اتحادیه اروپا در دوران ترامپ نقش سکاندار و رهبری غرب را در مقابل آمریکا بر عهده گرفته اند گرچه این مطلب به کام برخی از آمریکایی ها خوش نمی آید، اروپا که خود محتاط و سردرگم از سیاست های ترامپ است با این حال خیلی ها انتظار دارند اتحادیه اروپا بتواند سیاست های ترامپ تندرو و بی خبر از اوضاع جهان سیاست را تعدیل کند.
ترامپ از اتحادیه اروپا خواسته تا با وی در موضوع خارج شدن از برجام همراهی کنند که اتحادیه اروپا در دوران ترامپ همواره بر حمایت از خود از برجام اعلام کرده است. همراهی برخی از کشورهای اروپایی با ترامپ بجای اینکه حمایت موثر بودن از برجام در مقابل ترامپ را برای ایران و جامعه جهانی به اثبات برسانند راه ترامپ در خصوص برجام را در موضوع موشکی ایران دنبال می کنند این خواسته های غیرقابل تحقق پیام های مثبتی را به تهران مخابره نمی کند.
ایران در برجام برخی از دستاوردهای خود را در راستای توافق هسته ای از دست داده و رفع تحریم ها را از جامعه جهانی به دست آورده و به تمامی تعهدات خود به صورت تمام و کامل پایبند بوده در حالی که آمریکا روح برجام را نقض کرده است و هیچ کدام از اعضای مذاکره کننده نتوانسته اند ترامپ را از این اقدام بازدارند. ترامپ سعی می کند از پذیرفتن برجام سرباز زند، زیرا، آمریکا در دو سال عمر برجام از عمل به تعهداتش ناتوان بوده است و نتوانسته حسن نیتش را اثبات کند که قطعا ایران را محتاط و بدبین به ادامه برجام کرد.
همراهی با ترامپ و دست گذاشتن روی حساسیت های امنیتی ایران پیامدهای منفی را در منطقه و جامعه بین المللی به دنبال دارد. در اوضاع آشفته منطقه این عمل اقدامی اعتمادزدا از اروپا نسبت به ایران و اعتبارزدایی از برجام خواهد بود و چالش جدی در روابط ایران و برخی از کشورهای اروپایی ایجاد و راه بجای نمی برد.
آنچه برخی از کشورهای اروپایی برای همراهی با ترامپ دنبال می کنند ابزار حقوقی بین المللی و سیاسی ندارد و اعمال استانداردهای دوگانه در منطقه خاورمیانه در قبال امنیت کشورهاست که هرگز پذیرفتنی نیست، ایران تجربه جنگی را پشت سر گذاشته که متاسفانه جامعه جهانی هرگز به ایران کمک نکرده بلکه در مقابل ایران قرار داشته است.
هرگز ایران در قبال امنیت خود با کسی معامله نمی کند. حساسیت ایران روی برنامه موشکی نسبت به حذف برنامه هسته ای ایران به مراتب بیشتر و خط قرمز و غیر قابل مذاکره برای ایران است. ایران کشور ضعیف و در آستانه فروپاشی نیست که نتواند از دستاوردهای خود در عرصه بین المللی پاسداری کند. از سوی دیگر ایران در سیاست خارجی خود عقلانی رفتار کرده و قصد حمله به هیچ کشوری را نداشته و ندارد و تنها برنامه موشکی جنبه دفاعی دارد. توافق هسته ای نشان داد ایران یک دهه چالش را خرید و برنامه هسته ای خود را حفظ کرد. این در حالی بود که آمریکا بارها گزینه نظامی علیه ایران را بررسی و ایران را به حمله نظامی تهدید کرد و ایران زیربار نرفت.
در میان همه بحران های جهانی، از تست های موشکی کره شمالی تا جنگ علیه داعش، به نظر می رسد بیش از همه چیز، یک هدف سیاسی ذهن او را به خود مشغول کرده که آن هم نابودی برجام است، توافقی که تحریم های هسته ای علیه ایران را در مقابل برخی محدودیتهای برنامه هسته ای اش، مرتفع کرده است.
درحالیکه ترامپ ناسازگاری خود با توافق چند جانبه بین المللی هسته ای ایران را آشکار ساخته، سفیرش در سازمان ملل در هفته گذشته با جعل دروغ هایی، طرح خروج احتمالی آمریکا از برجام را مطرح ساخت. طرح مذکور که یک خودزنی است، مسئولیت خرابکاری را به گردن کنگره آمریکا می اندازد.
اگر آمریکا موفق به غرق کردن برجام شود، عواقب جدی آن تنها به تخریب اعتبار جهانی آمریکا و تضعیف روند عدم اشاعه سلاح های هسته ای محدود نخواهد شد بلکه می تواند سیاست خارجی ایران را نیز دستخوش تغییر کند.
سیاست خارجی ایران همیشه در مورد عادی سازی رابطه با غرب و تشنج زدایی با آمریکا با چالش های داخلی مواجه بوده است. طرز تفکر غالب در ایران معتقد است سیاست آمریکا بر پایه زورگویی است و لذا هرگونه انعطاف ایران، موجب فشار بیشتر آمریکا خواهد شد.
درعین حال در دوره ریاست جمهوری دکتر روحانی سیاست خارجی مصالحه جویانه تری اعمال شد که توجیه آن عمدتا بخاطر حل مسالمت آمیز بحران هسته ای و برداشته شدن تحریم های مرتبط با موضوع هسته ای می باشد. لذا در تهران، توافق هسته ای به معیار قضاوت درمورد اعتماد یا عدم اعتماد به غرب بویژه آمریکا تبدیل شده است.
**گروه ایرنا مقاله
از: محمدرضا یوسف نژاد خبرنگار خبرگزاری ایرنا سمنان
انتشاردهنده: جانعلی فتحی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.