فرهنگ و تمدن هر قوم و ملتی از طریق اشیاء و وسایلی که در موزه ها جمع آوری شده ، شناخته می شود و یکی از راه های شناخت اقوام گذشته و آشنایی با نحوه زندگی آنها ، از طریق موزه ها صورت می گیرد.
معبد خدایان هنر شعر و موسیقی که بر فراز تپه ای در آتن قرار داشت ، نخستین موزه ای است که در تاریخ موزه ها از آن نام برده می شود و نخستین موزه در قاره آسیا نیز مربوط به موزه آرمیتاژ در لنینگراد روسیه است.
در ایران نیز نخستین موزه در سال 1295 به نام موزه ملی ایران پایه گذاری و افتتاح شده است و امروزه موزه های مختلفی در سراسر کشور وجود دارد که از مهم ترین آنها می توان به موزه ایران باستان ، موزه آستان قدس رضوی مشهد ، موزه مردم شناسی در تهران و موزه پارس در شیراز اشاره کرد.
علاوه بر موزه های یاد شده ، در رشت، اصفهان ، کرمان و سایر استان ها و شهرستان های ایران نیز موزه هایی تاسیس شده که هر یک از آنها تاریخ مفصل و ارزنده ای از زندگی پیشینیان همان نقطه را در بردارد و تمدن اقوام گذشته را روشن می سازد.
ایجاد یک موزه باستان شناسی در غرب استان به واسطه آثار تاریخی کشف شده که نشان از قدمت بالای این منطقه دارد و حضور خیل عظیمی از مسافران و گردشگران ، ضروری به نظر می رسد تا علاقه مندان به آثار تاریخی این منطقه را به خود جلب نماید.
هم اکنون در استان مازندران سایت موزه گوهرتپه بهشهر و موزه تاریخ شهر ساری در حوزه باستان شناسی فعالیت می کنند.
** موزه ها حافظ یادگاران نسل گذشته
یک کارشناس میراث فرهنگی نقش حیاتی موزه ها در جوامع بشری را نقشی بدیع، ماندگار و مروج ناب ترین پدیده های فرهنگی برشمرد و گفت: موزه ها از معدود مراکز حافظ یادگاران نسل گذشته و در حقیقت فرزندان هنر و تاریخ هستند و هر یک از این اشیاء در عین بی زبانی به هزار زبان سخن می گویند زیرا اسناد معتبری از هنر، فرهنگ و تاریخ را ارایه می دهند.
حسن وکیلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، نگهداری آثار گذشتگان و نمایش و انتقال آنها به آیندگان ، ارزیابی و قیاس میان پدیدارهای تاریخی ، عملی ، فنی ، صنعتی و هنری گذشته و حال ، جلوگیری از انهدام فرهنگ بومی و ایجاد سدی در برابر فرهنگ های نامأنوس ، ایجاد و تقویت تفاهم میان ملل و اقوام و اعتلاء و بهبود میزان دانش محصلان، دانشجویان، پژوهشگران و … را از جمله اهداف موزه ها دانست.
وی با بیان اینکه در عصر حاضر موزه ها از جایگاه ویژه ای در توسعه و پیشرفت صنعت گردشگری برخوردار هستند ، اظهار داشت : در این میان وجود موزه های تاریخی و باستان شناسی که علاوه بر جذابیت می تواند عامل مهمی در معرفی فرهنگ و تمدن جامعه میزبان باشد ، بسیار ضروری است.
به گفته این کارشناس، کشف 60 اثر مربوط به عصر آهن در گورستان ایزگام دشت جنت رودبار رامسر که در سال گذشته اتفاق افتاد نشان می دهد که این منطقه از قدمت بسیار بالایی برخوردار است و باید پژوهش های زیادی درباره رد پای تاریخ در این منطقه صورت گیرد و اشیاء کشف شده در موزه ای به همین منظور نگهداری شود.
