به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی دادگستری استان مازندران، حجت الاسلام والمسلمین محمد صادق اکبری بر لزوم پرهیز از تسامح در اجرای قانون و حفظ حقوق بیت المال به عنوان مهمترین ماموریت دستگاه قضایی در استان تاکید کرد و گفت: نظارت مستمر برمنابع طبیعی واراضی ملی دراستان با جدیت و ورود به موقع دادستانها و روسای بخش به طور دقیق وجود دارد و پارسال ۶۵۱ فقره پرونده منتهی به صدور حکم شده است .
رئیس شورای حفظ حقوق بیت المال مازندران اظهار داشت: با توجه به اینکه هیچ مصلحتی بالاتر از مصلحت عمومی وحفظ حقوق بیت المال نیست،  دادگستری استان مازندران حسب  وظیفه خود از تمامی ظرفیت های قانونی  برای برخورد قاطع با این متجاوزین استفاده می کند.

وی ارزش زمین های تصرف شده را یکهزار و ۲۸۰  میلیارد تومان عنوان کرد و  ادامه داد: روسای دادگستری‌ها و دادستان‌های مازندران  باید با کسانی که اقدام به تجاوز و تصرف به حریم بیت المال و همچنین تغییر غیر مجازکاربری اراضی کشاورزی و ساخت ساز غیر مجاز در عرصه جنگلی می کنند با جدیت و شدت برخورد کنند.
رئیس کل دادگستری استان مازندران تصریح کرد: حفظ حقوق بیت المال بر همه واجب است و آسیب های وارده بر منابع طبیعی و محیط زیست می تواند سلامت مردم و جامعه را به خطر بیاندازد که لازمه جلوگیری از این موضوع، مبارزه با سود جویان به منابع طبیعی است.

از آن جایی که تا ۷۰ درصد وسعت استان مازندران جزء عرصه های طبیعی ملی در قالب سواحل دریای خزر ، جنگل و مرتع است، تجاوز و تصرف این عرصه ها و تغییر کاربری های غیر قانونی زمین های کشاورزی همواره از مشکلات جدی و دغدغه های ملی بوده است.

سازمان امور اراضی کشور از ابتدای فعالیت دولت یازدهم، توسعه گشت‌های ویژه حفاظت اراضی کشاورزی را به عنوان یکی از اقدامات موثر برای صیانت از زمین های کشاورزی در دستور کار خود قرار داد اما طبق بررسی های صورت گرفته زمین خواری و تصرف عرصه های طبیعی و ملی و تغییر کاربری غیر قانونی زمنی های کشاورزی همچنان ادامه دارد.

بررسی های سازمان امور اراضی کشور نشان می دهد که ناهماهنگی برخی دستگاه‌های مرتبط با زمین، افزایش بی رویه شمار شهرها و محدوده های حریم شهرها و طرح هادی روستاها، تمایل شهروندان به خوش‌نشینی و ویلاسازی و همچنین گسترش بی رویه فعالیت سوداگران از عوامل مهم تغییر کاربری زمین های کشاورزی است.

وسعت اراضی کشاورزی و باغی مازندران حدود ۴۶۰ هزار هکتار است که سالانه حدود هفت میلیون تن محصول از آن برداشت می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.