فرودگاه نوشهر با قدمتی حدود 70 سال یکی از قدیمی ترین فرودگاه های مازندران است که مساحت آن حدود 85 هکتار و حدود 2 هزار و 300 متر نیز طول باند این فرودگاه می باشد که زمان ساخت آن نیز طبق اسناد موجود به سال 1333 بازمی گردد.
گزارش های رسمی نشان می دهد که در شش ماه نخست امسال در تمامی روزها پرواز در مسیرهای رفت و برگشت نوشهر- مشهد ، نوشهر- شیراز ، نوشهر - ایلام و نوشهر- تهران از طریق فرودگاه این شهر انجام می شد وهم اکنون تمامی این پروازها باطل و فقط در مسیر رفت و برگشت تهران - نوشهر حدود چهار روز در هفته برقرار است.
نارضایتی مسافران ، گردشگران داخلی و خارجی در پی تاخیر چندین ساعته و لغو پروازها در برخی از روزها بویژه هنگام شرائط نامساعد جوی طبق گفته مسئولان و دست اندرکاران ذیربط از مهم ترین عواملی بود که سبب باطل شدن این پروازها شده است.
طبق اسناد موجود از ابتدای امسال تا آبان ماه حدود 15 سورتی پرواز آسمان به علت وجود موانع و بدی آب و هوا در مسیر نشست و برخاست پروازهای منتهی به فرودگاه نوشهر دچار تاخیر چندین ساعت و یا آنکه لغو پرواز شد.
صرف نظر از تبعات زیانبار اقتصادی بابت لغو هر پرواز برای شرکت های هواپیمایی اما آنچه به حاد شدن این مساله می افزاید بی اعتمادی مسافران به ناوگان حمل و نقل هوایی در این منطقه است.
یکی از شهروندان چالوسی با گله از وضعیت پروازهای فرودگاه نوشهر به خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل شرایط کاری و نیز مراجعه به پزشک به طور متوسط هرماه یک یا 2 بار سفر هوایی به مشهد مقدس دارم منتهی هربار هنگام سفر پروازها دچار تاخیر چندین ساعته و حتی گاهی اوقات لغو می شود و چنین وضعیتی استرس های فراوانی به مسافران وارد می کرد.
سینا اسلامی مقدم افزود : گاهی اوقات پیش می آمد مسافران حتی چهار ساعت الی پنج ساعت در سالن انتظار فرودگاه نوشهر به امید آنکه هواپیما از فرودگاه مشهد پرواز می کند و در فرودگاه نوشهر می نشیند سرگردان و بلاتکلیف می شوند و در نهایت اعلام می کنند که پرواز به علت شرائط بدی آب و هوا لغو شده است .
وی ادامه ادامه داد: در چنین شرائطی به ناگزیر اغلب مسافران که عده ای از آن ها کار ضروری هم داشتند باید برای عزیمت به مشهد مقدس یا از فرودگاه رشت یا از طریق فرودگاه دشت ناز ساری با صرف هزینه های هنگفت ، اتلاف وقت و استرس های فراوان مسافت طولانی را طی کنند.
این شهروند چالوسی گفت: جالب این است که بارها مسئولان فرودگاهها اعلام کردند که مشکل فراز و فرود هواپیما در فرودگاه نوشهر در زمان شرائط نامساعد جوی حل شده و دیگر چنین اتفاقاتی کمتر رخ خواهد داد ولی متاسفانه چنین ادعایی صحت ندارد و همین امسال برای عزیمت به مشهد مقدس حدود چهار بار با پروازی که قصد عزیمت داشتم به علت شرائط نامساعد جوی باطل شد .
وی از فرودگاه و نیز فعالیت ناوگان حمل و نقل هوایی در غرب مازندران را به عنوان یک ظرفیت و فرصت برای رونق اقتصادی و فضای کسب و کار توصیف کرد و ادامه داد : بسیاری از مسافران بویژه مسافران خارجی که هرساله به این خطه سرسبز ، خوش آب و هوا و نیز برخورداری از مناظر طبیعی بکر نظیر جنگل و دریا سفرمی کنند ، تمایل دارند در کمترین زمان از طریق هوایی سفری ایمن ، آرام و به دور از استرس و اضطراب داشته باشند .
مدیر دفتر یک آژانس هوایی در تنکابن هم به خبرنگار ایرنا گفت:‌ سزاوار نیست مسافرانی که در قالب تور از طریق این دفتر برای سفر هوایی به مشهد مقدس پذیرش می شوند و با یک مه گرفتگی و بارندگی پروازها لغو دچار مشکل و ساعات ها پروازشان دچار تاخیر و لغو شود و در محیط فرودگاه سرگردان و بلاتکلیف شوند چنین وضعیتی نوعی بی اعتمادی نسبت به کارکرد دفاتر ما ایجاد می کند ضمن آنکه از لحاظ اقتصادی نیز این منطقه متضرر خواهد شد.
مهدی مهدوی افزود :امسال برخلاف سال های پیش غرب مازندران شاهد بیشترین مسافران خارجی بود و حضور این مسافران از ابعاد مختلف می تواند برای این منطقه عایدات فراوان به همراه داشته باشد طبیعتا اگر مسئولان ذیربط شرائط سفرهای ایمن ، آرام و به دور از دغدغه از طریق ناوگان حمل و نقل هوایی ایجاد کنند سال به سال آمار حضور مسافران به این خطه سرسبز بیشتر خواهد شد .
