در سال جاری فعالیت ۱۲۴ واحد تولیدی و صنعتی مازندران که به دلیل بدهی معوقه و مشکلات ناشی از سرمایه در گردش ، بحران کارگری و ضعف مدیریتی متوقف و یا کم شده بود، با ورود مستقیم استاندار و ایجاد هماهنگی در بخش های مختلف اجرایی و غیر اجرایی رفع شد تا با بازگشت به مدار تولید، رونق تولید را در سالی که به همین نام اسم گذاری شده معنا کنند.

بر اساس گزارش رسمی استانداری مازندران ، این واحدهای تولیدی با تصویب حدود ۳۰۰ مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و پرداخت حدود ۹ هزار و ۷۰۰ میلیاردریال تسهیلات به مدار تولید برگشتند و بیش از ۲ تا سه هزار نفر از کارگران این واحدها نیز مشغول به کار شدند.
همچنین در سال جاری با وجود محدویت های مالی ناشی از تحریم ظالمانه بی سابقه میزان سرمایه گذاری صنعتی در این خطه شمال کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل در ۹ ماهه سال جاری ۱.۵ برابر بیشتر از سال گذشته شد و از ۶ هزار میلیارد ریال سال گذشته به ۱۰ هزار میلیارد ریال در سال جاری رسید.
در همین مدت با سرمایه گذاری صنعتی در واحدهای تولیدی حدود ۲ هزار کارگر مشغول به کار شدند.
علاوه بر آن نیز چهار طرح بزرگ صنعتی نیز با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد با حجم سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریالی در دست ساخت قرار دارد که پیش بینی می شود حداکثر تا پایان سال جاری به مرحله تولید برسند و با اشتغال بیش از سه هزار نفری حجم سرمایه گذاری صنعتی در استان مازندران به ۲۰ هزار میلیارد ریال برسد که در نوع خود بی سابقه است.
 برگشت ۲۲ هزار کارگر به صنعت 
صرفنظر از این سرمایه گذاری های بخش خصوصی در مازندران براساس توافق بین استانداری مازندران و بنیاد برکت از موسسات اقتصادی زیر مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در سال جاری ۵۸۰ واحد صنعتی دارای مشکل مالی و مدیریتی در این خطه شمال کشور با مشارکت این نهاد با حجم سرمایه گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریالی وارد مدار تولید خواهند شد و تاکنون نیز نیمی از این واحدها و کارگاههای تولیدی کوچک به ویژه در مناطق محروم وارد فاز تولیدی شدند.
بنا به گزارش رییس ستاد فرمان اجرایی امام (ره) با برگشت این واحدهای صنعتی به عرصه تولید حدود ۲۲ هزار کارگر این واحدها نیز بر سرکارشان بر می گردند و چرخه زندگی این کارگران نیز به چرخش در می آید که می تواند در کنار توسعه اقتصادی معضلات اجتماعی را کاهش دهد.
همراهی مردم با بهار صنعتی 
براساس آمار رسمی مردم استان مازندران در بهار صنعتی این خطه شمال کشور در سال ۹۸ با افزایش سهم سپرده گذاری خود را  سهیم کردند به طوری که طبق گزارش کمیسیون هماهنگی امور بانک های استان حجم  سپرده گذاری  مردم در بانکهای دولتی استان در سال جاری  ۱۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت و از ۴۲ هزار میلیارد تومان سال گذشته به حدود ۴۴ هزار میلیارد تومان رسید و میزان تسهیلات پرداختی به واحدهای صنعتی از سوی این بانکها نسبت به مدت مشابه ۱۶ درصد بیشتر شد.
رشد مصرف برق صنعتی 
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مازندران در باره خیز صنایع مازندران در زمان تحریم و نشانه های آن به خبرنگار ایرنا گفت:  در سال جاری با وجود مشکلات ناشی از تحریم ظالمانه بر توسعه اقتصادی کشور ، در حوزه رونق تولید و اشتغال فرصتی را ایجاد کرد تا چرخ واحدهای صنعتی ما با برنامه ریزی به خصوص در این استان بیشتر از سال قبل بچرخد و رشد مصرف برق صنعتی در این خطه شمال کشور نشان می دهد که تولید در واحدهای صنعتی ما رو به افزایش است.
حسینعلی قوانلو افزود : در ۹ ماهه سال جاری میانگین مصرف برق صنعتی در واحدهای صنعتی ما حدود ۱۰ درصد رشد نشان می دهد و این رشد مصرف در سطح کشور حدود پنج درصد بود و در مجموع رشد فعالیت واحدهای ما دو برابر میانگین کشوری است.
وی ادامه داد : در حوزه سرمایه گذاری صنعتی ما نیز در سال جاری تحول خوبی نسبت به سال گذشته ایجاد شد به گونه ای که حجم سرمایه گذاری بخش خصوصی در ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۵ برابر رشد یافت و از ۶ هزار میلیارد ریال به ۱۰ هزار میلیارد ریال رسید و این حجم سرمایه گذاری تا پایان سال جاری به ۱۰ هزار میلیارد ریال می رسد.
مدیرکل صنعت مازندران گفت : در بررسی میدانی نیز برخی از واحدهای تولیدی و صنعتی ما فعالیتشان به دلیل روی آوری مصرف کنندگان داخل بیشتر از گذشته شد و به عنوان نمونه واحد صنعتی فولادسازان مستقر در امیرآباد که پس از چند سال تعطیلی فعالیت خود را در تحریم از سر گرفت این روزها با رشد ۳۰ درصدی تولید مواجه است.
قوانلو افزود : در شرایط تحریم به دلیل دشواری واردات ، بسیاری از واحدهای صنعتی ما در سطح کشور که نیاز به فولاد و ورق فولادی داشتند، قطعات مورد نیاز خودشان را در این واحدهای داخلی سفارش می دهند و این رویه موجب شد تا هم مشکلات هر دو واحد کمتر شود.
برگشت برخی واحدهای صنعتی نوستالوژیک به مدار 
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران همچنین گفت : برنامه ما در سال جاری برگشت واحدهای نوستالوژیک استان که برای مردم خاطره ساز بوده و به دلایل مالی و یا فرسودگی تجهیزات و ماشین آلات از مدار خارج شده بودند به مدار تولید است مانند شرکت نکاء چوب و نساجی مازندران .

