مدیرکل بانوان و خانواده استانداری مازندران از تدوین سند ارتقای بانوان استان خبر داد و گفت: طرح های سلامت محور ارتقای مهارت های شغلی زنان و خانواده مبتنی بر نیازهای جامعه نیزدر این استان اجرایی می شود.

سمیه قاسمی طوسی در گفت و گو با ایسنا مازندران،دغدغه ها و مطالبات بانوان را در حوزه اشتغال متنوع توصیف کرد و گفت: این مرکز در راستای اهداف و شرح وظایف خود پیرامون حمایت از ارتقاء مشارکت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی زنان در جامعه طرح های متعددی را در سال گذشته و امسال اجرایی کرد.

وی افزود: اما مشکل اصلی نبود ردیف اعتبار مشخص برای دفتر امور بانوان بوده که ناچاریم در نیل به اهداف خود با دستگاه های اجرایی تعامل کرده و یا مطالبات خود را از سرفصل های این دستگاه ها در حوزه بانوان پیگیری کنیم.

مدیرکل بانوان و خانواده استانداری مازندران از تدوین سند ارتقای بانوان استان خبر داد و خاطرنشان کرد: طی جلساتی که با معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده برگزار کردیم توانستیم ردیف اعتبار مشخص دریافت کنیم که بر این اساس سند وظایف دستگاه های اجرایی در حوزه زنان مشخص شد و در همین راستا از دستگاه ها مطالبه گری خواهیم کرد.

قاسمی طوسی اعتبار تخصیصی به دفتر بانوان را برابر 5 صدم درصد اعتبار کل استان ماندران اعلام کرد و افزود: از این اعتبار سهم دفتر بانوان مازندران 280 میلیون تومان بود که در قالب چندین طرح زیست محیط محور و برگزاری نمایشگاه تمام اعتبار جذب شد.

وی از استقلال و هویت بخشی نوین به انجمن فرش دستباف استان مازندران در قالب اتاق بازرگانی خبر داد و آن را در راستای منویات مقام معظم رهبری در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و تاکید کرد: این بانوان برای نخستین بار در یک رویداد اقتصادی شرکت داده شدند و هم اکنون مشغول رایزنی با شهرهای اردبیل و تبریز جهت فروش فرش دستباف مازندران هستند.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مازندران رویکرد اصلی دفتر امور بانوان استانداری را مهارت افزایی زنان جهت کمک به اقتصاد خانواده ها عنوان کرد و گفت: بانوان علاوه بر وظایف اصلی خود و مهارت هایی که دارند در کنار مشاغل اجتماعی می توانند با بهره گیری از طرح های متنوع اشتغالزایی یاری رسان اقتصاد خانوار باشند.

قاسمی طوسی از اجرای چندین طرح اشتغالزا در استان برای بانوان سخن گفت و تصریح کرد: طرح حذف پلاستیک و دوخت کیسه پارچه ای برای نانوایی ها که یک مشارکت زیست محور با کمک یک تشکل فعال در حوزه سرپرستان زن خانوار بود اجرا شد، در این طرح که با هدف توان افزایی بانوان انجام گرفت 9 هزار کیف پارچه ای کتان تولید شده و حدود 3 هزار عدد از آنان مورد استفاده قرار گرفت.

وی برپایی نمایشگاه بین المللی مد و لباس ایرانی تحت عنوان پارسی پوش در سال جاری را دستاورد ارزنده دیگری دانست و اظهار کرد: تولید، دوخت و عرضه انواع چادر، مقنعه، روسری و انواع پوشش های حوزه عفاف و حجاب در این نمایشگاه در شهرستان قائمشهر برگزار شد که از سوی رسانه ها نیز بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

مدیرکل دفتر بانوان استانداری مازندران از اجرای طرح های سلامت محور ارتقای مهارت های شغلی زنان و خانواده مبتنی بر نیازهای جامعه خبر داد و تشریح کرد: آموزش و توانمندسازی زنان روستایی در راستای تولید محصول سالم زراعی و دامی که در فاز اول 120 نفر از بانوان به عنوان تسهیلگران روستایی تحت دوره های آموزشی قرار گرفتند و در فاز دوم با بهره گیری از تسهیلگران و کارشناسان مجرب کشاورزی دوره های آموزشی و توانمندسازی در 110 روستا در سطح شهرستان های 22 گانه برای خانواده های روستایی برگزار شد.

قاسمی طوسی برگزاری نمایشگاه های عرضه و فروش محصولات و دست ساخته های بانوان با اولویت زنان کارآفرین و سرپرست خانوار، برگزاری طرح توان افزایی زنان با رویکرد کارآفرینی و ارائه آموزش و مشاوره به 120 نفر از متقاضیان جویای کسب و کار را از جمله طرح های با اولویت توانمندسازی زنان در مازندران دانست.

وی افزود:برگزاری کارگاههای آموزشی توانمندسازی متناسب با نیازها و ویزگی های جغرافیایی منطقه در روستاها با اولویت روستاهای در خطر مهاجرت، اجرای طرح اتاق مشاوره کارآفرینی پایدار و ارائه آموزش های پیوسته و مشاوره های مورد نیاز و برگزاری دوره های آموزشی هوش مالی جهت توانمندی اقتصادی پایه ای نسل آینده برای کودکان و والدین دارای فرزند خردسال از جمله فعالیت های دفتر امور بانوان در حوزه اشتغالزایی به شمار می رود.

ظوسی با اشاره به اینکه علیرغم فعالیت های متعدد انجام شده اما آمار اشتغال زنان به نسبت اشتغال کل استان مازندران درصد قابل توجهی نیست، خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه های زنان به ویژه سرپرستان خانوار مباحث بیمه ای است که در این راستا، بیمه کشاورزی، بیمه مشاغل و بیمه عشایری و روستایی جهت کاهش مبلغ هزینه پرداختی مطابق سیاست کلان کشور در دستور کار قرار دارد.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.