وی یادآور شد: باید موزه باستان شناسی در غرب مازندران ایجاد شود تا اشیاء کشف شده در همین منطقه نگهداری شود و برای عموم مردم به نمایش گذاشته شود تا بازدید کنندگان با فرهنگ و تمدن کهن این دیار آشنا شوند.
** تبدیل ساختمان شهرداری تنکابن به موزه باستان شناسی
تنکابن یکی از شهرستان های قدیمی استان مازندران است که در گذشته های دور به نام «دیلم خاصه» و در دوره صفویه به نام «فیض» خوانده می شد. محدوده جغرافیایی این شهر که در دوره قاجار مرکز منطقه محال ثلاث بود از رودسر تا نور و رویان را در بر می گرفت.
بنا بر اعلام اداره کل ثبت احوال مازندران ، نخستین شناسنامه استان به نام سید میرزا آقا فرزانه در تاریخ 1305/11/4 در اداره ثبت احوال تنکابن صادر شده که نشان از قدمت بالای این شهر دارد .
عمارت شهرداری تنکابن نیز مربوط به دوره پهلوی اول است که در سال 1314 احداث گردید و این اثر در تاریخ 10 مهر 1380 با شماره ثبت 4172 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.
این شهر با وجود قدمت بالایی که دارد سال هاست که از نبود یک موزه باستان شناسی رنج می برد و نقطه قوت در این زمینه موزه مردم شناسی روستای برسه از توابع دهستان دوهزار بخش خرم آباد ، موزه تاریخ طبیعی خشکه داران بخش نشتا و موزه شهدا تنکابن است که در طول این سالها میزبان هزاران مسافر و گردشگر است.
شهردار تنکابن در خصوص تبدیل ساختمان قدیمی شهرداری این شهر به موزه باستان شناسی غرب مازندران گفت : برای اجرای این طرح تفاهم نامه ای با سازمان میراث فرهنگی مازندران داشتیم که بعد از 4 ماه پیگیری های شبانه روزی توانستیم مجوز تنها موزه باستان شناسی غرب مازندران را اخذ نماییم.
محمد زرودی با بیان اینکه در حال حاضر مسئولان مربوطه مشغول جمع آوری اشیاء باستانی هستند ، افزود : بزودی ساختمان اداری شهرداری به مکان جدید منتقل خواهد شد تا مراحل واگذاری ساختمان فعلی جهت احداث موزه باستان شناسی فراهم شود.
** موزه باستان شناسی ، جاذبه ای متفاوت برای گردشگران
رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان های تنکابن و عباس آباد نیز در این باره گفت : یکی از قدیمی ترین ساختمان هایی که در بافت تاریخی شهر تنکابن واقع است ، عمارت شهرداری است که قرار است در آینده ای نزدیک به موزه باستان شناسی غرب مازندران تبدیل شود .
نادر سحرخیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : غرب مازندران فاقد موزه تخصصی باستان شناسی بود که با راه اندازی آن بسیاری از آثار تاریخی کشف شده منطقه در آن نگهداری خواهد شد.
وی با بیان اینکه در غرب مازندران آثار تاریخی بی نظیری کشف شده است ، اظهار داشت : هنوز در بسیاری از مناطق بویژه در بالادست کاوش های باستانی انجام نشده و باید تلاش بیشتری در این زمینه صورت گیرد.
سحرخیز با اشاره به اینکه در هر استان خزانه ای جهت نگهداری از آثار کشف شده چه به صورت حفاری های مجاز و چه غیر مجاز وجود دارد ، خاطرنشان کرد : با تاسیس این موزه آثار کشف شده منطقه شناسنامه دار شده و در آنجا نگهداری می شوند تا در محضر دید علاقه مندان قرار گیرد.
وی یادآور شد : حفاظت از موزه بر عهده سازمان میراث فرهنگی و درآمد حاصل از آن نیز نصیب شهرداری خواهد شد.
شهرستان های رامسر ، تنکابن و عباس آباد در غرب مازندران قرار دارند.
/1602/7513/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.