عزیزالله شهیدی فردر حاشیه نخستین نشاء مکانیزه برنج کشور در روستای فیروزکلا از توابع بخش دشت سرآمل به خبرنگار مهر افزود: روند کشت مکانیزاسیون برنج درمازندران در سال‌های اخیر روبه رشد بوده و بر اساس آمار بیش از سه هزار دستگاه نشا کار در مازندران اکنون وجود دارد.

وی صرفه جویی در وقت، انجام به موقع عملیات کاشت، کاهش هزینه تولید، افزایش بهره وری نیروی کارگری و افزایش تولید محصول را از جمله اهداف مکانیزاسیون برشمرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، درعین حال بر کشت مکانیزه برنج در شالیزارهای استان تاکید کرد وگفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا انجام کشت مکانیزه بهترین راهکار برای پیشگیری و درامان ماندن از این ویروس منحوس است.

شهیدی فر ادامه داد، به اندازه کافی دستگاه نشاکار در استان تهیه و تدارک شده و از شالیکاران می‌خواهیم که در انجام نشا کاری سنتی عجله نکنند و تا جایی که می‌توانند از ظرفیت دستگاه نشاکار فراهم شده، استفاده کنند.

کشاورزان به سلامت وپیشگیری از کرونا اهمیت قائل شوند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران دربخش دیگری به اهمیت سلامت شالیکاران در سال زراعی امسال که همزمان با شیوع کرونا شده است، تاکید کرد وگفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته بانک‌های نشا با حداکثر و حتی بیشتر از ظرفیت در حال تهیه بوته برای انجام نشا کاری مکانیزه هستند و شماری از شالیکاران نیز با تهیه سینی در صدد تهیه بوته شالی برای کشت با دستگاه شدند.

شهیدی فر ادامه داد، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فعالیت‌های کشاورزی یک اصل است، و شالیکاران مطلع باشند که از نظر کارشناسی تأخیری در کشت برنج صورت نگرفته است.

وی افزود: سلامت کشاورزان بیشتر و به اندازه امنیت تولیدات محصولات کشاورزی ضروری و مهم است.

نشاکاری سنتی همچنان یک تهدید جدی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران درعین حال گفت، که اگر چه روستاییان تاکنون به درستی همه موارد را رعایت کردند، اما درحال حاضر حدود ۶۰ درصد نشاکاری در مازندران باید به صورت سنتی و با بکارگیری کارگران انجام شود، این موضوع به دغدغه جدی استان تبدیل شده است.

شهیدی فر گفت: با شروع نشا کاری دغدغه شیوع ویروس کرونا جدی است واگر موارد مهم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله تردد، اسکان، تهیه غذا و صرف آن و مهمتر از همه بکارگیری کارگران مورد بی توجهی قرار بگیرد، ممکن است با خطر امنیت غذایی مواجه شویم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.