به گزارش ایرنا ، این قرارگاه همسو با رویکرد مقابله با ویروس کرونا با فرماندهی احمد حسین زادگان طی چند روز گذشته دستکم هر روز ۲ بار تشکیل جلسه داد که نتیجه آن تصویب و ابلاغ حدود ۵۰ مصوبه کلان بوده که اجرایی کردن برای دستگاههای مختلف از فرمانداری گرفته تا ادارات شهرستان و دهیارها الزامی است.

بر اساس ارزیابی های کشوری صورت گرفته نیز مازندران تنها استانی بوده است که با وجود شناسایی ۲ مورد مشکوک به بیماری کرونا از پنجشنبه هفته گذشته تاکنون توانسته است این بحران را به گونه ای کنترل کند که کمترین تبعات اجتماعی ، اقتصادی و روانی را در پی داشته باشد.

یکی از تصمیمات اساسی قرارگاه پدافند زیستی مازندران تاکید بر این نکته بوده که هرگونه تعطیلی در سطح استان با درخواست دستگاههای اجرایی و تایید این قرارگاه قابلیت اجرایی بیابد و به همین دلیل نیز قرارگاه در مواردی چون تعطیلی مدارس و دانشگاهها و مراکز آموزش عالی به صورت یکنواخت و متمرکز تصمیم گیری و اجرایی کرد تا از چندگانگی در این موارد پرهیز شود.

استاندار مازندران به عنوان فرمانده قرارگاه پدافند زیستی استان ، در نخستین گام فرمانداران را به عنوان جانشین خود برای این قرارگاه در شهرستان‌ها منصوب کرد.این قرارگاه روزانه در شهرستان های استان تشکیل می شود و موظف شده است تا گزارش روزانه وضعیت و شرایط ویروس کرونا در بخش های مختلف را به اداره کل پدافند غیر عامل ارائه کنند.

اطلاع رسانی تعطیلی‌ها ، تشکیل کمیته تخصصی غذا و دارو ، افزایش تولید محصولات بهداشتی و مهم تر از همه ارائه اطلاعات لازم به مردم جهت مقابله با کرونا از نکات کلیدی و مهم مصوبات این قرارگاه است.

مصوبات مهم

بخشی از مصوبات قرارگاه پدافند زیستی مازندران تا ظهر امروز چهارشنبه به شرح زیر بوده است :

۱- با توجه به درگیری استان مازندران به ویروس کرونا، هموطنان از سفرهای غیرضروری به مازندران بخاطر حفظ سلامتی خود و سایرین جدا خودداری کنند.

۲-- همه مسافران در کلیه مبادی ورودی استان با توجه به حساسیت موضوع در استان مازندران مورد تب سنجی قرار خواهند گرفت.

۳- مراکز، مساجد، مصلی ها و ادارات گندزدایی می شوند.

۴ - کارمندان پرریسک و دارای زمینه های بیماری، ضرورتی ندارد که حتما در محل کار باشند.

۵ - مقرر شد سالن های مراسم منبعد رزرو نشود و کسانی هم که رزرو کرده اند از برگزاری مراسم اجتناب کنند. کسانی که این توصیه را بپذیرند کل ودیعه به آنان برگشت داده می شود.

۶- مدیریت استرس به عنوان مساله ای اساسی در دستور کار صدا و سیما قرار گیرد و در این خصوص برنامه های موثر تهیه و پخش شود.

۷- مجتمع های اقامتی مقرر شد در سطح استان نسبت به پذیرش مهمان خودداری کند و کسانی که اکنون در این مراکز اقامت دارند مورد بررسی و ارزیابی اولیه قرار گیرند.

۸- مهد قرآن ها و خانه بازی کودکان به تبع مهدکودک ها مقرر شد تعطیل شود.

۹- کلیه نیروهای انسانی شهرداری اعم از کادر اداری و نیروهای خدماتی از لحاظ بهداشتی محافظت شوند.

۱۰- کلیه نیروهای شهرداری و شرکت های پیمانکاری شاغل در بخش های عملیاتی روفت و روب و جمع آوری زباله و ... از لحاظ بهداشت فردی مانند ماسک، دستکش، ضدعفونی کننده و غیره محافظت شوند.

۱۱- آموزش نیروهای خدماتی جهت رعایت اصول بهداشتی و لوازم و تجهیزات حفاظت فردی و همچنین ضدعفونی و پاکسازی محیط کار اداری و شهری در اولویت قرار گیرد.

۱۲- از آن جایی که شهرداری ها با بیشتیرن نیروی انسانی در قالب کارمندان و شاغلان خدماتی در شهرها حضور فعالی دارند و مراجعه مردم نیز با این نهاد زیاد است ، لزوم رعایت مصوبات  قرارگاه پدافند زیستی مربوط به شهرداری ضروری است.   

