دکتر حامد روحانی زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود :  الکل  متانول به دلیل سمی بودنش در تماس با پوست ، جذب بدن شده و متناسب با میزان جذب پوستی ، عوارضی همچون کوری ، مسمومیت کلیوی و مرگ را  می تواند به دنبال خواهد داشت.
وی در مورد  شایعات تاثیر گذاری شرب الکل برای جلوگیری از انتقال ویروس به بدن ، توضیح داد :  شرب مشروبات الکلی حتی با حجم کم دارای عوارض بوده و سلامت انسان را در معرض تهدید قرار   می دهد و این در حالیست که با ورود ویروس به معده، اسید معده، بیشترین اثر حفاظتی را علیه ویروس اعمال خواهد کرد.
دکتر روحانی زاده اظهار داشت : به دلیل برداشت نادرست  استفاده از الکل متانول برای ضد عفونی ، این امر  منجر به افزایش مراجعه شمار زیادی از بیماران مسموم به الکل به مراکز بیمارستانی  شد به طوری که  موارد متعددی از عوارض مسمومیت ناشی از مصرف الکل از جمله کوری ، الزام به دیالیز و موارد منجر به مرگ  نیز گزارش شده است.

رییس مرکز بهداشت مازندران  اضافه کرد : برای  تهیه مشروبات الکلی به صورت غیر قابل کنترلی مقدار اندکی متانول نیز  استفاده می شود که امکان سنجش و حذف آن در تولیدات غیرصنعتی (خانگی) وجود ندارد، بدین لحاظ نظام بهداشتی هر چند وقت یک بار با طغیان موارد مسمومیت با متانول مواجه می شود.
دکتر روحانی زاده ضمن هشدار جدی نسبت به عدم مصرف الکل متانول برای جلوگیری از ورود ویروس به بدن از کسانی که از این مواد به هر دلیل استفاده کردند، خواست هر چه سریع تر خود را به مراکز درمانی برای دریافت خدمات درمانی زودهنگام جهت جلوگیری از عوارض ناشی از آن معرفی کنند.
وی اضافه کرد : اقدام زودهنگام برای خدمات درمانی احتمال  عوارض ناشی از مصرف الکل شامل کوری، دیالیزی و حتی مرگ را کاهش می دهد و مراجعه زمان طلایی برای کاهش این عوارض نقش تعیین کننده ای دارد.
روحانی زاده یادآور شد: افزایش تقاضای مردمی برای استفاده از محلول های ضد عفونی کننده منجر به سوءاستفاده عده ای سودجو و فرصت طلب شد به طوری که با اضافه کردن سفیدکننده به الکل های صنعتی رنگی، محلولی بی رنگ را بدون نشان اخطار رنگی به عنوان الکل طبی (بی رنگ) به بازار عرضه می کنند که باعث  افزایش درصد موارد مسمومیت ها شد.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از رسانه ها خواست تا در مورد خطر استفاده از الکل متانول را برای مصرف کنندگان اطلاع رسانی کنند.
به دنبال مرگ ۲۸ نفر در استان خوزستان به خاطر مصرف الکل متانول، اگرچه به جز  اظهارات غیر رسمی به نقل مدیرعامل یکی از آرمستان های یکی از شهرستان های استان مازندران در مورد مرگ ۶ نفر اثر مصرف الکل متانول در فضای مجازی ، هیچ موردی از مسمومیت در این استان درگیری ویروس کرونا گزارش نشده است، ولی کمبود مواد ضدعفونی در بازار در روزهای اخیر که به دنبال افزایش مصرف و سودجویی برخی فروشندگان صورت گرفت، خطر استفاده از این مواد الکلی را در این خطه شمال کشور نیز افزایش داده است.
در استان مازندران طبق آخرین گزارش نمونه آزمایش ۸۸۶ نفر به ویروس کرونا قطعی شده است و یک هزار و ۱۹۰ نفر بیمار مشکوک به این ویروس نیز در بیمارستان ها و مراکز درمانی اختصاصی به این ویروس بستری هستند.
همچنین در این مدت بیش از ۴۶۳ نفر نیز پس از بهبودی از بیمارستان ها و مراکز درمانی استان مازندران مرخص شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.