به گزارش خبرنگار ایرنا، بازارچه دائمی صنایع دستی محوطه ای متشکل از مغازه و غرفه به منظور عرضه و فروش محصولات صنایع دستی است و اشخاص در قالب خرید، سر قفلی و یا اجاره در این مکان ها به کسب و پیشه، تجارت و بازاریابی صنایع دستی اشتغال دارند.
عرضه و فروش محصولات صرفا صنایع دستی که جز رشته های مصوب معاونت صنایع دستی هستند خط قرمزی است که این معاونت برای فعالان در این بازارچه ها در نظر گرفته است.
مازندران ، استانی که سالانه میزبان 30 میلیون مسافر است از نظر فعال بودن رشته های صنایع دستی نیز در کشور ممتاز است و از حدود 200 رشته صنایع دستی مصوب معاونت صنایع دستی کشور بیشتر از 80 رشته در این استان تولید می شود.
علاوه بر پرشمار بودن تعداد رشته های صنایع دستی فعال در مازندران، کفه ترازوی کیفی بودن محصولات این استان نیز سنگین است به طوریکه تعداد 14 رشته صنایع دستی این استان تاکنون موفق به کسب مهر اصالت سازمان بین المللی آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو ) شده اند و برخی رشته های مهم نیز در فهرست دریافت این مهر قرار دارند.
برغم سبقه خوشنام و درخشان صنایع دستی مازندران به لحاظ کیفیت در استان و کشور ، اما عملی نشدن وعده های مسئولان برای ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی باعث می شود تا در روزهای پایانی سال، دست اندرکاران و هنرمندان صنایع دستی 'کاسه چکنم چکنم ' بدست گیرند تا بتوانند با ایجاد بازارچه های موقت از این فرصت حضور میلیونی مسافران برای عرضه محصولاتشان استفاده بکنند.
هرچند بازارهای موقت صنایع دستی در نوروز و تابستان در نقاطی از استان مازندران برپا می شود اما به دلیل ثابت و شناخته نبودن این مکان ها، کمتر مسافران از وجود آنها مطلع می شوند و مسئولان با درک خلا این کمبود در مازندران همواره از ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی سخن می گویند و در نگاهی به اخبار منتشر شده در سالهای اخیر در رسانه های مختلف استان شاهدیم که این وعده ها در روزهای پایانی سال بیشتر می شود .
** گمنام بودن صنایع دستی مازندران در میان مسافران
زهرا ،بارها برای گذراندن تعطیلات تابستان و نوروز به مازندران سفر کرد در این باره به ایرنا گفت: البته به غیر از مازندران، سفر به دیگر استان های کشور از جمله اصفهان و شیراز را تجربه کرده ام و خریدن هنرهای صنایع دستی همان استان، علاقه و کار همیشگی من در سفرهایم به استان های کشور است.
وی افزود: اکثر مردم ، مازندران را برای دیدن و حضور در جنگل و دریایش انتخاب می کنند اما این استان همچون اصفهان صنایع دستی خوبی نیز دارد.
این بانوی تهرانی گفت: در هر بار سفر به مازندران با پرس و جوهای متعدد مکان و یا بازار عرضه محصولات صنایع دستی را پیدا می کنم و هیچوقت ندیدم جای ثابتی برای این مساله وجود داشته باشد.
وی افزود: در حالیکه من و یا مسافرانی همچون من که با مناطق مختلف استان ناآشنا هستند در صورت وجود مکان ثابت با مشکل مواجه نخواهند بود.
رقیه موسوی که از هنرمندان صنایع دستی مازندران است نیز از نبود مکان و جایگاه ثابت برای عرضه محصولاتشان به عنوان مشکل همیشگی فعالان این عرصه نام برد.
وی گفت: بازارچه صنایع دستی آنهم به صورت دائم که همگان از این فضا مطلع باشند باعث می شود تا افراد بیشتری به این مکان ها مراجعه بکنند و بازار فروش محصول هنرمندان گرم شود.
به گفته این بانوی جاجیم باف اما اکنون هنرمندان باید به انتظار نوروز و یا تعطیلات تابستان باشند تا بازارچه و یا نمایشگاههای موقت صنایع دستی برگزار شود تا از قِبل این فضاها، تولیدات خود را بفروشند.
** وعده هایی که امان صنایع دستی را برید
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز نبود بازارچه دائمی صنایع دستی را یکی از مشکلات و دغدغه های مسئولان این حوزه دانست و گفت: سالهاست فرمانداران، شهرداران و یا حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره دادن زمین برای ایجاد این نوع بازارچه ها وعده می دهند.
حسین ایزدی افزود: اما هر وقت اداره کل میراث فرهنگی مازندران برای گرفتن زمین وعده داده شده و ایجاد بازارچه وارد عمل می شود خبری از آن زمین ها نیست و تنها وعده ها باقی مانده است.
وی از ورود جدی استاندار مازندران برای رفع این مشکل خبر داد و گفت: اخیرا استاندار در نامه ای به فرمانداران شهرستان های ساحلی و غیر ساحلی از آنها خواست تا زمین های قابل احیا و واگذاری برای ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی را اعلام بکنند.
معاون صنایع دستی مازندران اعلام کرد: تاکنون بهشهر، تنکابن، رامسر، ساری و عباس آباد زمین برای این منظور معرفی کردند و برای ایجاد این بازارچه در برخی از آنها اعتبار از سوی سازمان میراث فرهنگی مصوب شده است.
وی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی کشور برای ایجاد بازارچه در بهشهر و رامسر به ترتیب پنج و هفت میلیارد ریال اعتبار مصوب کرد و نیز مجوز ساخت بازارچه در تنکابن با سرمایه گذاری بخش خصوصی صادر شده است.
ایزدی امیدوار است که با ورود جدی استاندار مازندران به موضوع بازارچه دائمی صنایع دستی یک بار برای همیشه پرونده این مساله بسته شود تا بسته خدمات دهی به 30 میلیون مسافر این استان گام به گام تکمیل تر شود.
فروش بیش از 110 میلیارد ریال در نمایشگاه موقت صنایع دستی که نوروز امسال در مازندران برپا شد نشان می دهد که این هنر دست هنرمندان این استان ، علاقمندان و طالب های خود را در میان مردم دارد که با جلا بخشیدن و اعتبار دادن به این محصولات می توان به قد هنر صنایع دستی این استان افزود.
2096/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.