به گزارش خبرنگار ایرنا محسن ضرابی روز پنجشنبه در همایش توسعه همکاری های اقتصادی ایران و عمان در سالن جلسات اتاق بازرگانی، صنایع و معادن خرم آباد بیان کرد: لرستان در زمینه تولید میوه، سبزیجات، صیفی جات و دام زنده و مواد معدنی دارای مزایای است که بازار عمان را می تواند جذب کند.
وی ادامه داد: عمان در سال گذشته حدود 500 میلیون دلار دام زنده وارد کرده که سهم ایران از این میزان 179 میلیون دلار بوده است.
به گفته وی در سال جاری صادرات دام زنده ممنوع شد که با پیگیری های انجام شده در هفته گذشته مجوز صادرات دام زنده گرفته شده و این فرصتی مناسب برای لرستان در جهت کسب سهم قابل توجهی از بازار عمان است.
وی به سابقه ارتباطات اقتصادی ایران و عمان اشاره کرد و ادامه داد: دولت عمان در توافق نامه برجام نقش قابل توجهی داشت و کشوری با زیرساخت های خوب و تورم 1.1 درصد و روابط سیاسی عالی با دنیا است.
ضرابی گفت: بنادر فعال و پیشرفته ای در عمان وجود دارد که مناطقی برای صادرات مجدد و سرمایه گذاری پایگاه های خوبی برای فعالان اقتصادی ایران هستند.
مدیرکل دفتر همکاری های اقتصادی عمان با ایران همچنین گفت: در سال 92 ویزا به سختی ایرانی ها داده نمی شد،ثبت شکت غیرممکن و هیچ رابطه بانکی و صرافی بیان ایران و عمان نبود ولی در حال حاضر عمان در منطقه از لحاظ فراهم نمودن زیرساخت برای ایران در منطقه بهترین کشور است.
وی افزود: به زودی ویزای کسب و کار در کشور عمان به فعالان اقتصادی داده خواهد شد.
ضرابی اظهار کرد: یک خط مستقیم کشتیرانی در سال 94 پیگیری شده و بین بندرعباس و صحار و بندر خرمشهر و صحار راه اندازی شده است.
به گفته وی روابط بانکی شاه کلید روابط تجاری ایران است و در حال حاضر امکان صدور ضمانت نامه بانکی وجود دارد.
وی افزود: سرمایه گذاری در عمان با کمترین هزینه امکان پذیر شده و 70 درصد تامین بودجه از طریق بانک های عمانی امکان پذیر می شود.
وی افزود: بخشی از کالاها را در عمان می توان به بازارهای دنیا صادر کرد وارز و ارزش افزوده را کشور خود برمی گردانیم.
ضرابی گفت: سرمایه گذارن عمانی ترغیب به سرمایه گذاری در حوزه های گردشگری و دامپروری صنعتی در لرستان می شوند.
مدیرکل دفتر اقتصادی عمان در ایران نیز گفت: عمان روابط خوبی را با شرق آفریقا داشته و ایران هم‌ می‌تواند از طریق عمان با این کشورها در ارتباط باشد.
عماد خمیس الشکیلی افزود: با ورود به لرستان زیبایی طبیعی شهر خرم آباد و پتانسیل‌های اقتصادی مورد آن توجه قرار گرفت.
وی ادامه داد: باتوجه به روابط فعلی ایران و عمان از حجم کم مبادلات متاسف می‌شویم چرا که می‌توان بهتر از این باشد در حالیکه تاریخچه روابط اقتصادی ایران و عمان به ۲ هزار سال قبل باز می‌گردد.
وی گفت:با توجه به شناختی که کسب شده، لرستان پتانسیل‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری در حوزه توریسم، کشاورزی و سایر بخش‌ها دارد.
شکیلی اظهار کرد: دفتر توسعه اقتصادی عمان وابسته به دولت عمان بوده و هدف آن توسعه اقتصادی با سایر کشورها بوده و عمان از نظر جغرافیایی جایگاهی استراتژیک دارد و هم می‌تواند با ایران و حتی آفریقا رابطه اقتصادی داشته باشد.
وی تاکید کرد: اگر کسی در عمان سرمایه‌گذاری کند همچون یک شهروند این کشور خواهد بود و می‌تواند تابعیت بگیرد.
7274/6060
خبرنگار: مریم نریمانی**انتشاردهنده:محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.