گلستان در سال گذشته اتفاقات و حوادث مختلفی را پشت سر گذاشت و از همان روزهای نخست و با وقوع سیل، عده ای با استفاده از احساسات عمومی و طرح برخی مباحث مذهبی و قومیتی تصمیم به حاشیه سازی و ایجاد شکاف در مناطق سیل زده گلستان داشتند که با حضور نیروهای اطلاعاتی این افراد شناسایی و اقدامات مقتضی برای مهار آن اجرایی شد.

در تیرماه سال گذشته نیز یکی از توفیقات ماموران اداره کل اطلاعات گلستان پس از رهگیری و انهدام باند بزرگ توزیع اسلحه غیرمجاز رسانه ای شد و ۱۹۱ قبضه انواع اسلحه مانند هشت تیر، پنج تیر و تک لول کشف و ضبط و چهار عضو اصلی این باند دستگیر و با تشکیل پرونده تحویل مرجع قضایی شدند.

در ادامه در حالیکه برخی نقاط کشور به سبب اتفاقات پس از گرانی بنزین روزها و شب‌های ناآرامی را پشت سر می‌گذاشت، گلستان بویژه گرگان هر چند برخی ناآرامی‌های خیابانی را تجربه کرد اما آسیب و خسارت قابل توجهی به فرد یا نهادی وارد نشد و با پوشش اطلاعاتی سربازان گمنام، گلستان به عنوان یک استان سفید و بی حاشیه در این حوادث باقی ماند.

در اسفندماه نیز اقوام و طوایف مختلف گلستان در کنار هم و در سایه رقابتی زمان دار، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را برگزار کردند که برای گرم شدن تنور آن، حدود یک ماه هیجان انتخاباتی در تمام شهرها و روستاهای استان حاکم بود و در پایان، برگزاری انتخاباتی سالم با امنیت بالا و کم حاشیه یک حرکت سیاسی بزرگ را رقم زد.

البته مواردی همچون سفر امن و کم حاشیه سران قوا، مقامات کشوری و لشگری و وزیران در ماجرای سیل و پس از آن، انهدام باندهای بزرگ شرط بندی، شناسایی و دستگیری برخی مدیران اجرایی متخلف، مشارکت در دستگیری قاتل امام جمعه اهل سنت رضا آباد، هشدار و رصد بر عملکرد برخی ادارات کل در حوزه نظارت بر ساخت و سازهای غیر مجاز در کنار احاطه بر فضای مجازی از جمله اقدامات اداره کل اطلاعات استان گلستان در سال گذشته بود.

پیش‌بینی و پیش‌گیری تحرکات احتمالی بدخواهان، اشراف اطلاعاتی بر گروهک‌ها و تهدیدکننده‌های امنیت ملی و رصد مستمر فعالیت‌های آنها، اشراف بر فضای تبادل اطلاعات و هشدار و اطلاع رسانی به موقع به مدیران فضای مجازی و ایجاد فضای وحدت و هم افزایی بین دستگاه های مختلف استان از جمله برخی دیگر فعالیت سال گذشته دستگاه اطلاعاتی استان بود.

پیش از آن نیز و در هنگامه فعالیت داعش شماری از هواداران این گروهک در استان گلستان دستگیر، مهار یا معدوم شدند.

به گفته یکی از کارشناسان امنیتی گلستان شمار این افراد در استان بیش از ۳۰۰ نفر بوده است که بجز چند نفر که معدوم شدند، بقیه با اقدامات ایجابی ارشاد و نادم یا تحت کنترل قرار گرفتند و چند مورد هم منجر به دستگیری و زندانی شدن شد.

به گفته وی هر چند استان گلستان به سبب دارا بودن برخی از ویژگی ها مانند برخورداری از چند صد کیلومتر مرز خاکی و دریایی با ترکمنستان، قرار گرفتن در کریدور اصلی انتقال مواد مخدر و سکونت اقوام و مذاهب و ادیان مختلف از جمله مناطقی است که بستر بروز برخی ناامنی و تحرکات خارجی یا داخلی برای خدشه بر مولفه‌های مختلف امنیت را دارد اما با این وجود در سال گذشته یکی از امن ترین استان های کشور بود.

استان گلستان با حدود ۱.۹ میلیون نفر جمعیت و ترکیب متنوع قومی، مذهبی و نژادی در همسایگی ترکمنستان قرار دارد.

گفتنی است میلاد امام زمان (عج) روز سربازان گمنام ولی عصر نام گرفته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.