به گزارش خبرنگار ایرنا ، بارداری زمانی پرخطر محسوب می‌شود که پزشک احتمال وقوع عارضه‌ای را تشخیص دهد که می‌تواند مادر، کودک یا هر دو را تحت تأثیر قرار بدهد که در چنین مواقعی لازم است مادر و جنین زیر نظر مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرند تا در صورت بروز هر مشکلی کاملاً تحت کنترل باشند.
برخی از مواردی که در صورت داشتن آن در گروه حاملگی های پرخطر به شمار می رود شامل مادران مبتلا به دیابت ، سرطان ، فشار خون بالا ، صرع ، معتاد به مواد مخدر یا الکل ، سن بیشتر از 35 سال یا کمتر از 17 سال ، بارداری دو قلو یا چند قلو ، بیش از سه بار سقط جنین ، سابقه زایمان زودرس یا دیابت بارداری و بیماری‌های عفونی مانند HIV یا هپاتیت C است.
حاملگی پرخطر باعث می شود تا مادر و کودک در معرض خطرهایی نظیر رشد آهسته کودک ، زایمان زودرس و مسمومیت حاملکی قرار گیرند و در وضعیت شدت یافتن موجب مرگ مادر و نوزاد شود .
دکتر محسن اعرابی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تمامی مادران باردار پرخطری که در مراکز بهداشت و یا توسط پزشکان خانواده شناسایی می شوند، تحت نظارت قرار می گیرند .
وی ادامه داد: این دسته از زنان برای اینکه بیشتر تحت مراقبت های لازم قرار بگیرند به پزشکان متخصص زنان ارجاع می شوند و این افراد نیاز دارند تا تعداد دفعات بیشتری به پزشک مراجعه کنند و احتمالاً برای تحت نظر گرفتن وضعیت سلامت مادر و جنین نیز نیاز به آزمایش و سونوگرافی‌های بیشتری در دوران بارداری دارند.
** نبود بخش ویژه مراقبت از زنان پرخطر در استان
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پاسخ به این سئوال که آیا بخش ویژه مراقبت از زنان باردار پرخطر در استان وجود دارد یا نه ؟ گفت : با توجه به حساسیت این موضوع تیم های پزشکی و زایمان بارداری پرخطر در بیمارستان های مازندران فعالیت دارند که خدماتدهی به این زنان را انجام می دهند .
وی با اشاره به حساسیت سازمان های بهداشتی جهانی در خصوص فوت زنان باردار و نوزادان، افزود: در صورت نیاز پزشک متخصص زنان برای ارائه خدمات به این نوع مادران، آنان بلافاصله به مناطق مختلف مازندران اعزام می شوند و حتی بالگرد اورژانس برای نجات این زنان به پرواز در می آید .
اعرابی در خصوص فوت تعدادی مادر باردار در سال جاری نیز گفت: تعدادی از این مادران دارای بیماری قلبی بودند که یکی از علائم پرخطر بودن بارداری است .
پزشکی قانونی مازندران اخیرا از فوت 9 مادر باردار استان از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد .
بر اساس اهداف توسعه پایدار و آخرین بیانیه سازمان جهانی بهداشت که در سال 2014 میلادی منتشر شد تا سال 2030 میلادی متوسط مرگ مادری (MMR) در جهان باید به کمتر از 70 در 100 هزار تولد برسد که هدف نهایی پایان دادن یا پیشگیری از مرگ های قابل اجتناب مادران است.
کاهش مرگ و میر مادران یکی از شاخص های توسعه است و در کشور مراقبت از مادران باردار در سه مرحله قبل از بارداری، هنگام بارداری و بعد از زایمان انجام می شود .
2096/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.