به گزارش خبرنگارایرنا، در این مزرعه برنجی که زیر نظر مرکز تحقیقات برنج ارگانیک  قرار دارد ، ارقام  برنج طارم محلی و هاشمی به صورت ارگانیگ کشت و پرورش یافت.

برنج ارگانیک برنجی است که در زمان تولید ، کاشت و داشت بدون استفاده از سموم شیمیایی آفت کش تولید می شود و مانند دیگر غذا های ارگانیک تمام مراحل رشد آن با سیستم طبیعی هماهنگ است. در تولید این نوع محصول از سموم دفع آفات گیاهی نظیر قارچ کش ها و علف هرز کش ها استفاده نمی شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران در حاشیه مراسم برداشت برنج ارگانیک به خبرنگار ایرنا گفت که پس از ۸ سال نتایج یافته ها و تحقیقات استان در حوزه تولید برنج ارگانیک در مرکز تحقیقات این محصول در این خطه شمال کشور به بار نشست.
عزیزالله شهیدی فر پیام تولید برنج ارگانیک در مازندران را به نتیجه رسیدن تلاش کشاورزان پیشرو برنجکار در کنار محققان و مروجان دانست و ابراز امیدواری کرد تا یافته های تحقیقاتی در حوزه کشاورزی بتواند کاربردی تر شود.
وی اضافه کرد: هم اکنون حدود ۵۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری  مازندران در قالب طرح های نظارت و تولید برنج ارگانیک در دست اجراست و به طریقی در آینده باید شاهد کاهش قابل توجه مصرف انواع سموم و سایر نهاده های کشاورزی از جمله کود شیمیایی با تولید برنج ارگانیک باشیم.
رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران برندسازی را در کنار تولید برنج ارگانیک از دیگر برنامه سازمان متبوعش بیان کرد و اظهار داشت: برند و استانداردسازی محصول برنج ارگانیک در کنار بازرگانی این محصول باید مورد توجه قرار گیرد.
شهیدی فر گفت: برنج به عنوان مهمترین منبع درآمدی شالیکاران مازنی است و همواره باید بازرگانی این محصول مورد توجه مسوولان کشوری باشد.
مازندران به عنون قطب تولید برنج ، ۴۲ درصد از نیاز کشور به این محصول کشاورزی را تامین می کند.

مرکز تحقیقات برنج ارگانیک مازندران به منظور ترویج و توسعه کشاورزی ارگانیک با محوریت برنج به عنوان یکی از محصولات راهبردی و با هدف حفظ محیط زیست و امیت غذایی ایجاد شده است.

در کشاورزی ارگانیک از بذز سالم بومی ، عاری از آفت و بیماری برای کشت استفاده می شود. حاصلخیزی خاک شالیزار هم با استفاده از کود حیوانی کاملا پوسیده عاری از هرگونه آفت و بیماری و کود سبز و کود بیولوژیک صورت می گیرد و کشاورزان برای مبارزه با آفت کرم ساقه خوار برنج از زنبور تریکوگراما و تله فرمونی استفاده می کنند .

۶۹۹۰/۱۶۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.