۱۳ - ثبت اثرانگشت برای ورود و خروج کارکنان شهردای حذف شود.

۱۴- از وسایل پذیرایی عمومی مانند فنجان چای و لیوان و ... استفاده نشود.

۱۵- آسانسورهای مستقر در ساختمان های شهرداری تا اطلاع ثانوی تعطیل شود.

۱۶- کلیه بانوان شاغل در شهرداری که دارای فرزندان زیر ۶ سال می باشند تا اطلاع ثانوی امور محوله را در قالب دورکاری انجام دهند.

۱۷-ت ا اطلاع ثانوی هرگونه ماموریت به خارج استان و در محدوده استان لغو گردد.

۱۸- جداسازی سطل زباله در سطح شهر و گند زدایی و ضدعفونی کردن بصورت روزانه

۱۹- ضدعفونی کلیه فضاهای عمومی شهر بصورت روزانه اعم از پایانه های مسافربری، فرهنگسراها، سرای محله، میدان بار، بازارهای عرضه میوه و تره بارو سرویس های بهداشتی عمومی شهر مرتبا انجام گیرد.

۲۰ - ضدعفونی کردن تاکسی ها و اتوبوس های درون شهری، جایگاه های سوخت و محیط کشتارگاه های دام بصورت مرتب و روزانه 

۲۱ - همچنین مقرر شد تا شهرداری اقداماتی را جهت اطلاع رسانی بهتر به شهروندان در دستور کار قرار دهد.

مازندران سه میلیون و ۳۰۰هزا نفر جمعیت دارد که حدود نیمی از آ«ان در ۵۲ شهر بزرگ   کوچک زندگی می کنند.

قرارگاه پدافند زیستی مازندران پس از آن که احتمال ورود بیماری کرونا به این استان در هفته گذشته مطرح شد تا زمان حاضر به برگزاری ۲ نشست در این باره اقدام و تدابیر لازم را اتخاذ کرد.

تعطیلی مدارس ، آموزشگاههای ، مهدهای کودک ، مراکز توانبخشی و دانشگاهها و مراکز آموزش عالی از جمله تصمیم های این قرارگاه بوده که تاکنون توانسته است به همراه همکاری شهروندان ، استان مازندران را از بحران شیوع کرونا حفظ کند.

زنگ خطر ورود احتمالی کرونا به مازندران با قرنطینه ۲ فرد مشکوک در بابل از پنجشنبه هفته گذشته به صدا درآمد ولی بعدا مشخص شد که این افراد در سفری که به قم داشتند دچار علایمی از بیماری سرماخوردگی شدند و به همین دلیل در برگشت از سفر خود را به مراکز درمانی رساندند.

علاوه بر قرنطینه ۲ مسافر بازگشتی از قم در بابل به خاطر مشکوک شدن به بیماری کرونا ، دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان مراجعه چهار نفر دیگر با علایم مشابه را تایید و اعلام کرد که ۲ تن از آنها قرنطینه شده تا مراحل نمونه گیری و مراقبت های لازم را طی کنند و ۲ نفر دیگر به خاطر حاد نبودن علائم به صورت سرپایی در منزل تحت مراقبت قرار گرفتند.

تایید مرگ یک مسافر تهرانی در تنکابن در روز یکشنبه  همزمان با اعلام دانشگاه علوم پزشکی بابل مبنی بر بهبود و ترخیص یک بانوی ۵۳ ساله مشکوک به کرونا ، موضوع شیوع این بیماری در مازندران را وارد مرحله تازه ای کرده است.

با توجه به این که جمعی از پزشکان کشور در نامه جمعی تنها راه جلوگیری از شیوع ویروس کرونا را انجام اقدامات پیشگیرانه دانستند ، مسئولان مازندران مدارس این استان را از روز شنبه به مدت سه روز تعطیل کردند و قرار است در صورت نیاز باز هم به صورت مقطعی تمدید شود.

همچنین دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ، مراکز توانبخشی و مهدهای کودک مازندران هم تا پایان هفته تعطیل شدند تا ضریب شیوع احتمالی این بیماری در استان کاهش یابد.

اداره کل اوقاف مازندران هم پخش هرگونه غذای نذری در بقاع متبرکه را تا اطلاع بعدی ممنوع کرد و سایر مراکز تجمع مردم مانند فرودگاههای استان و دیگر اماکن عمومی هم قرار شد به صورت مرتب ضدعفونی شوند.

بر خلاف برخی مناطق کشور که شناسایی افراد مشکوک به بیماری کرونا سبب ایجاد تنش روانی در شهروندان شده ، در استان مازندران با وجود گردشگرپذیر بودن ، به خاطر اقدامات پیشگیرانه و اطلاع رسانی به مردم جو روانی آرام است و شهروندان به خاطر آگاهی نسبی از چگونگی پیشگیری ، راسا اقدامات لازم را انجام می دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.