به گزارش ایرنا، حمید ظهرابی روز شنبه در آیین معارفه مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد گفت: توسعه و محیط زیست نباید در مقابل یکدیگر قرار گیرند.
وی افزود: ممکن است رشد در بخش های مختلف از جمله صنعت ، کشاورزی، شهرنشینی و ... وجود داشته باشد، وقتی واژه توسعه به کار رفت، منظور توسعه همه جانبه است.
وی اظهار داشت: اگر فقط بخش صنعت را توسعه بدهیم به محیط زیست بی توجه باشیم به توسعه دست نخواهیم یافت.
معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: یزد علاوه بر کم آبی در تنوع زیستی با توجه به خشکسالی پی درپی با چالش هایی روبروست که برای عبور از آن باید برنامه ریزی شود.
ظهرابی با اشاره به خطر جدی انقراض نسل یوزپلنگ آسیایی در زیستگاه های یزد افزود: جمعیت اینگونه جانوری در کشور و استان مطلوب نیست و از بین رفتن گونه یادشده که از شاخص ترین گونه حیات وحش است نیازمند توجه بیشتری است.
وی تصریح کرد: فعالیت های انسانی در کاهش اینگونه جانوری تاثیر جدی داشت، بنابراین در حفاظت از گونه های ارزشمند باید نهایت تلاش را کرد.
ظهرابی با بیان اینکه « جیبر» از گونه های حائز اهمیت در کشور و یزد است، عنوان کرد: جمعیت اینگونه هم شرایط خوبی ندارد که باید زیستگاه ها آن بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه افزود: در بهره برداری از معادن باید تلاش شود که ضوابط زیستی محیطی رعایت شود، ممکن است بهره برداری از فعالیت معدنی در یک نقطه خاصی در رشد و توسعه آن منطقه تاثیر داشته باشد اما وقتی که در سطح کلان به آن نگاه کنیم متوجه می شویم که مجموع این اتفاق موجب انقراض گونه های حیات وحش می شود باید به این ملاحظات در فعالیت های معدنی دقت کرد.
وی در سفر به یزد با قدردانی از تلاش های مدیرکل سابق یزد، منیره پورملایی را به عنوان مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست این استان معرفی کرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری یزد نیز به شرایط اقتصادی جامعه اشاره کرد گفت: دولت تمام تلاش خود را برای بهبود شرایط موجود انجام می دهد.
علی زینی وند افزود: شرایط اقتصادی امروز محصول یک دولت نیست، بلکه عوامل متعدی در آن نقش دارد که نیاز به علاج ریشه ای دارد البته در مواقع بحرانی تصمیمات عاقلانه تری گرفته می شود.
وی ادامه داد: امیدواریم در این برهه هم تصمیمات خوبی گرفته شود که مردم سختی ها و مشکلات کمتری را احساس کنند.
وی به سختی کار و مشکلات محیط بانان اشاره کرد و یادآور شد: این قشر در دل کویر، کوه ها ، تالابها و دور از خانواده در حفاظت از محیط زیست تلاش می کنند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد افزود: با توجه به اینکه محیط بانی شغلی همراه با استرس و سختی است باید قدر آنها را بدانیم.
وی با تاکید بر حفاظت از محیط زیست خاطر نشان کرد: در استان مانند سایر نقاط کشور ، صنایع آلاینده ای شکل گرفته است و در مقطع خودشان تصمیم غلطی نبود و نمی توان آن زیر سئوال برد.
وی اظهار کرد: یزد، استان صنعتی است، برای ایجاد اشتغال در آن مقطع استقرار این صنایع لازم بود ،اما سالهای گذشته در مدیریت ارشد استان به صورت جدی برنامه ای برای توسعه اینگونه صنایع وجود نداشت.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری یزد خاطرنشان کرد: مجموعه مدیریت استان در واقع با استاندارد سازی صنایع موجود کاملا موافق و از آن حمایت می کند.
همچنین پورملایی مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست یزد گفت: باید از تنوع زیستی محیط زیست و گونه های حیات وحش حمایت و پاسبانی کرد.
وی افزود: تلاش خواهیم کرد، علاوه بر اکوسیستم پایدار ، توسعه پایدار را هم در منطقه رقم بزنیم.
وی نظارت بر ارریابی راهبردی، پایش زیست محیطی ، برخورد با متخلفان صنایع آلاینده را از برنامه های این اداره کل بیان کرد.
وی در ادامه به نقش رسانه های در توسعه حفاطت محیط زیست افزود: انتقادهای منصفانه و منطقی را می پذیریم اما تخریب را نمی توان پذیرفت .
پورملایی پیش از این مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بود.
وی رئیس اداره محیط زیست انسانی اداره کل، معاون نظارت و پایش محیط زیست را در کارنامه خود دارد.
2088/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.