فتح الله غفاری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون دهها نقطه رانش در اراضی جنگلی در این استان به خصوص در شهرستان های سوادکوه و نکاء رخ داد که بیشترین سطح رانش در شهرستان نکاء در شرق مازندران به وسعت حدود 10 هکتار بود.
وی دلیل این رانش را با وجود پوشش گیاهی مناسب و درختان را افزایش میزان بارش ها و رسیدن آب به سطح غیر قابل نفوذ زمین بیان کرد.
وی افزود: پس سیلاب اواخر اسفند 97 و فروردین 98 رانش هایی در محور سوادکوه در حوزه محور زمینی و ریلی رخ داده که حداقل در یک دهه اخیر بی سابقه بود و احتمال رانش همچنان بر اراضی جنگلی و مرتعی این خطه شمال کشور وجود دارد.
معاون منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران راهکار اداره کل متبوعش برای جلوگیری از این رانش ها را حفظ پوشش گیاهی و برداشت از درختانی دانست که براثر رانش بر روی زمین افتادند بیان کرد.
غفاری اضافه کرد:منابع طبیعی استان با بهره گیری از تجربیات کارشناسان خطر تهدید رانش در اراضی جنگلی این استان را مورد بررسی قرار می دهد و راهکارهای نهایی برای کاهش این رانش ها را عملیاتی می کند.
نخستین رانش زمین پس از وقوع سیل مازندران اوایل فروردین ماه سال جاری در پارک جنگلی 365جوارم در حاشیه محور قائمشهر- تهران رخ داد که باعث بسته شدن این پارک بر روی مسافران نوروزی شد.
همچنین رانش زمین حدود 35 روستای استان را در معرض خطر تخلیه قرار داد.
مسدود شدن راه حدود 100 روستا و تخریب حدود 100 کیلومتر از شبکه انتقال آب روستایی از جمله خسارت های ناشی از رانش در مازندران است.
سیل اواخر اسفند97 و فروردین 98 افزون بر یک هزار و 500 میلیارد تومان به مازندران خسارت زد.
6982/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.