رضا رحمانی در پایان سفرش به مازندران که با بازدید از شرکت ایران خودروی استان در شهرک صنعتی " رجه " واقع در شهرستان بابل همزمان شد، به این نکته اشاره کرد که " آنچه در این سفر دو روزه مشاهده کردم این بود که استان مازندران نسبت به گذشته صنعتی تر شده است که این نشان از همت مسئولان و مردمانش دارد".

این اظهار نظر وزیر صنعت از آنجا اهمیت دوچندان می یابد که صنعت در مازندران طی چند دهه گذشته به بهانه های مختلف از جمله محیط زیست شکننده یا برخورداری استان از بخش های قوی اقتصادی دیگر مانند کشاورزی و خدمات مورد کم توجهی قرار گرفته بود و این موضوع همواره یکی از گله مندی های مردم و مسئولان مازندران بود.

بازگشت به مدار تولید پس از ۱۱ سال وفقه

یکی از دستاوردهای مهم سفر وزیر صنعت به مازندران، افتتاح یک مجتمع صنعتی با ۱۳ کارگاه بوده است که فعالیتش از ۱۱ سال پیش به خاطر فرسودگی تکنولوژی و عدم انطباق با ذائقه و نیاز مصرف کنندگان و همچنین مشکل نقدینگی متوقف شده بود.

کارخانه ساری - ایرنا - یک واحد بزرگ صنعتی تولید کننده محصولات آشپزخانه و ساختمانی در مازندران پس از ۱۱ سال وقفه در فعالیت صبح امروز جمعه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار به مدار تولید برگشت.

 این مجتمع صنعتی که قبلا با نام " مازند گاز " فعالیت داشت و تولید کنندگاه انواع وسایل گازسوز بود، پس از بهینه سازی خط تولید به دست رضا رحمانی به مدار تولید برگشت.

این مجتمع که اکنون نام " صادکو " را برخود دارد، دارای ۱۳ کارگاه در حوزه تولید محصولات آشپزخانه شامل سینک بدون جوش، هود بدون فیلتر و دیگر لوازم ساختمانی با تکنولوژی نوین و روز جهان است.

برای نوسازی این واحد که تکنولوژی آن برای نخستین بار در ایران وارد خط تولید شده و چهارمین در نوع خود در خاورمیانه به شمار می رود، چهار هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

این مجتمع علاوه بر سینگ بدون جوش ، هود بدون فیلتر ، دارای خط تولید فوم، ورق های پوششی سقف ، پنل دیواری و سقفی، واحد شیشه دو جداره و سه جداره و نما همراه با چسب پلی سولفاید و گاز آرگون، واحد تیرچه پرسی و واحد پنجره دو و سه جداره است.

اگر چه فاز اول این مجتمع با ۶۰ کارگر شروع به کار کرد ولی قرار است با اجرای فازهای بعدی تعداد کارگران به ۴۰۰ نفر افزایش یابد.

این واحد صنعتی در داخل شهرک صنعتی شهر نکاء در شرق استان مازندران مستقر است.

فولادی که دوباره آبدیده شد
دستاورد دیگر سفر دو روزه وزیر صنعت به مازندران بازگرداندن یک مجتمع تولید فولاد  پس از سه سال تعطیلی بود.

مجتمع فولادسازان دومین مجتمع تولیدی فولاد مستقر در بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد شهرستان بهشهر است که پس از برخورداری ازحمایت های  ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با دریافت تسهیلات حمایتی به مدار تولید برگشت.

این مجتمع با ۳۳۰ کارگر در زمینه تولید میلگرد فعالیت داشت که از ۶ سال پیش دچار مشکل و سپس توقف تولید شد.
ظرفیت تولیدی این واحد صنعتی حدود ۷۲۵ هزار تن میلگرد در سال است و بیشتر تولیدات آن به خارج از کشور صادر خواهد شد.
 

تاج نخستین برج اصناف بر سر مازندران

رضا رحمانی در سفر دو روزه اش به مازندران تنها از صنایع بازدید نکرد. وی با توجه به شرایط ویژه حاکم بر کشور به خاطر تحریم و اصلاح قیمت بنزین ، برنامه ویژه ای هم برای بخش توزیع و عرضه کالا و فعالان این بخش داشت که یکی از آنها افتتاح اولین برج اصناف کشور در شهر بابل بود.

این برج در هفت طبقه و پنج هزار و ۵۰۰ متر مربع بنا شده و قرار است ۵۴ اتحادیه فعال شهرستان بابل را تجمیع کند.

