کتاب "سیل و زلزله" سومین کتاب آموزشی و کاربردی دکتر بهزاد پورمحمد به عنوان مؤلف پس از کتاب‌های "همزیستی با زلزله" و "مدیریت بحران" است که در اواخر آذر ۱۳۹۸ با مشارکت جمعیت هلال احمر استان مازندران، در ۱۵۳ صفحه (مصور رنگی) و ۱۵۰۰ جلد در قطع وزیری توسط انتشارات صالحیان تهران چاپ و به مناسبت پنج  دی روز ملی ایمنی و سالروز زلزله ۱۳۸۲ بم، علاوه بر توزیع در سازمان‌های مرتبط  وارد کتابفروشی‌ها کشور شده است.

با توجه به وقوع سیل‌های گسترده در سال‌های ۹۷ و ۹۸ در کشور بخصوص استان‌های مازندران، گلستان، گیلان، خوزستان، لرستان، فارس، بوشهر، ایلام و سایر نقاط کشور و نیززلزله های متعدد رخداده طی دو سال گذشته از جمله زلزله سال ۹۶ استان‌های کرمانشاه و کرمان و زلزله آبان ۹۸ آذربایجان شرقی، از آنجا که آموزش و تقویت فرهنگ عمومی با هدف افزایش ایمنی، ارتقاء سطح آمادگی و کاهش خطرپذیری جامعه به عنوان حلقه گم شده در مدیریت بحران، امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است، مؤلف را بر آن داشته تا در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ اقدام به نگارش کتاب اختصاصی "سیل و زلزله" کند.

پورمحمد مؤلف این کتاب روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : این کتاب با تمرکز بر سیل و زلزله، به ­نحوی تدوین و تألیف شده است که بر اساس واقعیت‌های میدانی، کاربردی باشد.

وی افزود: علاوه بر آن رعایت مباحث تخصصی آن، با نگارش و بیانی ساده، عامه ­پسند نیز بوده تا مورد استفاده عموم مردم بخصوص مدرسان، کارشناسان، دانشجویان، دانش‌آموزان، مسئولان و مدیران رده­ های مختلف کشوری به‌­ویژه مدیران بحران و مدیران دستگاههای اجرائی تخصصی مرتبط در سطح ملی، استانی، شهرستانی و تمامی اقشار جامعه که به‌­عنوان عواملی تأثیرگذار در چرخه مدیریت بحران کشور هستند، قرار گیرد.

وی همچنین اظهار اینکه  در این کتاب از اخبار و گزارش های خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان منابع رسمی نیز استفاده شده است، بیان داشت: در این کتاب ضمن بررسی ابعاد مختلف سیل و زلزله از حیث عوامل بروز و عوامل تشدید اثرات آنها، به بیان برخی راهکارها برای پیشگیری و آمادگی با هدف افزایش اطلاعات عمومی و عملی برای استفاده‌کنندگان پرداخته شده است.

پور محمد تصریح کرد: درج درس‌های آموخته از بحران‌های ناشی از سیل و زلزله طی سال‌های اخیر در مناطق مختلف کشور، به سایر مطالب مرتبط و مورد نیاز در قالب سه فصل سیل، زلزله و مدیریت بحران در این کتاب اشاره شده است.

در مجموع استان مازندران به لحاظ برخورداری از عوارض جغرافیایی، کوهستان و دریا از استان های حادثه خیز به شمار می رود به طوری که در طی سال با مجموعه ای از حوادث طبیعی نظیر زلزله، سیل، آتش سوزی جنگل و حوادث گمشدگی در جنگل، غرق شدگی در سواحل طولانی و همچنین سوانح متعدد جاده ای مواجه است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.