دکتر اسماعیل پوریانی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: دلیل حذف این گروه از اهداء کنندگان بالا بودن احتمال بیماری ایدز وهپاتیت bو c در این افراد بیان کرد.
وی اضافه کرد: براساس استاندارد جهانی حدود 80 درصد از بیماری ایدز و هپاتیت مربوط به خون اولی هاست و صرفا 20 درصد از مجموع اهداء کنندگان فراورده خونی را تشکیل می دهند.
پوریانی حذف اهداءکنندگان خون اولی را مهمترین کارکرد برای کاهش ریسک سلامت فراورده خونی بیان کرد و این کارکرد را نشانه اطمینان از تامین خون برای بیماران بیان کرده است.
*** نمونه گیری شرط اول برای خون اولی ها
مدیرکل انتقال خون مازندران اهداء برای خون اولی را مشروط به نمونه گیری پیش از دریافت اعلام کرده است.
پوریانی گفت: پس از اطمینان از سلامت خون این گروه از اهداءکنندگان، آنها به مراکز و پایگاه های خونگیری فراخوانده می شوند.
وی آمار سالانه اهداءکنندگان خون در مازندران را 170 هزار نفر اعلام کرد که حدود 70 درصد از این افراد در چرخه اهداءکنندگان مستمر قرار دارند.
این مسوول میزان مصرف سالانه خون در مازندران را افزون بر 180 هزار واحد اعلام کرد و بالا بودن آمار بیماران خاص و جراحی قلب را دلیل اصلی در مصرف بالای خون در این خطه شمال کشور بیان کرد.
در مازندران افزون بر 4 هزار و 500 بیمار خاص شامل نارسایی کلیوی، سرطانی، هموفیلی و تالاسمی هستند که نیمی از این بیماران خاص را تالاسمی ها تشکیل می دهند.
*** کاهش اهداء خون در تابستان در مازندران
مدیرکل انتقال خون مازندران گفت: در تابستان به دلیل مسافرت اهداءکنندگان مستمر و فعالیت های کشاورزی آمار خونی در این استان با روند کاهشی روبرو می شود.
پوریانی بیشترین کاهش خون را مربوط به گروه خونی A+ وO- اعلام کرد و از صاحبان این گروه خونی دعوت کرد تا به مراکز و پایگاه های خونگیری مراجعه کنند.
وی بیشترین نیاز برای مراجعه این گروه خونی را کمبود در بخش تامین پلاکت به دلیل پایین بودن عمر نگهداری دانست و گفت: سرانه نگهداری پلاکت خون 3 تا پنج روز است و کاهش میزان مراجعه اهداءکنندگان مستمر، مراکز و پایگاه ها را با کمبود پلاکت مواجه می کند.
او سرانه اهداء خون در مازندران را 42 در هزار اعلام کرد که این آمار در سطح کشور27 در هزار است.
در مازندران 11 پایگاه انتقال خون کار خونگیری از اهداءکنندگان را انجام می دهند و برای خونگیری نیز داشتن کارت ملی و یا مدرک معتبر عکس دار الزامی است.
6982/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.