قوانلو افزود : این گره گشایی برای نساجی قائمشهر و چوب و کاغذ در استان نیز در سال جاری انجام شد و  در سال جاری به دنبال برگشت واحدهای دیگر صنعتی که قابلیت رقابت و تامین نیاز کشور را دارند به مدار تولید هستیم.
به گفته وی حداکثر تا پایان سال جاری واحد صنعتی نکاء چوب با تجهیز و نوسازی برخی از قطعات با ظرفیت اسمی قبلی به مدار تولید بر می گردد و این کار نیز همزمان با تامین مواد اولیه انجام می شود که می تواند تعداد زیادی از کارگران را  در این واحد مشغول به کار کند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران هم گفت : ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با اعتبار قانونی که مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال ۹۸ مصوب کرد، در استان مازندران فعالیت خود را نسبت به سنوات گذشته در گره گشایی از کار واحدهای تولیدی و صنعتی افزایش داد.
حسن خیریانپور افزود : ستاد تسهیل و رفع موانع تولید حدود ۳۰۰ مصوبه برای گره گشایی از کار واحدهای تولیدی و صنعتی به خصوص در حوزه مالی و اعتباری داشت به طوری که در این مدت ۴۳ واحد صنعتی استان مازندران  که از لحاظ مالی مشکل داشتند یک هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند.
وی ادامه داد : علاوه بر آن در سال گذشته نیز بیش از ۲۰۰ واحد صنعتی استان بیش از چهار هزار میلیارد ریال براساس مصوبه ستاد تسهیل تسهیلات دریافت کردند.
حمایت تمام قد از صنعتگران 

استاندار مازندران نیز گفت: با تسهیل گری و برداشتن موانع تولید و صادرات باید به بخش خصوصی اعتماد کنیم و در شرایط تحریم های ظالمانه و ترکیبی دشمنان انقلاب باید از تلاشگران و فعالان عرصه تولید و اشتغال، به عنوان مجاهدان واقعی مبارزه با این تحریم ها و وطن پرستان حمایت جدی صورت گیرد.
احمد حسین زادگان افزود : با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی اعتبارات بسیار قابل توجهی در بخش های مختلف هزینه شد، اگر جهت گیری های اشتغال و اهلیت سرمایه گذاران و کارآفرینان در این سال ها مورد توجه قرار می گرفت، امروز از لحاظ توسعه ای در وضعیت بهتری قرار داشتیم.
نماینده عالی دولت در مازندران اظهار داشت: ما باید بسترهای سرمایه گذاری برای بخش خصوصی و کارآفرین واقعی را در داخل فراهم کنیم و در مقابل در حوزه های بین الملل نیز باید زمینه ارتباط صادرات تولیدات فعالان اقتصادی به خارج از کشور نیز فراهم شود.
حسین زادگان گفت : هیچ کشوری با ساختار و سیستم کاملا دولتی به توسعه دست نمی یابد و برای سرمایه گذاران واقعی، مشوق ها و اقدامات انگیزه بخش صورت گیرد و ما تمام قد از صنعتگران و سرمایه گذاران استان حمایت خواهیم کرد و تملیک واحدهای صنعتی از سوی بانک ها نیز خط قرمز استان است.
 در مازندران طبق ۲ هزارو ۷۰۰ واحد صنعتی با سرمایه گذاری بیش از ۹۰ هزار میلیارد ریالی و اشتغال افزون بر ۶۰ هزار نفری فعال است.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.