شاید یک دلیل مهم برخورد عادی با آبگرفتگی در این منطقه وجود تالاب های ریز و درشت و آببندان های فراوان در کنار غرقابی شدن زمین های شالیزاری است که این منطقه از مازندران را تبدیل به کانون میزبانی از پرندگان مهاجر می کند، ولی این که خسارت به زیرساخت ها هم نادیده گرفته شود، تا حدود زیادی آسیب زا است.

به عنوان مثال بر اساس آخرین برآوردها و گزارش مسئولان شهرستان محمودآباد، بارش‌های هفته گذشته در مازندران که با هشدارهای مکرر هواشناسی در باره احتمال آبگرفتگی و طغیان رودخانه ها همراه بود، در شهرستان محمود آباد منجر به آبگرفتگی گسترده شد و بیش از یکصد میلیارد ریال خسارت فقط به بخش زیر ساختها وارد کرد. 

بارش باران رگباری و طولانی که از روز شنبه هفته گذشته وارد استان مازندران شد و تا اواخر روز پنجشنبه ادامه داشت، بخش گسترده ای از شهرهای ساحلی مرکز استان را دچار آبگرفتگی کرد.آبگرفتگی و طغیان رودخانه در شهرهای محمودآباد و سیمرغ بیش از دیگر مناطق بود، اگر چه به دلیل لایروبی انجام شده در سیمرغ، خسارات جدی به این شهستان وارد نشد، اما در محمود آباد به دلیل موقعیت توپوگرافیک منطقه و پایین بودنش نسبت به سطح دریا، میزان آب گرفتگی به اندازه ای بود که بنابر گزارش های مردمی هنوز پس از گذشته حدود یک هفته به صورت کامل پاکسازی نشده و در برخی از روستاها شاهد ادامه آبگرفتگی هستند.

بازدیدهای میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد دکه آبگرفتگی در روستاهای جنوبی این شهرستان و بخش سرخرود شدیدتر بود و عملا زندگی شهروندان را با اختلال مواجه کرد و حتی تردد مردم را نیز غیر ممکن ساخت. 

بر اساس اعلام مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی، بیشینه مجموع بارش هفته هشتم سال زراعی کنونی (۲۰ تا ۲۶ آبان ماه) در ایستگاه محمودآباد در استان مازندران به میزان ۱۷۸.۵ میلیمتر و بیشترین میزان در کل کشور بود.

نامشخص بودن خسارت ها پس از یک هفته 

سرپرست فرمانداری محمودآباد در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: بارش باران که از یکشنبه هفته گذشته در این شهرستان آغاز شد و تاپایان هفته ادامه داشت، بخش قابل توجهی از نقاط شهری و اکثر روستاهای شهرستان را دچار آبگرفتگی شدید کرد.

علیرضا شریعت نژاد افزود: این آبگرفتگی ناشی از بارش شدید باران و همچنین طغیان سرشاخه های رودخانه هراز بود که متاسفانه بسیاری از قسمت های آن لایروبی نشده بود.

وی با اعلام این که خسارات وارده به زیرساخت های شهرستان بیشتر از یکصد میلیارد ریال است، گفت: هنوز در حال بررسی و جمع آوری اطلاعات هستیم.

شریعت با بیان اینکه خسارات زیرساختی شامل راه ، خطوط برق ، مخابرات و دیگر موارد است، افزود: هنوز از خسارات بخش کشاورزی اطلاعات دقیقی در دست نداریم، اما پیش بینی می شود که دهها میلیارد ریال نیز به حوزه کشاورزی خسارت وارد شده باشد.

سرپرست فرمانداری محمودآباد با اظهار این که هنوز خسارت بخش اموال خانگی نیز مشخص نیست و در روزهای آینده اعلام می شود، گفت: در حال حاضر آب گرفتگی در اماکن عمومی بر طرف شده اما هنوز به طور کامل همه بخش ها از آبگرفتگی پاکسازی نشده است.

وی افزود: تا کنون بخش قابل توجهی از رودخانه های شهرستان محمودآباد لایروبی و پاکسازی شد و جربان آب به صورت عادی در جریان است و تلاش بر این است که روند لایروبی تشدید و مشکلات رفع شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.