سرهنگ علی عباس نژاد روز یکشنبه در مراسم معرفی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان اصفهان تاکید کرد: پیشگیری مهمترین اولویت یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کشور است و باید در این زمینه، عرصه قابل حفاظت بلوک‌بندی شود و نیروی‌های گشتی اجازه  تصرف به کسی ندهند.

وی افزود: در همین راستا بلوک بندی، مسوولیت‌سازی در بدنه یگان و نظارت بر پیشگیری از تصرف و ساخت می‌تواند مهمترین اقدام باشد.
سرهنگ عباس نژاد ادامه داد: در کل کشور ۱۳۵ میلیون هکتار اراضی منابع طبیعی برابر با ۸۳ درصد اراضی کشور عرصه نظارت این یگان قرار دارد که ۸۵ میلیون هکتار آن مرتع،  ۲۴ میلیون هکتار جنگل و مابقی بیابان است.
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری افزود: در سطح کشور قریب یک هزارو ۶۰۰ واحد گشت بر اساس اولویت‌های استان فعالیت می‌کنند.
وی تاکید کرد: یگان حفاظت منابع طبیعی به عنوان ضابط قضایی دارای اختیاراتی است که باید در چهارچوب قانون از آن استفاده کنیم.
سرهنگ عباس نژاد خاطرنشان کرد: نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی در چهار چوب قانون باید دوره ضابط قضایی را ببینند و باید تلاش کنیم احکام به جا مانده از سال‌های گذشته بر زمین نماند و اقدامات لازم برای به جریان افتادن و تعیین تکلیف آن صورت گیرد.
 وی اضافه کرد: تلاش می کنیم گشت‌ها را مانیتورینگ کنیم و در همین راستا در برخی استان‌ها پهپاد خریداری شده است.
در این مراسم از علی اصغر شعبانی فرمانده سابق یگان حفاظت منابع طبیعی و علی رفیعیان سرپرست سابق این یگان در استان اصفهان تجلیل و سرهنگ علیرضا طاهری به‌عنوان فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی این استان معرفی شد.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان اصفهان در این مراسم اظهار داشت: یگان‌های حفاظت در حوزه زمین مانند یگان حفاظت منابع طبیعی و یگان حفاظت اراضی کشاورزی با هماهنگی و هم افزایی بیشتری فعالیت کنند تا زمینه برخی سوء استفاده‌ها گرفته شود.
مهرداد مرادمند ادامه داد: نمی‌توان با همه به صورت قهری برخورد کرد بلکه باید بین متخلف و مجرم تفاوت قائل شد و  باید از راه‌های جایگزین به جای برخورد قهری استفاده کرد.
همچنین مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: تمام اقدامات در بخش زمین جزء زیربنایی‌ترین اقدامات است.
محمد حسین شاملی افزود: برخی متوجه نیستند که وقتی معدنی به صورت غیر مجاز برداشت می‌شود چه مخاطراتی برای جامعه به همراه دارد و آثاری مانند تخریب خاک، تخریب پوشش گیاهی که موجب افزایش ریزگردها می‌شود به همین دلیل است.
همچنین معاون دادستان عمومی و انقلاب استان اصفهان در این مراسم گفت: آموزش‌های بومی، علمی و کاربردی با نگاه حقوقی ویژه محافظان منابع طبیعی استان اصفهان یک ضرورت است.
علی حاجی افزود: برخی از ماموران به لحاظ اطلاع نداشتن مناسب از حقوق قانونی خود و ناآشنایی با اختیارات و تکالیف با مشکلات قانونی مواجه می‌شوند.
اصفهان ششمین استان پهناور و سومین استان پر جمعیت کشور با ۲۴ شهرستان، ۴۵ بخش و ۱۰۵ شهر است.
اراضی ملی استان شامل سه بخش اراضی جنگلی به وسعت ۴۱۴ هزار هکتار،  اراضی مرتعی به وسعت ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار و اراضی بیابانی با وسعت وی به سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است.
 یگان حفاظت در سازمان مراتع طبیعی و منابع طبیعی کشور بر مبنای اصول ۴۵ و ۵۰ قانون اساسی و برخی مواد برنامه سوم توسعه ۲۴ اسفند ۸۴ تشکیل شده است.
این یگان ۳۰ آبان ۸۵ فعالیت خود را در اصفهان آغاز کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.