به گزارش خبرنگار ایرنا، با وجود سهم 15 درصدی معلولان از جمعیت شهری کشور اما کمتر می توان حضور این افراد را در سطح شهرها دید، حضور کمرنگ تر قشری که می تواند به عنوان سرمایه انسانی جامعه باشد دلایل مختلفی از جمله عدم مناسب سازی معابر و کم سلیقگی در معماری و مبلمان شهری، نگاه نامناسب جامعه و کم توجهی به نیازهای روشندلان دارد.
نبود امکان استفاده از وسایل نقلیه عمومی و نیز عبور و مرور از خیابان یکی از مهم ترین معضلات روشندلان است و با وجود قانونی شدن حق ‌تقدم عصای سفید، اما همچنان کمترین توجه به این موضوع صورت می گیرد.
بر اساس آمار کشوری 70 درصد معابر مناسب تردد نابینایان نیست، این قشر در مناطق محروم دسترسی به پزشک متخصص ندارند و 80 درصد نابینایان بیکارند و ترس از انزوا همواره همراه آنان است. اینها تنها بخشی از مشکلات این قشر است که برای حدود چهار هزار و 500 روشندل استان مازندران نیز صدق می‌کند.
** مبلمان شهری؛ مشکل همیشگی
حسین شهبازی نابینای 22 ساله ساروی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا عدم مناسب‌سازی شهری را مهم ترین معضل نابینایان دانست و گفت: امکانات آموزشی تخصصی نیز برای ما کم است و برای برگزاری کلاس‌های تخصصی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستیم.
وی افزود: اگر نابینایان آموزش‌های تخصصی خود را نگذرانند نمی‌توانند همانند دیگران در جامعه فعال باشند.
این روشن‌دل ساروی ضمن اشاره به اشغال برخی خط های عابر پیاده توسط وانت بارهای فروش اقلام مختلف و پیاده روها توسط دستفروشان گفت: متأسفانه در برخی موارد در پیاده‌روها موتورسیکلت نیز پارک شده و لذا برای عبور و مرور ما مشکلات به وجود می‌آید که باید به اینها کنده کاری های بی رویه شهرداری بدون هیچگونه علامت هشداری را افزود.
شهبازی بیکاری را از دیگر معضلات نابینایان عنوان کرد و افزود: متأسفانه در اوضاع و احوال کنونی ، مشکلات بیکاری نابینایان وخیم‌تر شده زیرا اکثر نابینایان تلفن‌چی هستند و با سیستم‌های پیشرفته تلفن‌چی‌ها را حذف می‌کنند و متأسفانه یکی از شرایط استخدام در آموزش و پرورش نیز عدم معلولیت است.
وی با بیان اینکه وجود شغل برای یک معلول بسیاری از مشکلات او را برطرف می‌کند،گفت: هزینه زندگی یک نابینا و به طور کلی یک معلول بیشتر از افراد معمولی است زیرا وسایل زندگی چنین اشخاصی مخصوص هستند.
** ضرورت آموزش والدین برای مواجهه درست با فرزند
یک مشاور خانواده در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: گاهی اوقات این نابینایی در کودکی رخ می‌دهد و والدین ممکن است بر اثر بی‌اطلاعی اقدامی نادرست انجام دهند و یا از راههای درست کمک به فرزند غافل شوند که این خود باعث می‌شود یک نیروی انسانی از جامعه حذف شود.
نرگس کیانی افزود: باید برای نابینایان فرهنگ ‌سازی صورت گیرد تا این قشر بتوانند روی پای خود باشند و بدانند چه استعدادهایی دارند و ارزش توانایی و در کنار آن محدودیت های خود را بشناسند تا از سربار بودن به سرمایه تبدیل شوند.
وی گفت: در این صورت یک فرد کم‌بینا و یا نابینا در هر رده سنی و در زمان پی‌بردن به محدودیت خود هر عملی برای بهبودی خود انجام می‌دهد، اما در این میان آگاهی خانواده و جامعه و فرهنگ سازی ارتباط با آنان نیز مهم است.
این مشاور خانواده تاکید کرد: جامعه شهری باید محدودیت های این قشر را بپذیرد و باور کند و به عبارت دیگر صبوری کند تا روشندلان از حضور در اجتماع سرخورده نشوند.
** مشاوره ژنتیکی؛ راهکاری پیشگیری از اختلالات بینایی
مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه بسیاری از اختلالات بینایی قابل درمان است، گفت: اگر پیشگیری نسبت به اختلالات بینایی انجام شود بسیاری از این مشکلات برطرف می‌شود.
سعید آرام افزود: مشاوره ژنیتکی پیش از ازدواج می تواند در پیشگیری از اختلالات بینایی موثر باشد‌ که این امر بیشتر باید جدی گرفته شود.
آرام به طرح غربالگری بینایی به عنوان یکی از اقدامات بهزیستی در جهت پیشگیری از افزایش اختلالات بینایی اشاره کرد و افزود: در سال گذشته نیز بیش از یکصد هزار کودک در مازندران در طرح غربالگری قرار گرفتند.
به گفته وی بیش از سه هزار کودک در مازندران در طرح غربالگری دچار مشکلات بینایی بودند که اقدامات لازم برای پیشگیری و درمان آنان انجام گرفت که این اقدامات از پیشروی اختلالات جلوگیری کرده و در بسیاری موارد به درمان می انجامد.
مدیرکل بهزیستی مازندران بر لزوم برنامه ریزی برای توانمندسازی نابینایان اشاره و گفت: اگر محیط مناسب برای نابینایان ایجاد شود می توانند توانایی های خود را نشان دهند.
وی افزود: مهم‌ترین مشکل نابینایان در جامعه امروز عدم در اختیار گرفتن امکانات بوده و مناسب سازی محیطی اصلی ترین خواسته نابینایان است که تمامی ارگان ها باید نسبت به این امر مهم اقدام کنند.
آرام با اشاره به اینکه مطالبات امروز معلولان بینایی تغییر پیدا کرده است، یادآور شد: حضور در جامعه از مطالبات معلولان و نابینایان است که باید بستر مناسب برای نقش آفرینی آنان فراهم شود.
9919/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.