مدیر توسعه محصولات شرکت بن یاخته های رویان کشور گفت: بزرگترین طرح کارآزمایی بالینی بر روی کودکان مبتلا به فلج مغزی با همکاری مرکز کودکان شروع شده است و تا کنون 130 بیمار فلج مغزی این خدمت درمانی بهره مند شده اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اشکان مزدگیر در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: تاکنون بیش از 112 هزار نمونه در بانک خون بند ناف ذخیره سازی شده که بزرگترین ظرفیت ذخیره سلولی در کشورهای خاورمیانه بوده و برای کشورمان ارزش بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه نمونه‌های خون بند ناف در دمای منهای 196 درجه سانتی گراد نگهداری می‌شود، افزود: طبق استاندارد می‌توان بیش از 20 سال نمونه‌های خون بند ناف را نگه‌داری کرد 

درمان 80 بیماری خونی و غیر خونی با سلول های بنیادی

مدیر توسعه محصولات شرکت بن یاخته های رویان کشور گفت: سلول‌های بنیادی برای درمان 80 بیماری کاربرد دارند و تنها برای بیماری های خونی نیست بلکه برای بیماری های غیرخونی نیز قابل استفاده است.

وی با بیان اینکه بیشترین پیوندهای انجام شده از نمونه‌های خون بند ناف برای بیماران خونی است، تصریح کرد: از این نمونه‌ها برای کودکان مبتلا به تالاسمی، انوع سرطان های خونی ، تالاسمی،اوتیسم ،دیابت نوع یک و نقص سیستم ایمنی استفاده می شود.

مزدگیر به استقرار دفتر نمایندگی بن یاخته های رویان در 31 استان کشور اشاره کرد و افزود: بیش از 300 پیوند در کشور از بانک خون بند ناف رویان استفاده شده است.

وی با بیان اینکه 1.5 درصد موالید کشور نمونه ها جمع آوری می شود، خاطرنشان کرد: نمونه هایی که در کشور ما نگهداری می شود حاصل 80 درصد تولدهای سزارین و 20 درصد تولدهای طبیعی است و 54 درصد را نوزادان پسر و 46 درصد نوزدان دختر است.

مزدگیر با بیان اینکه این نمونه گیری ها در 300 بیمارستان کشور با همکاری 1200 پزشک متخصص زن انجام شده است،تصریح کرد: فرآیند نمونه گیری از خون بند ناف و جفت  بلافاصله بعد از تولد نوزاد انجام می شود.

وی با بیان اینکه مشاوره ذخیره سازی سلول بنیادی بند ناف بصورت رایگان توسط مشاوران انجام می شود، ادامه داد: هر فردی که بلحاظ ژنتیک با مالک نمونه تطابق داشته باشد می تواند از این نمونه برای درمان بیماری های نامبرده استفاده کند.

مزدگیر ، با اشاره به استقرار دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف رویان در برخی کشورهای خارجی جهت دریافت نمونه‌ها، گفت: در عراق و عمان دفاتر نمونه گیری داریم اما ذخیره سازی در داخل کشور انجام می‌شود.

5 هزار نمونه در مازندران

مدیر توسعه محصولات شرکت بن یاخته های رویان کشور افزود:فعالیت بانک خون بندناف در مازندران از سال 88 آغاز شده و تاکنون 5 هزار نمونه خون بند ناف در این استان ذخیره شده است که نمونه گیری خون بند ناف بلحاظ کیفی بالاتر از نمونه کشوری است.

وی گفت: بزرگترین طرح کارآزمایی بالینی بر روی کودکان مبتلا به فلج مغزی با همکاری مرکز کودکان شروع شده است و تا کنون 130 بیمار فلج مغزی این خدمت درمانی بهره مند شده اند.

مزدگیر خاطرنشان کرد: برای هر فرد و درطول زندگی او تنها یک بار و در زمان تولد او فرصت ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بند ناف نوزاد وجود دارد بنابراین والدین در زمان تولد فرزند می توانند این فرصت را مغتنم شمارند و سلول های بنیادی خون بند ناف نوزاد را ذخیره کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.