برای ساخت این برج با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

ساخت برج اصناف یکی از خواسته های چند ساله بازاریان و مردم بابل بود بویژه این که بابل در گذشته با نام  "بارفروش " شهرست داشت و قلب تجارت مازندران محسوب می شد. فعالان اقتصادی و مردم بابل معتقدند که  با افتتاح این برج تلاش ها برای این که شهرشان به دوران طلایی تجارت خود نزدیک شود دوچندان خواهد شد.

خلاء در پرظرفیت ترین بخش صنایع

وزیر صنعت در ادامه نگاه همه جانبه به بخش های اقتصادی مازندران، در افتتاحیه نخستین جشنواره کیوی مازندران در تنکابن هم شرکت کرد.

حضور رضا رحمانی در این جشنواره  که معاون وزیر جهاد کشاورزی هم حضور داشت گذشته از اهمیت سمبلیک ، برای محصولی که برند صادراتی مازندران محسوب می شود، پیام ویژه ای دارد.

مازندران قطب تولید کیوی کشور است به طوری که سال گذشته باغداران استان ۱۸۰ هزار تن کیوی برداشت کردند و از این مقدار حدود ۹۰ هزار تن به ارزش ۹۰ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شد.

مازندران و بویژه غرب استان به لحاظ برخورداری از شرایط بسیار مناسب اقلیمی نظیر خاک با کیفیت و نور کافی خورشید ، بیشترین میزان تولید این محصول را در کشور به خود اختصاص داده به طوری که از گستره حدود هشت هزار هکتار باغ کیوی در کشور، حدود ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار آن در این استان واقع شده است.

یکی از مشکلات باغداری در مازندران بویژه مرکبات و کیوی این است که فاقد صنایع فراوری و بسته بندی لازم هستند. حضور وزیر صنعت در افتتاحیه جشنواره کیوی این حسن را داشت تا وی با پرپتانسیل ترین بخش صنعت مازندران آشنا شود تا شاید در سفرهای بعدی و برنامه ریزی های کارشناسی در وزارتخانه نیم نگاهی هم به توسعه این بخش داشته باشد.

 نبود صنایع تبدیلی برای کیوی موجب شد تا در سال ۹۵ به خاطر سرمای ناگهانی پاییزی مشکلات زیادی برای باغداران ایجاد و محصولات این منطقه به کارخانه های استان های خراسان ، سمنان و آذربایجان فرستاده شود.

کیوی در عین حال محصولی مورد پسند مردم کشورهای آسیای میانه و حوزه خلیج فارس است و باید در زمینه صادرات آن با توجه به وجود شبکه های مختلف حمل و نقل برنامه ریزی لازم صورت گیرد.

توصیه به بازاریان

وزیر صنعت در ادامه نگاه همه جانبه در سفر به مازندران در جمع بازاریان و اصناف شهرستان بابل حضور یافت و برای آنان در باره شرایط ویژه اقتصادی و ضرورت همکاری همه جانیه با دولت و حمایت از مردم  گفت و گو کرد.

رحمانی در این جمع ، از اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی به عنوان اولین خط برخورد با متخلفان اقتصادی و حمایت از مصرف کنندگان یاد کرد و گفت: اتحادیه‌ها و اصناف باید فرصت طلبان بازار را که از حوادث اخیر کشور سوء استفاده کرده‌اند، کنار بزنند.

وی افزود: در حوادث بنزینی اخیر در کشور اصناف عملکرد خوبی از خود نشان دادند، اما عده کمی از بازاریان فرصت طلب که به فکر مردم نیستند از این وضعیت سوء استفاده کردند و خود اصناف و بازاریان باید این فرصت طلبان را کنار بزنند چون اگر اصناف، متخلفان در بازار را شناسایی و با آنان برخورد کنند این امر باعث رضایتمندی مردم خواهد شد.

امید افزایی با ارائه گزارش به مردم

وزیر صنعت در این سفر همچنین به اهمیت امیدافزایی در جامعه بویژه در سفرهای استانی توجه ویژه نشان و گزارش هایی را به استناد به آمار و ارقام به مردم ارائه کرد.

رحمانی در گفت و گو با خبرنگاران در حاشیه افتتاح یک طرح صنعتی اعلام کرد که امسال حدود دو هزار واحد صنعتی راکد با کمک ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به مدار تولید بر می گردند.

