امام جمعه جویبار گفت: جهاد  دانشگاهی آن طور که از نامش پیداست باید در دانشگاه ها بصورت جهادی عمل کند.

حجت الاسلام محمدتقی نادعلیزاده در گفت و گو با ایسنا مازندران، با اشاره به سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی مهمترین عیب دانشگاه های امروز کشور را مدرک گرایی دانست و اظهار کرد: متاسفانه آن طور که باید و شاید در خصوص استعداد دانشجویان کار نشده است و در شناسایی افراد نخبه نیز بسیار ضعیف عمل کردیم.

وی با اشاره به اینکه اگر میخواهیم مشکلات کشور را حل و فصل کنیم باید نحوه آموزش را در مدارس و دانشگاه ها تغییر کند، تصریح کرد: در گذشته های نه چندان دور شخصیت های بزرگ علمی همچون خواجه نصیر، بوعلی سینا، پاستور، ابوریحان بیرونی و زکریای رازی رشد پیدا کردند که این افراد به جای نقال و بقال بودن تولید فکر در جامعه می کردند.

امام جمعه جویبار تولید علم همراه با فکر را در دانشگاه ها بسیار مهم دانست و گفت: متاسفانه امروز شاهدیم که برخی افراد با سهمیه وارد دانشگاه می شوند که این خود هم ضربه به بدنه علمی دانشگاه می زند و هم حق برخی از افراد شایسته علمی در دانشگاه ها ضایع می شود.

حجت الاسلام نادعلیزاده خام خوری را یکی دیگر از مشکلات حال دانشگاه ها در کشور عنوان کرد و افزود: دانشجویان ما تولید فکر ندارند بلکه از ذخیره کتاب های دیگر استفاده کرده و این در آینده چیزی را در کشور حل نخواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه میدان دادن به کودکان در آینده آنان را دارای فکر و صاحب نظر خواهد کرد، خاطرنشان کرد: بها دادن به کودکان در آینده آنان را در محیط دانشگاه مستقل و به افراد تولید فکر در جامعه تبدیل خواهد کرد.

امام جمعه جویبار در ادامه بیان کرد: انتخاب استاد توسط دانشجو و داشتن حق سوال و جواب در کلاس درس را دو مورد از مزایای حوزه ها نسبت به دانشگاه ها دانست و اینکه کلاس ها باید همراه با بحث باشد تا دانشجویان وارد بحث و گفتگوهای علمی شوند.

حجت الاسلام نادعلیزاده تصریح کرد: استعدادها در دانشگاه ها شناسایی نمی شود و امکانات نیز در اختیار این افراد قرار نمی گیرد و آنان ادامه کار و موفقیت خود را در کشورهای دیگر سپری می کنند.

وی با بیان اینکه جهاد  دانشگاهی آن طور که از نامش پیداست باید در دانشگاه ها بصورت جهادی عمل کند، گفت: این نهاد دانشگاهی باید دانشجویان و اساتید نخبه را شناسایی کند.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.