احمد جعفری صمیمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این سازو کار مالی با وجود برخی محدودیت هایی که به احتمال در ابتدای راه اندازی خواهد داشت، شرکت های کوچک اروپایی را برای همکاری با ایران ترغیب می کند.
وی اضافه کرد: در کشورهای اروپایی شرکت های خصوصی تحت نظارت دولت قرار ندارند و دولت ها نمی توانند برای برقراری روابط تجاری با کشوری خاص این شرکت ها را مجبورسازند و با این رویکرد آنها هر کشوری که نفع اقتصادی بیشتری برایشان داشته باشند، کار می کنند.
صمیمی اظهارداشت: در چنین شرایطی این که شرکت های بزرگ اروپایی نخواهند پس از تحریم آمریکا با کشور ما به دلیل منافع بیشتری که در آن کشور( آمریکا) دارند، قراردادشان را ادامه بدهند یک روند طبیعی در اروپاست.
این استاد اقتصاد دانشگاه مازندران می گوید: ما باید براساس سازو کار( کانال) مالی که اروپا ایجاد کرد، با شرکت های کوچک وارد مذاکره شویم و کارمان را پیش ببریم.
**** تصویب پالرمو و اف ای تی اف
دکتر صمیمی معتقد است: ما باید هر چه سریعتر در داخل کشور وضعیت خود را برای پیوستن به کنوانسیون پالرمو و گروه اقدام ویژه مالی (FATF) که بیشتر شفاف سازی مالی در سیستم مبادلات جهانی است را مشخص کنیم تا اروپاییان با ساز و کار مالی ایجادی همراهی بیشتری با ما داشته باشند.
وی دلیل مخالفت برخی از گروهها و اشخاص با پیوستن ایران به پالرمو و اف ای تی اف را ناشی از ناآشنایی با کارایی این دو سیستم مبادلات مالی در جهان می داند.
اتحادیه اروپا هفته گذشته ساز و کار مالی جدید خود را برای مبادلات بانکی با ایران تحت عنوان اینستکس (INSTEX برقرار کرد.
6982/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.