وی با اعلام این که در حال حاضر تعداد زیادی از این واحدهای صنعتی راکد از جمله ۷۰ واحد در استان مازندران وارد مدار تولید شده اند، افزود: با برنامه ریزی، بقیه واحدهای راکد نیز با همکاری و مساعدت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به مدار بر می گردند و این کار باعث بازگشت نیروی انسانی به اشتغال می شود.
وزیر صنعت با اظهار این که راه اندازی واحدهای صنعتی و در مجموع فعالیت اقتصادی در شرابط فعلی به مثابه جنگ اقتصادی و عملیات های پیروزمندانه و کارکرد بسیجی است و همه ما باید به کارآفرینان به عنوان پیشگامان این خط مقدم جنگ اقتصادی کمک کنیم، تشکیل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان های کشور را راهکاری مناسبی برای حمایت از تولید و برگشت واحدهای مشکل دار به چرخه تولید بیان کرد .
 

رحمانی همچنین در سلمانشهر عباس آباد پس از بازدید از شهرک صنعتی به خبرنگاران گفت که بررسی مشکلات و فعال کردن واحدهای تولیدی راکد در کشور مهمترین برنامه امسال این وزارت صنعت است و برای این منظورتمامی مشکلات این واحدهای تولیدی جمع اوری و در ستاد تسهیل استانها با حضور استاندار ، دبیر ستاد و ... مورد رسیدگی قرار می گیرد.

وی گفت که در این جلسات مشکلات بانکی نظیر استمهال و یا تمدید تسهیلات، مشکلات واحدهای تولیدی با دستگاه های خدمات رسان ، پرداخت تسهیلات جدید برای سرمایه گردش واحدهای تولیدی راکد مورد بررسی قرار می گیرد و سپس راهکارهای مناسب در این زمینه اخذ خواهد شد.

رونق تولید، شعار راهبردی

وزیر صنعت همچنین با حضور در نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، بر این نکته تاکید کرد که رونق تولید تنها شعاری برای سال ۹۸ نیست بلکه یک راهبرد برای مقابله با تحریم ها و خوداتکایی اقتصاد کشور است.

رحمانی یکی از راههای تحقق رونق تولید و خوداتکایی اقتصادی را ورود نقدینگی ها غیرمولد به تولید دانست و با اعلام این که در حال حاضر حدود ۲ هزار تریلیون تومان نقدینگی در کشور وجود دارد که غیر مولد است؛ تاکید کرد که باید این میزان تقدینگی را هر چه بیشتر وارد بخش تولید کرد.

اعلام تکمیل خط تولید قطعات خودرو

وزیر صنعت همچنین در سفر دو وروزه اش به مازندران این فرصت را یافت تا به صورت رسمی خبر تکمیل خط تولید قطعات خودرو در داخل کشور را اعلام کند.

رحمانی در جریان بازدید از شرکت ایران خودروی مازندران به خبرنگاران گفت تکته خودروسازان داخلی که پیش از این برای تامین برخی از قطعات مشکل داشتند، برطرف شده است و دیگر خودروی ناقص در کشور تولید نمی‌شود.

وی افزود: یکی از مشکلات موجود پیش روی خودروسازان کمبود برخی از قطعات و تولید ناقص خودرو بود که سبب شد تا پارکینگ های شرکت های خودروسازان مملو از خودروهای ناقص باشد.

وزیر صنعت توضیح داد: خوشبختانه با تدابیر انجام شده مشکل تامین قطعه برای خودرو سازان با تولیدات داخلی در ۲ ماه اخیر برطرف شده است و هم اکنون با تامین قطعات مورد نیاز و تکمیل شدن خودروهای ناقص، رفته رفته پارکینگ شرکت های خودروساز هم خلوت شده و خودروها به بازار مصرف عرضه شده اند.

وی گفت: با انجام یک اقدام جهادی در چند ماه اخیر، قطعات پرتیراژ مصرف داخل در کشور تولید می شود و این رویه در آینده هم با جدیت ادامه خواهد داشت.

وزیر صنعت سفر دو روزه اش به مازندرن را صبح پنجشنبه با بازدید از تعدادی از واحدهای تولیدی در غرب استان و شرکت در مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره کیوی شروع شد و سپس به بابل رفت و در آنجا علاوه بر افتتاح نخستین برج اصناف ایران و بازدید از چند واحد تولیدی، در جمع اصناف و بازاریان حضور یافت و سخنرانی کرد. شرکت در نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید آخرین برنامه نخستین روز سفر رضا رحمانی بود. وزیر صنعت روز جمعه هم دو واحد تولیدی را در شرق مازندران افتتاح و از بندر امیرآباد در این منطقه بازدید کرد و سپس برای دومین بار به بابل رفت و در آنجا از شرکت ایران خودروی مازندران بازدید کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.