عبدالرحمان زاغی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا همچنین توصیه کرد که قبل از سمپاشی ضمن رعایت اصول ‎باغبانی و بهداشتی ، تمام میوه های رسیده را برداشت و میوه های پای درخت را جمع آوری و دفن کنند.
وی تاکید بر این نکته کرد که اگر مبارزه زمستانه به موقع انجام نگیرد، در شرائط مناسب آب و هوایی روزهای آخر اسفند و فصل بهار با گسترش غیر قابل کنترل آفات مواجه خواهند شد.
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران در مورد نوع سم و مقدار مصرف آن نیز گفت: مقدار مصرف روغن امولسیون شونده با درجه سولفاناسیون بالای 95 درصد به میزان 12 تا 15 لیتر در یکهزار لیتر آب است.
وی توضیح داد: در باغات آلوده به کنه قرمز بخصوص باغات جوان و نهالستانها ضمن ارائه نمونه جمع آوری شده از باغ به کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک های گیاهپزشکی در صورت تائید آلودگی با اخذ نسخه گیاهپزشکی با کنه کشهای توصیه شده همراه با روغن امولسیون شونده در باغات و در نهالستانها صرفا با محلول پاشی کنه کش اقدام کنند.
زاغی بیان داشت: برای جلوگیری از مقاومت کنه های پارازیت به کنه کشها رعایت تناوب در مصرف کنه کش ها الزامی است.
وی به شارژ تله های جلب کننده مگس میوه مدیترانه ای با ترکیبات مختلف بویژه بکارگیری ترکیبات جدید و موجود در بازار مانند سراتینکس، پروتئین هیدرولیزات و سراتراپ برابر دستورالعمل مربوطه و بازبینی تله ها بصورت هفتگی و منظم برای ارزیابی مقایسه ای جلب کننده در باغات مرکبات تاکید کرد.
این مسئول حفظ نباتات به اهمیت مبارزه با بیماری بلاست مرکبات، بعد از هرس سرشاخه های خشکیده اشاره کرد و گفت: برای مبارزه با این آفات باید از سموم مسی با توجه به زمان بروز بیماری بلاست مرکبات استفاده کرد، البته رعایت فاصله یک هفته ای در مبارزه پیش بهاره بین روغن پاشی و ترکیبات مسی ضروری است.
مدیر حفظ نباتات مازندران همچنین تاکید کرد که بمنظور مبارزه با آفت جوانه خوار مرکبات (آرچپیس رزانوس) روی تنه درختان آلوده به آفت مذکور در مرحله تفریخ تخم محلول پاشی روغن امولسیون شونده بمیزان 400 تا 500 سی سی در 100 لیتر آب با استفاده از سمپاش پشتی تلمبه ای توصیه می شود.
این مسئوول جهاد کشاورزی مازندران بر لزوم برداشت سریعتر تمامی میوه های باقیمانده مرکبات در سطح معابر شهری، خانه سراها و باغات بطوری که هیچ میوه ای روی درخت مشاهده نشود و جمع آوری میوه های ریخته پای درختان و دفن بهداشتی تاکید کرد.
مازندران دارای 160 هزار هکتار باغات است که 115هزار هکتار آن انواع مرکبات به ویژه پرتقال است.
6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.