این وضعیت در شرایط تداوم دو دهه پدیده خشکسالیهای و کاهش شدید بارندگی مانع اقدامات چشمگیر و مثبت دولت تدبیر و امید در قالب طرحهای تعادل بخشی آب به منظور نجات منابع زیرزمینی در این خطه نشده است.
کسری سالانه مخازن آبهای زیرزمینی در خراسان رضوی طی چند سال اخیر 1.2 میلیارد مترمکعب برآورد شده بود اما اکنون مسئولان شرکت آب منطقه ای این استان اعلام می کنند که کسری مخازن آبی در خراسان رضوی با تلاش دولت در حوزه انسداد چاههای غیرمجاز و هوشمندسازی کنتورهای چاههای آب در قالب طرحهای تعادل بخشی آبهای زیرزمینی حدود 400 میلیارد مترمکعب کمتر شده و به 800 میلیون مترمکعب در سال کاهش یافته است.
بر همین اساس خراسان رضوی در اجرای طرحهای تعادل بخشی آب از سوی دولت تدبیر و امید در سطح کشور مقام نخست را دارد. تلاش چشمگیری که رهاورد شایسته و قابل مباهات آن بهبود وضعیت در بحران افت منابع زیرزمینی است.
نکته قابل توجه اینکه چنین موفقیتی که نشانگر برنامه ریزی صحیح و اجرای موثر و کارشناسانه آن از سوی دولت است در حالی به دست آمده که گذشته از خشکسالی و کاهش بارندگی، خراسان رضوی با هفت درصد مساحت کشور ذاتا یکی از مناطق خشک و کم آب در ایران به شمار می رود. هم اینک نیز 74 درصد اقلیم این استان در شرایط خشکسالی و 26 درصد در شرایط نیمه خشکسالی قرار دارد.
در شرح وضعیت بحران آب در خراسان رضوی همین بس که هم اینک از 37 دشت آبی موجود در این استان 34 دشت 'ممنوعه' و سه دشت دچار 'شرایط بحرانی' اعلام شده و 22 درصد از حجم سدها در خراسان رضوی آب دارد و بقیه آن خالی از آب است. اداره کل هواشناسی خراسان رضوی نیز از کاهش 35 درصدی میزان بارندگی در این استان طی سال زراعی جاری نسبت به دوره بلندمدت خبر می دهد.

* کاهش کسری مخازن آبهای زیرزمینی
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: کاهش بارندگی، تداوم 18 ساله خشکسالی، تغییرات آب و هوایی و افزایش جمعیت در شرایط کنونی بحران کم آبی در این استان را شدت بخشیده است.
محمد علایی افزود: خراسان رضوی با کسری 1.2 میلیارد مترمکعبی آبهای زیرزمینی در سالهای گذشته روبرو بود اما در پی اجرای 'طرح تعادل بخشی آبهای زیرزمینی' اکنون کسری آب در این استان به 800 میلیون مترمکعب در سال کاهش یافته است.
وی ادامه داد: به دنبال اجرای طرح تعادل بخشی آبهای زیرزمینی در دولت تدبیر و امید کسری مخازن آبهای زیرزمینی در خراسان رضوی با صرفه جویی بیش از 660 میلیون مترمکعبی در مصرف آب، بهبود یافته است.
علایی گفت: در قالب این طرح که اجرای آن همچنان ادامه دارد اقداماتی همانند انسداد چاههای غیرمجاز، تغییر پروانه های بهره برداری، تجهیز چاههای کشاورزی به کنتورهای هوشمند و نقش تشکلهای قانونی و کشاورزی در مدیریت آب دنبال شده است.
وی افزود: خراسان رضوی در اجرای طرحهای تعادل بخشی آبهای زیرزمینی و همچنین کاهش افت آبهای زیرزمینی مقام اول را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

* انسداد 7400 حلقه چاه غیرمجاز
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در ادامه گفت: در طول فعالیت دولتهای یازدهم و دوازدهم عملیات انسداد هفت هزار و 400 حلقه چاه غیرمجاز در این استان انجام شده است.
وی افزود: با این حال هم اینک تعداد چاههای غیرمجاز در سطح خراسان رضوی 10 هزار حلقه برآورد می شود و باید توجه داشت اگر از یک طرف چاهها را مسدود کنیم و از طرف دیگر چاه جدید حفر شود نتیجه ای مثبتی نخواهد داشت.
علایی ادامه داد: نصب کنتورهای هوشمند برای تمامی چاههای برقی کشاورزی از اقدامات طرح تعادل بخشی آبهای زیرزمینی در خراسان رضوی است. طبق دستور وزیر نیرو باید تا پایان امسال تمامی چاههای کشاورزی در بخشهای صنعت، شرب، کشاورزی و خدمات به کنتور هوشمند مجهز شوند.

* رشد 300 درصدی انسداد چاههای غیرمجاز
مدیر امور منابع شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی نیز گفت: بر اساس برنامه ریزی باید سالانه 300 میلیون مترمکعب از حجم برداشت غیرمجاز آب در این استان کاهش یابد تا میزان برداشت آب به حد استاندارد برسد.
غلامرضا ممدوحی افزود: دستیابی به کاهش افت آبهای زیرزمینی و کاهش برداشتهای غیرمجاز آب در قالب طرحهای تعادل بخشی دنبال می شود که انسداد چاههای غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند و اقدامات فرهنگی پیرامون مصرف بهینه آب از جمله برنامه های این طرح است.
وی ادامه داد: عملیات انسداد چاههای غیرمجاز در در دولت یازدهم نسبت به دولت دهم بیش از 300 درصد رشد داشته است. از ابتدای امسال تاکنون 400 حلقه چاه غیرمجاز در خراسان رضوی مسدود شده و تا پایان امسال این رقم به دو هزار حلقه چاه افزایش خواهد یافت.
لو تعداد چاههای مجاز را در خراسان رضوی 16 هزار و 100 حلقه عنوان و بیان کرد: این چاهها در بخش کشاورزی، شرب، صنعت، بهداشت وخدمات فعالند.

* 99 درصد چاهها هوشمندند
مدیر امور منابع شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی به طرح نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاهها نیز اشاره و بیان کرد. این طرح سال 1387 برای نخستین بار در سطح کشور در خراسان رضوی اجرا شد و هم اکنون 99 درصد چاههای کشاورزی استان به سامانه هوشمند برای مهار اضافه برداشت مجهز شده اند.
وی افزود: به تدریج سایر چاههای مورد بهره برداری در استان خراسان رضوی نیز به سامانه هوشمند مجهز می شوند.
او به رشد چشمگیر عملیات نصب کنتورهای هوشمند بر روی کلیه چاههای برقی خراسان رضوی در دولت یازدهم اشاره و بیان کرد: در این مدت 9 هزار و 750 حلقه چاه با هدف کنترل و مدیریت منابع آب زیرزمینی مجهز به کنتور هوشمند شده اند.
وی گفت: با اقدامات انجام شده شاهد صرفه جویی قابل توجهی به میزان 660 میلیون مترمکعب در آبهای زیرزمینی خراسان رضوی هستیم که نیمی از این آب به دنبال نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاهها و نیمی دیگر از طریق انسداد چاههای غیرمجاز حاصل شده است.
3027/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.