به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از نکا،  آئین آغاز عملیات اجرایی احداث ۲ واحد گازی این نیروگاه با حضور معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران، امام جمعه شهرستان نکا، نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و مسئولان دستگاه­های اجرایی شهرستان نکا، مدیرعامل شرکت برق منطقه ­ای مازندارن و گلستان و جمعی از مقامات و مسولین استانی در نیروگاه نکا برگزار شد.

      مدیرعامل شرکت مدیریت تولیدبرق نکا در این مراسم با ابراز خرسندی از آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه نیروگاه نکا و قدردانی از حمایت ­های همه جانبه مسئولین و همراهی مهندس طرزطلب، اظهار داشت: بدلیل ظرفیت بالای نیروی انسانی توانمند و متخصص شاغل در نیروگاه و مهیا بودن حدود ۳۰ درصد از زیرساخت­ های لازم برای احداث یک نیروگاه جدید، طی ۳ سال گذشته تلاش­ه ای زیادی برای ارائه توجیهات فنی و اقتصادی و اخذ موافقت توسعه نیروگاه نکا صورت گرفت و سرانجام این تلاش­ها به نتیجه مطلوب رسید.

      مهندس محسن نعمتی از اخذ موافقت طرح توسعه نیروگاه نکا به ظرفیت ۴۸۴ مگاوات خبر داد و افزود: در فاز اول اجرای این طرح که امروز کلنگ آن زده شد، دو واحد گازی ۱۶۲ مگاواتی جدید ۹۴.۲V ورژن ۵ ساخت شرکت مپنا با اعتباری بالغ بر ۱۴ هزار میلیارد ریال طی دو سال احداث و انشاء­ا… در پیک تابستان سال ۱۴۰۰ وارد مدار تولید خواهد شد.

      وی اضافه کرد: در آینده با احداث یک واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی و تکمیل واحد سیکل­ ترکیبی جدید که برای اجرای آن نیز ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار پیش ­بینی شده، ظرفیت کل قدرت منصوبه این نیروگاه به ۲۷۰۰ مگاوات افزایش خواهد یافت.

      نعمتی همچنین تأمین بخشی از نیاز شبکه، جلوگیری از کاهش ولتاژ شرق استان، استفاده از توانمندی پیمانکاران منطقه، اشتغال­زایی مستقیم و غیر مستقیم برای جوانان جویای کار منطقه را از مزایای اجرای طرح توسعه نیروگاه نکا برشمرد.

      در این مراسم امام جمعه شهرستان نکا با گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر و تقدیر و تشکر از مدیرعامل و کارکنان نیروگاه اظهار داشت: اینکه نیروگاه سالمند نکا همچون یک نیروگاه جوان سرحال و پرتوان در عرصه تولید انرژی و پایداری شبکه حضور موفقی دارد خود بیانگر توانمندی، تخصص، مهارت و اهتمام مجموعه کارکنان آن برای ارائه خدمت به هموطنان است.

      حجت ­الاسلام والمسلمین محمدی لائینی به فرارسیدن ماه محرم­الحرام اشاره کرد و گفت: خداوند بنا به آنچه پیامبر اکرم(ص) نیز فرموده­اند، امام حسین(ع) را به عنوان چراغ هدایت بشریت قرار داده تا ما در پرتو این انوار معنوی بتوانیم به نفس خود نورانیت ببخشیم و در مسیر صلاح و فلاح قرار بگیریم.

      وی همچنین ظلم ستیزی، حق­ گرایی و ذلت ناپذیری را از درس­های برجسته مکتب نورانی حضرت اباعبدا… (ع) خواند و افزود: ما به عنوان ملتی فهیم، توانمند و با فرهنگ، باید با اعتماد به نفس و با اتکا به داشته­ های خود در جهت شکوفایی و ارتقاء بخشی کشور تلاش کنیم چرا که امروز بهترین مبارزه با آمریکا رساندن کشور به خودکفایی و بی­ نیازی از بیگانگان است.   

