بابل که بیشترین جمعیت استان مازندران را در میان ۲۲ شهرستان دارد ، از ۱۰ روز پیش با مراجعه ۲ بیمار مشکوک به کرونا به بیمارستان آیت الله روحانی این شهر با این بیماری وارد فاز جدیدی از زندگی اجتماعی شهروندان شد تا آنجا که در حال حاضر بیش از ۵۰ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های بابل بستری هستند .

 دانشگاه علوم پزشکی بابل مستقل از دانشگاه علوم پزشکی مازندران است و در گام نخست در جهت مبارزه با این ویروس بیمارستان فوق تخصصی چشم میناگر را به بیماران مشکوک به کرونا اختصاص داد و با تکمیل ظرفیت ۲۵ تختی ، بیمارستان شهید یحیی نژاد هم آماده پذیرش این بیماران شده است .

کمبود ماسک و مواد ضد عفونی کننده

 در حال حاضر بسیاری از شهروندان بابلی برای تهیه ابتدایی ترین ابزار پیشگیری از ویروس کرونا مانند ماسک و مواد ضدعفونی کننده با مشکلات فراوانی رو به رو هستند و بسیاری از داروخانه های بابل با نصب یک نوشته مبنی بر عدم وجود ماسک و مواد ضدعفونی کننده از شهروندان بابلی خواستند که حتی برای درخواست این ابزارها از نیروهای داروخانه سئوال هم نکنند .

احمد باقری یکی از شهروندان بابلی که همسرش مشکوک به بیماری کرونا است به خبرنگار ایرنا گفت :  بسیاری از داروخانه های بابل برای تهیه  ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده مراجعه کردم  اما متاسفانه موفق نشدم که این وسایل  را تهیه کنم و این امر زیبنده شهر بابل نیست .

 وی افزود : ماسک‌های ساده‌ای که یک عدد آن یک هزار تومان در هفته‌های گذشته فروخته می‌شد در حال حاضر در بازار آزاد و برخی از سوپرمارکت‌ها ۱۵ هزار تومان فروخته می شود و برای ما بسیار جای تعجب است که چطور ماسک و مواد ضدعفونی کننده در داروخانه‌ها یافت نمی‌شود اما در مغازه ها و سوپرمارکت ها به چند برابر قیمت فروخته می‌شود .

 این عضو خانواده درگیر با کرونا در بابل گفت : یک شیشه الکل ضدعفونی کننده که در هفته‌های گذشته پنج هزار تومان خرید و فروش می‌شد در حال حاضر همان شیشه ۵۰ هزار تومان هم پیدا نمی شود که این مشکلات می تواند در روند پیشگیری از ویروس کرونا مشکل آفرین باشد .

وی افزود : متاسفانه بابل فاقد کیت تشخیص این بیماری است و بیماران مشکوک به کرونا را اسکن سینه انجام می دهند و با بررسی آن این بیماری را تشخیص می دهند .

یکی از دندانپزشکان بابل نیز به خبرنگار ایرنا گفت : متاسفانه مدتی است که نمی توانیم ماسک از داروخانه ها تهیه کنیم لذا برای خرید آن که یکی از نیازهای اساسی در دندانپزشکی می باشد از استان های دیگر درخواست دادیم که هنوز جوابی دریافت نکردیم.

یکی از پرستاران بیمارستان دولتی در بابل هم به خبرنگار ایرنا گفت: مسئولان بیمارستان حتی از دادن ماسک به نیروهای پرستاری خود محروم هستند و از یکی از اعضای خانواده ام در استان دیگر خواستم برایم ماسک های دارای فیلتر تهیه کند که با مبلغ خیلی زیادی خریداری کردم.

در حال حاضر مواد ضدعفونی کننده نیز از اقلام نایاب در شهرستان بابل است که برخی از خانم ها در این شهرستان به این نتیجه رسیدند که از ترکیب سرکه، وایتکس و آب مواد ضدعفونی کننده تهیه کنند.

دانشگاه علوم پزشکی بابل در پاسخ به پرسش خبرنگاران ، پاسخ داد : کمبود ماسک و مواد ضد عفونی کننده  مختص بابل نیست و کل کشور با این مشکل رو به رو است و متاسفانه یک عده سودجو دست به احتکار زدند.

مسئولان این دانشگاه می گویند که به طور مستمر از داروخانه ها بازدید می شود که در صورت احتکار ماسک و مواد شوینده با هماهنگی با دادستانی به شدت با محتکرین برخورد خواهد شد.

البته طی چند روز گذشته و با سه بار بازدید میدانی تیم دانشگاه علوم پزشکی بابل ، اداره صنعت ، معدن و تجارت و دادستانی ، سه باب داروخانه و ۲ فروشگاه عرضه تجهیزات پزشکی به خاطر تخلف و گران فروشی و احتکار پلمپ شدند و پرونده چند داروخانه هم به همین دلایل بدون پلمپ در اختیار تعزیرات حکومتی قرار گرفت.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز در پی طرح پرسش های خبرنگار ایرنا ، اعلام کرد : در خصوص کمبود مواد ضدعفونی کننده  با هماهنگی‌های به عمل آمده معاون غذا و دارو با یکی از تولید کنندگان  یک خط تولید مواد ضد عفونی کننده  به مدار تولید اضافه شد  و از امروز شنبه  این مواد ضدعفونی کننده بین همه متقاضیان توزیع خواهد شد .

 در پاسخ این روابط عمومی آمده است : در هیچ استانی به غیر از تهران کیت تشخیص ویروس کرونا وجود ندارد و نبود کیت مختص بابل نیست.

در حال حاضر  ۵۰ بیمار مشکوک به کرونا در ۲ بیمارستان ویژه کرونا در بابل بستری هستند.

به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بابل ، هم اکنون به صورت میانگین روزانه یکصد بیمار به کلینیک های سرپایی این شهرستان به خاطر نگرانی از ابتلا به کرونا مراجعه می‌کنند.

 نخستین مورد مشکوک ابتلا به کرونا در مازندران ۱۰ روز پیش در بابل شناسایی شد.

بیمارستان میناگر بابل نخستین مرکز درمانی در مازندران بود که به عنوان مرکز قرنطینه و مداوای بیماران کرونایی این استان تعیین شد.

بیمارستان میناگر بابل در جوار بیمارستان آیت الله روحانی واقع ولی مستقل است.

در حال حاضر به دلیل پر شدن ظرفیت بیمارستان میناگر بابل از بیماران مشکوک به کرونا، بیمارستان شهید یحیی نژاد بابل نیز برای پذیرش این نوع بیماران آغاز به کار کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.