محمد ابراهیم یخکشی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از این مبلغ 10 میلیارد تومان از محل اعتبار وزارتخانه ای ، سه میلیارد تومان از منابع استانی و هشت میلیارد تومان نیز از محل مدیریت بحران کشور برای ساماندهی رودخانه های مازندران در نظر گرفته شد.
وی با اشاره به سیل های اخیر در نوشهر و چالوس و ضرورت ساماندهی رودخانه های این 2 شهرستان، گفت: امسال از منابع استانی سه میلیارد تومان برای ساماندهی رودخانه های نوشهر و چالوس اختصاص یافته است.
از مجموع طول مسیر هفت هزار کیلومتر رودخانه های مازندران ، یک هزار و 600 کیلومتر ان از مناطق شهری و روستایی عبور می کند که 330 کیلومتر آن مناطق بحرانی و حادثه خیز تشخیص داده شده است.
به اعتقاد کارشناسان، مدیریت جامع رودخانه ها برای پیشگیری از وقوع سیلاب همچون لایروبی ، دیواره سازی ، صنعتی کردن نهرهای منشعب از رودخانه های طغیانی تا حدودی از وقوع سیل و خسارت های ناشی از آن در مناطق مختلف مازندران جلوگیری می کند.
آنان معتقدند باید با اتخاذ راهکار درست و اصولی و بهره گیری از امکانات موجود برای ساماندهی رودخانه های استان تلاش های بیشتری صورت گیرد.
بارندگی شدید و کم سابقه اواسط مهرماه امسال که در برخی از مناطق استان به 400 میلیمتر رسید، در مجموع 700 میلیارد تومان به مازندران خسارت زد که حدود 125 میلیارد تومان مربوط به راههای اصلی و فرعی و پل های ساخته شده بر روی رودخانه های استان بود.
مدیرعامل آب منطقه ای مازندران گفت که تاکنون بستر و حریم یک هزار کیلومتر از این رودخانه با نقشه برداری مشخص شده است و بقیه نیز در حال اجرا هستند.
وی همچنین با اشاره به کمبود اعتبارات در حوزه ساماندهی رودخانه های استان، خواستار مشارکت بخش خصوصی همچون شهرداری ها در حوزه شهری و دهیاری ها در حوزه روستایی در مدیریت ساماندهی و بهسازی رودخانه ها شد.
یخکشی گفت: برای افزایش منابع تامین اعتبار برای ساماندهی رودخانه ها، بدنبال قانونی شدن فروش بخشی از مصالح مازدا و قابل برداشت رودخانه ها به بخش خصوصی هستیم.
وی همچنین از پیگیری دولت برای اختصاص یک ردیف خاص در بودجه سال آینده برای ساماندهی رودخانه های استان خبر داد و افزود که در صورت تصویب این ردیف در مجلس شورای اسلامی سالانه برای ساماندهی رودخانه ها اعتبار لازم تامین خواهد شد.
مازندران از جهت تعداد رودخانه و از جهت طول رودخانه ها در مقایسه با دیگر استان های کشور در ردیف اول قرار دارد و 120 شاخه رودخانه جاری در این استان حدود هفت هزار کیلومتر را تشکیل می دهند که حدود 500 کیلومتر از آن در حوزه شهری واقع است.
بیش از 14 رودخانه بزرگ و کوچک در استان مازندران جریان دارند که رودخانه هراز، چالوس، چشمه کیله ، تجن و بابلرود از بزرگترین آن هستند.
1295/ 1602/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.