وی اظهارداشت : اغلب مسافران و گردشگران خارجی مراجعه کننده به ما در قالب تور پذیرش می شدند و به صراحت می توان ادعا کرد دستکم 25 نفر از مسافران در هرپرواز مسیر نوشهر - مشهد از طریق این دفتر آژانس هوایی معرفی می شدند اما چه فایده اغلب مسافران و گردشگران رضایت نداشتند .
مدیر دفتر آژانس هوایی آوان گشت تنکابن گفت: امروز خیلی از شهرستان ها در حسرت برخورداری از فرودگاه هستند، ظرفیتی که درصورت برنامه ریزی درست ، هدفمند و دوراندیشی مسئولان می تواند اقتصاد آن منطقه را متحول و به بهبود فضای کسب و کار کمک کند، اما متاسفانه غرب مازندران دارای 2 فرودگاه یکی در رامسر و دیگری نوشهراست و با مشکلات فراوانی مواجه هستند.
نماینده مردم شهرستان های نوشهر ، چالوس و کلاردشت درمجلس شورای اسلامی نیز گفت: از زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید برای توسعه زیرساخت های فرودگاه نوشهر اقدامات خوبی صورت گرفته است ولی در عین حال مشکلاتی هم وجود دارد و باید بتدریج برطرف شود.
قاسم احمدی لاشکی ، لغو پروازها در برخی از روزها بویژه شرائط نامساعد جوی را یکی از مشکلات و دغدغه مسافران و گردشگران این منطقه دانست و افزود : متاسفانه طبق گزارشی که شرکت های هواپیمایی ارائه داده اند از در 2 سال گذشته حدود 209 سورتی پرواز به علت بدی آب و هوا باطل شد.
وی با اشاره به اوضاع نامناسب اقتصادی کشور و تحریم تاکید کرد: باید برای پیشگیری از لغو پروازها و ارزآوری بیشتر با حضور مسافران و گردشگران خارجی نسبت به کاهش لغو پروازها در این فرودگاه برنامه ریزی شود.
مدیرکل فرودگاههای مازندران هم گفت :‌ برای بررسی مشکلات و رفع موانع پروازی فرودگاه نوشهر نشستی به همین منظور با حضور رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران روز چهارشنبه هفته پیش در این فرودگاه برگزار و تصمیمات خوبی هم گرفته شد .
سعدالله وطن خواه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : دراین نشست مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران وعده داد مدت یکی 2 ماه آینده مشکل لغو پروازها را با اجرای طرح تقرب پروازی حل کند.
وی اظهار داشت : برای رفع اصلاح اشکالات سیستم کمک ناوبری نیز سال گذشته حدود 120 میلیون تومان هزینه شد ولی موقعیت جغرافیایی فرودگاه نوشهر به گونه ای است که گاهی اوقات کارکرد این سیستم را دچار اختلال می کند و با این وجود برای اطمینان بیشتر روی کارکرد این سیستم پس از اصلاح اشکالات آن در انتظار انجام عملیات فلایت چک هستیم .
فلایت چک پروازی یک الزام از طرف سازمان هواپیمایی کشوری است و بر اساس استانداردهای ایکائو و انکس 10 به صورت دوره ای هر شش ماه یک بار انجام می شود.
دستگاه های کمک ناوبری فرودگاه نوشهر درسال 1393 درآئینی با حضور مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و جمعی از مسئولان استانی و محلی با صرف اعتباری حدود 400 هزار یورو با هدف جلوگیری از لغو پروازها در شرائط بد جوی راه اندازی شد و متاسفانه از زمان راه اندازی این دستگاه ها طبق اظهار نظر مسئولان شرکت های هواپیمایی هیچ تاثیری در پیشگیری از لغو پروازها نداشته ضمن آنکه از لحاظ موقعیت مکانی نیز در جای مناسب نصب نشده است .
مدیرکل فرودگاههای مازندران ابراز امیدواری کرد که با رایزنی های به عمل آمده با مسئولان شرکت هواپیمایی آسمان بزودی پروازهای مسیر رفت و برگشت نوشهر - مشهد از سرگرفته شود تا در پی آن دغدغه و نگرانی مسافران و مردم بومی غرب مازندران برطرف شود.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران نیز نیز پیش از این در حاشیه بازدید از فرودگاه نوشهر به خبرنگار ایرنا گفت: از سه سال پیش تاکنون با صرف حدود 10 میلیارد تومان حدود 18 طرح در فرودگاه نوشهر اجرایی شد که ایمنی و ارتقای کیفیت خدمات ، توسعه زیرساخت های در حوزه آی تی ، بهسازی سامان گرمایشی ، بهسازی سامانه کمک ناوبری ، رفع موانع سطوح پروازی و نیز تطویل باند به مسافت حدود 200 متر از جمله آنها بود.
رحمت الله مه آبادی وعده داد فرودگاه نوشهر در قالب طرح جامع که چنین طرحی در 13 فرودگاه کشور اجرایی خواهد شد زیرساخت های آن توسعه می یابد.
غرب مازندران دارای 2 فرودگاه یکی در نوشهر و دیگر نیز رامسر است .
7078 / 1602/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.