     در ادامه مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولیدنیروی برق حرارتی با تقدیر از تلاش­های کارکنان نیروگاه نکا برای عبور موفقیت­آمیز از پیک مصرف تابستان، اظهار داشت: این نیروگاه نقش ارزنده­ای در پایداری شبکه دارد و کارکنان آن امسال تلاش زیادی انجام دادند و مردانه ایستادند تا در تأمین برق مورد نیاز مشترکان مشکلی بوجود نیاید.

      محسن طرزطلب با بیان اینکه میزان آمادگی واحدهای بخاری در تابستان امسال بیش از ۹۸ درصد بوده، توان تولیدی برق کشور را بیش از ۸۲ هزار مگاوات اعلام کرد و گفت: از مرداد سال گذشته ۳ هزار و ۲۵۰ مگاوات واحد جدید وارد مدار و به ۴۸ هزار مگاوات ظرفیت عملی سنوات قبل اضافه شد که علیرغم دشواری کار نگهداری این واحدها با همت بالای همکاران ما در نیروگاه­ها، به همین میزان برق به شبکه تزریق شد.

      وی همچنین اطمینان داد که از ۶۷ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی کشور، ده هزار و ۳۸۳ مگاوات از جمله نیروگاه نکا همچنان دولتی باقی خواهد ماند و هیچ برنامه­ای برای واگذاری این نیروگاه به بخش خصوصی وجود ندارد.

      مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولیدنیروی برق حرارتی سپس به منفی بودن تراز تولید برق استان مازندران در مقایسه با میزان مصرف اشاره کرد و گفت: برقراری تعادل بین تولید و مصرف استان نیازمند اقدام جدی است و راهکارهای متعددی از جمله طرح توسعه، نوسازی و افزایش توان تولید واحدهای موجود و احداث چند نیروگاه جدید در برنامه کاری این شرکت قرار گرفته است.  

      مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولیدنیروی برق حرارتی از آغاز عملیات اجرایی نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سرخرود محمودآباد در آینده­ ای نزدیک خبر داد و خاطرنشان کرد: نیروگاه دیگری در ساری احداث خواهد شد که بخش خصوصی برای ساخت آن اعلام آمادگی کرده و در حال انجام کارهای مطالعاتی آن است.

      در این مراسم همچنین دکتر شاعری از نیروگاه نکا به عنوان نماد صنعت استان مازندران یاد کرد و با تقدیر از خدمات شایسته مجموعه کارکنان نیروگاه اظهار داشت: نام نیروگاه نکا، تلاش و کوشش بی­امان و خستگی ناپذیر، مقاومت و ایستادگی در برابر حملات ددمنشانه دشمن، کار بی­منت و فنی و تخصصی را به اذهان متبادر می­سازد.

      نماینده مردم شهرستان­های نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت تسریع در اجرای پروژه بر اساس برنامه زمانبندی دو ساله و بهینه ­سازی واحدهای موجود برای افزایش توان تولید تأکید کرد و گفت: از لحاظ فنی بستر لازم برای افزایش توان تولید واحدهای موجود این نیروگاه وجود دارد که تحقق عملی آن توجه ویژه مسئولان امر را می­طلبد. وی همچنین استفاده حداکثری از سوخت گاز را مورد تاکید قرارداد.

       در پایان این مراسم معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران نیز با تشکر از خدمات مدیرعامل و کارکنان نیروگاه، اقدامات انجام شده بدست کارکنان نیروگاه نکا را افتخار آمیز و غرور آفرین خواند و گفت: آنچه که امروز در اینجا و بدست جوانان این مرز و بوم در حال انجام است، ترجمان اراده مردم در توانمندی و بی­اثر کردن تحریم­های دشمنان است.

      دکتر حسن ­نژاد عنایت و توجه ویژه به بخش تولید برق را برای توسعه استان ضروری دانست و خاطرنشان ساخت: برای توسعه فرصت­های اشتغال، بهبود کسب و کار و تشویق بخش خصوصی برای سرمایه­ گذاری و ایحاد تحول، باید زیرساخت­ها را فراهم کرد و برق یکی از اصلی ­ترین زیرساخت­هاست و هر اقدامی که در جهت افزایش و پایداری تولید انجام شود به توسعه استان کمک خواهد کرد.

۴۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1251210
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.