علی محمد شاعری روز شنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: پیگیری ما برای ارایه لایحه تشکیل منطقه آزاد برای مازندران از سوی هیات دولت نیز به دلیل همین مخالفت ها راه به جایی نبرده است.
وی دلیل این مخالفت ها را از سوی برخی نمایندگان ناشی از نگاههای محلی و منطقه محور دانست و ابراز امیدواری کرد تا استاندار جدید بتواند در ارتباط با تشکیل منطقه آزاد تصمیم جدی بگیرد.
عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تا مادامی که نگاه محلی نسبت به مسایل توسعه استانی داشته باشیم، نمی توان به پیشرفت و توسعه استان مازندران امیدوار بود.
وی مزیت های بندر امیرآباد برای تشکیل منطقه آزاد تجاری را شامل ساخت اسکله روروریلی، 15 اسکله فعال با ظرفیت بارگیری و تخلیه حدود 7.5 میلیون تنی و ارتقاء تا 18 میلیون تن، اتصال به شبکه راه آهن سراسری، وجود یک هزار هکتار زمین مازاد برای استقرار واحدهای تولیدی و صنعتی بیان کرد.
*** پیشنهاد تشکیل سه منطقه آزاد برای کسب رضایت مخالفان
عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی برای کسب رضایت نمایندگان مازنی مخالف تصویب منطقه آزاد پیشنهاد تشکیل سه منطقه آزاد تجاری، کشاورزی و گردشگری را ارایه کرد و گفت: این طرح می تواند در صورت موافقت از سوی نمایندگان استان در هیات دولت مصوب و برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارایه شود.
شاعری افزود : براساس این پیشنهاد منطقه آزاد تجاری در منطقه امیرآباد شرق مازندران ، کشاورزی در مناطق مرکزی وگردشگری برای مناطق غرب این استان تشکیل شود.
وی اضافه کرد: ما برای برون رفت از مسکوت ماندن تشکیل منطقه آزاد برای استان مازندران راهی جز انسجام بین نمایندگان و مدیران استانی نداریم و باید با برنامه ریزی توسعه محور برای رشد و توسعه استانی گام برداریم.
وی اظهار داشت: در حالی استان مازندران از داشتن منطقه آزاد به دلیل اختلاف داخلی بین نمایندگان محروم است که برخی از استان های فاقد ساحل و تجهیزات بندری در حد بنادر این استان شمالی توانستند مصوبه تشکیل منطقه آزاد را برای استان خود در مجلس بگیرند.
*** فلسفه منطقه آزاد
منطقه آزاد به ناحیه ویژه ­ای در خارج از مرز گمرکی گفته می­ شود که تولیداتش جهت­ گیری صادراتی دارند و فلسفه این تعریف مرتبط با تغییر استراتژی واردات به استراتژی توسعه صادرات، از سوی سایر کشورها است و هدف اصلی ایجاد مناطق آزاد، توسعه و رشد اقتصادی از طریق سرمایه گذاری خارجی در حوزه تولید و صادرات تبیین شد.
هم اکنون 7 منطقه آزاد کشوربا وسعت 93 هزار هکتار در حال بهره برداری است و مجلس شورای اسلامی در سال جاری 8 منطقه آزاد دیگر را برای استان های کشور مصوب کرد که منطقه آزاد امیرآباد در مازندران به دلیل مخالفت برخی از نمایندگان این استان از دستور کار مجلس خارج شد.
اگرچه استاندارسابق مازندران بار دیگر طرح تشکیل منطقه آزاد امیرآباد را به دبیر شورای عالی مناطق آزاد ارایه کرد و این شورا نیز با موافقت این طرح را به هیات دولت ارسال کرد ولی گفته می شود در دولت به دلیل مخالفت برخی نمایندگان مازندران این طرح مسکوت ماند.
6982/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.