مهدی راز جویان  روز چهارشنبه در آغاز نشست ملی هم اندیشی توسعه نیروگاههای برق آبی کوچک که با حضور ۳۰ شرکت نیروگاهی بخش خصوصی و کارشناسان و مدیران شرکت آب منطقه ای ۲۱ استان کشور در ساری به اهمیت توجه به مقولات زیست محیطی در استان مازندران اشاره کرد و افزود: به تولید انرژی پاک از جمله نیروگاه های برق آبی کوچک در استان باید بیشتر از هر زمان دیگری توجه شود.

معاون استاندار مازندران با بیان این نکته که اقتصاد اول استان کشاورزی و سپس گردشگری است، تصریح کرد: به همین دلیل باید به آب و خاک ، تولید انرژی پاک ، استفاده از منابع آبی به ویژه مهار آب های سطحی ، سد سازی ، آب بندان ها ، رودخانه ها ، دریا و سواحل دریای خزر توجه جدی کرد.

رازجویان با تاکید مجدد مبنی بر این که به دستور شخص استاندار مازندران سرمایه گذاران در همه فرایند سرمایه گذاری طبق قوانین و مقررات مورد حمایت و دست آنان به گرمی فشرده می شود، گفت: ایجاد نیروگاه های برق آبی ظرفیت بسیار مهمی در تولید انرژی پاک در استان است.

معاون عمرانی استاندار مازندران به خظر نفوذ شیرابه های زباله به آب های سظحی و زیر زمینی در استان اشاره کرد و گفت: نیروگاه های زباله سوز با جدیت تمام در حال ساخت است و در این بخش هم دولت و استانداری به عنوان نماینده  دولت در استان آمادگی حمایت همه جانبه دارد.

رازجویان به بی توجهی مسئولان ارشد کشور به صنعت و حتی صنعت وابسته به بخش کشاورزی در مازندران طی ۴۰ سال پس از انقلاب اشاره کرد و بیان داشت: امروز نیاز به حضور سرمایه گذاران داریم و همه شرایط را برای آنان فراهم می کنیم.

وی گفت: رودخانه های پر آب مازندران برای ایجاد نیروگاه برق آبی کوچک ظرفیت مهم است که بررسی های لازم شرکت آب منطقه ای انجام داده است.

نیروی برق آبی گسترده ترین شکل استفاده از انرژی های تجدیدپذیر محسوب می شود.این نوع نیروگاه ها در مقیاس بزرگ بیشتر از ۱۰ مگاوات در اطراف سدها  و نیروگاههای کوچک کمتر از ۱۰ مگاوات در مسیر رودخانه ها احداث می شود.

معرفی ایجاد نیروگاه برق آبی کوچک و متوسط بر روی رودخانه ها و زیر سدهای کشور ، امکان سنجی ساخت تمام تجهیزات نیروگاهی در داخل کشور و دعوت از سرمایه گذاران برای مشارکت در ایجاد نیروگاه برق‌آبی از مهمترین اهداف این نشست است.

از آن جایی که  در بین نیروگاه‌های تجدیدپذیر، نیروگاه برق‌آبی باتوجه به نرخ خرید تضمینی تعیین شده از توجیه بسیار بالایی برخوردار است، وزارت نیرو از همه سرمایه گذاران برای مشارکت در این حوزه دعوت کرده است.

توسعه انرژی های تجدید پذیر در ایران ، اقدامات بخش آب در زمینه توسعه نیروگاه های برق آبی کوچک در کشور ، سیاست های حمایتی وزارت نیرو در توسعه انرژی های تجدید پذیر ، سند راهبردی ملی توسعه نیروگاه های برقی آبی ، انتظارات سرمایه گذاران خارجی برای انتقال تکنولوژی و ساخت در داخل کشور از محورهای مهم نشست هم اندیشی ملی توسعه نیروگاههای برق آبی در ساری اعلام شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.