مهران حسنی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : خسارات و ضر و رزیان ویروس کرونا مربوط به تعطیلی واحد های اقامتی ، مجموعه های پذیرایی ، مجموعه های تفریحی و سرگرمی و همچنین محدودیت های ستاد ملی برای ورود مسافر به مازندران بوده است. 

وی با بیان اعلام این که شیوع ویروس کروان بهترین زمان کسب و کار گردشگری را از مازندران گرفت ، گفت :  ۶۵ میلیارد تومان از مجموع زیان ویروس کرونا مربوط به لغو رزرو واحد های قامتی در ایام نورورز و پس از آن بود.

معاون گردشگری مازندران بیشترین میزان خسارت را مربوط به واحدهای پذیرایی و تفریحی عنوان کرد و افزود : طبق آخرین برآوردها به این ۲ بخش حدود ۳۶۴ میلیارد تومان زیان وارد شد. 

حسنی آمار مجموعه های گردشگری مازندران را حدود چهار هزار واحد اعلام کرد و گفت : این میزان ضرر و زیان فقط مربوط به مجموعه‌های رسمی مازندران است که توانستیم از آن گزارش گیری کنیم. 

وی با اشاره به ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری اماکن اقامتی رسمی مازندران ، افزود: در ارزیابی ضرر و زیان کرونا در این بخش ، تنها حدود ۶۰ درصد این ظرفیت یعنی ۷۰ هزار نفر شب اقامت محاسبه شده در حالی که در ایامی مانند تعطیلات نوروزی این ظرفیت تکمیل می شود.

معاون گردشگری مازندران همچنین محاسبه ضرر و زیان بخش گردشگری استان را تنها مربوط به ظرفیت ها و مشاغل مستقیم آن دانست و گفت : این در حالی است که گردشگری مازندران با بخش های مختلف اقتصادی ارتباط دارد و مشاغل زیادی به صورت غیرمستقیم وابسته بخش گردشگری است و خانواده های زیادی از این طریق ارتزاق می کنند که باید در ارزیابی ها مورد توجه قرار گیرند.

وی افزود : گردشگری مازندران سرمایه گذاری خوبی را تجربه کرد و تقریبا می توان گفت صنعتی نوپا محسوب می شود و برای جلوگیری از هدر رفت این سرمایه گذاری و خسارت به این بستر مهم اقتصادی باید اقدامات جدی در دستور کار قرار گیرد.

او ادامه داد : گردشگری نباید فقط در واحدهای اقامتی رسمی و مجموعه های رستورانی و پارک های خلاصه شود ، زیرا فقط در استان مازندران صدها هزار شغل و کسب وکار به این حوزه وابسته است که بر اثر شیوع ویروس کرونا آسیب دیدند و به عبارتی کرونا گستردگی اثرگذاری گردشگری بر اقتصاد مازندران را مشخص کرد.

حسنی با اشاره به بازگشایی مجموعه های گردشگری در روزهای آینده ، گفت : بیشترین نگرانی مازندران شیوع دوباره ویروس کرونا است که درصورت تداوم تا تابستان می تواند خسارات جدی به این بخش وارد کند.

حسنی بر رعایت تمامی نکات بهداشتی در مجموعه های گردشگری تاکید کرد و افزود: این موضوع به تمامی مجموعه های رسمی ابلاغ شده و اجرای آن باید در اولویت تمامی مجموعه ها باشد. 

استان مازندران سالانه میزبان حدود ۳۰ میلیون مسافر و گردشگری است که از این میزان حدود پنج میلیون نفر در ایام نوروز به مازندران سفر می کند که منابع اقتصادی غنی برای این استان محسوب می شود. 

امسال شیوع ویروس کرونا گردشگری مازندران را در بهترین زمان سال به تعطیلی کشاند که تا امروز ادامه دارد. گردشگری که بیش از ۲۰ هزار میلیاد تومان سرمایه در آن به دلیل ویروس کرونا تعطیل شده است. 

با وجود تدابیر های انجام شده و طرح ۲ هفته ای فاصله گذاری اجتماعی که شیوع ویروس کرونا در مازندران را کاهش چشمگیری داد، اما هنوز بیش از ۴۰۰ بیمار مشکوک مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.