بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا از چندین شالیکوبی شهرستان های مرکز مازندران از اجمله بابل ، آمل و فریدونکنار نشان می دهد همچنان پس از گذشت حدود هفت ماه از زمان پایان برداشت تاکنون هر کیلوگرم رقم برنج طارم هاشمی و محلی با افزایش حدود ۲ هزار تا سه تومانی به قیمت ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان عرضه می شود.

یکی از صاحبان واحد شالیکوبی در بابل و از آگاهان به بازار برنج مازندران روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که قیمت برنج درجه یک طارم محلی و هاشمی که از زمان برداشت سال گذشته که پیک عرضه هم بود ، تاکنون حداکثر ۲۱ هزار تومان در هر کیلوگرم خرید و فروش می شود.

احمد قربانی با توضیح این که  همین برنج به بهانه افزایش قیمت بنزین در سال گذشته تا ۳۰ هزار تومان در تهران و دیگر استان های کشور  عرضه  شده بود ، افزود : اکنون پس از حدود هفت ماه ، به رغم وجود تقاضا و کمبود برنج ، قیمت برنج طارم محلی و هاشمی تا ۲۱ هزار تومان برای عرضه وجود دارد که این شرایط قیمت تقریبا فقط  ۲ هزار و ۵۰۰ تا سه هزار تومان بیشتر از زمان پیک عرضه در فصل برداشت است.

وی گفت : قیمت برنج در واحدهای شالیکوبی که مستقیم توسط شالیکار و یا در نهایت توسط تاجران خرده پا خرید و فروش می شود ، به صورت نسبی ثابت مانده است.

این کارشناس بازار برنج مازندران افزود : به نظر می رسد وجود برنج های خارجی دلیل ثبات قیمت در مازندران است ، اما این که فقط در داخل استان با چنین قیمتی خرید و فروش شود و با سود غیرمنطقی به دیگر هموطنان ما بفروشند ، جای تاسف است.

اگرچه  قیمت برنج در بازار مازندران همچنان تغییر چندانی نداشته است ، اما فاصله حدود ۱۰ هزار تومانی قیمت آن در خارج از استان به هیچ عنوان به جیب کشاورزان نمی رود.

طبق اعلام رسمی کارشناسان ، برنج درجه یک طارم محلی و هاشمی در تهران و دیگر استان های کشور از ابتدای عرضه برنج تولید فصل گذشته مرداد ماه تا قبل از شیوع ویروس کرونا یعنی بهمن ماه  تا ۳۰ هزار تومان در هرکیلوگرم خرید و فروش می شد.

در حال حاضر شالیکاران مازندران سخت مشغول آب تخت کردن و خزانه گیری و در آستانه نشاکاری هستند. 

مازندران با تولید سالانه بیش از یک میلیون تن برنج سفید در ارقام مختلف رتبه نخست را دارد و ۴۲ درصد نیاز کشور را به این محصول تامین می کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.