفاظت ها نیز به طور شبانه روزی در منطقه ادامه خواهد داشت.
وی اظهارداشت : همچنین با نصب سامانه الکترونیکی حفاظتی در پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری و همراهی نیروی انسانی تا حد زیادی تور حفاظتی بر این پناهگاه تکمیل کرد تا بتوانیم روزهای خوشی را برای آن رقم بزنیم .
ربیعی اضافه کرد : در سال جاری رویش خوبی در سایر حوزه های زیست محیطی از جمله کوچ بهاره تابستان گذران نیز در منطقه ایجاد شد است و این رویه پیش بینی می شود برای سایر گونه های جانوری ما مرال و شوکا نیز تکرار شود.
وی در مورد زاد و ولد مرال در پناهنگاه حیات وحش سمسکنده ساری نیز گفت : تاکنون زاد و ولد در این پناهگاه رخ نداده و پیش بینی می شود تا اواخر اردیبهشت ماه ما در این پناهگاه هم زایش خوبی را شاهد باشیم.
منطقه حفاظتی دشت ناز  در ۲۹ کیلومتری شرق شهرستان ساری در حوزه جغرافیایی شهرستان میاندورد واقع است و با دارا بودن ۵۵ هکتار مساحت  از حدود چهار دهه پیش تاکنون به عنوان مرکز تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی از گونه های در حال انقراض فعال است و هم اکنون در این مرکز ۵۰ گوزن زرد ایرانی نر و ماده نگهداری می شوند.
براساس آمار تاکنون از این مرکز بیش از ۴۰۰ گوزن زرد ایرانی به ۱۰ سایت نگهداری این گونه های در معرض انقراض اهداء شده است.
گوزن زرد، بدنی زرد مایل به قرمز با خال های سفید دارد، عمر متوسط آن ۲۰ سال و غذای اصلی آن ذرت، جو و بلوط است و این گونه پستاندار گروهی زندگی می کنند و در فاصله نیمه شب تا سحر بیشترین فعالیت را دارند. نوزاد آنها بلافاصله پس از تولد می تواند راه برود.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.