به گزارش خبرنگار ایرنا، سید محسن موسوی تاکامی روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: برای اجرای این طرح در یک میلیون و 270 هزار هکتار از اراضی جنگل و مراتع منابع طبیعی منطقه ساری 20 میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شد.
وی اجرای این طرح را موجب تثبیت مالکیت ملی بر این اراضی و جلوگیری از زمین خواری از سوی سود جویان دانست.
*** پیشرفت 30درصدی طرح های آبخیزداری مازندران
مدیرکل منابع طبیعی مازندران با اشاره به اجرای طرح آبخیزداری برای حمایت از جنگل ها و مراتع در برابر خشکسالی گفت: اجرای این طرح با پیشرفت فیزیکی 30 درصدی در دست اجراست.
موسوی تاکامی خاطرنشان کرد: برای این طرح حدود 183 میلیارد و 200 میلیون ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی اختصاص داده شد.
وی پیش بینی کرد که طرح های آبخیزداری در عرصه منابع طبیعی مازندران در منطقه ساری تا آبان ماه سال جاری متناسب با اعتبار در اختیار خاتمه یابد.
موسوی ابراز امیدواری کرد تا در سال آینده اعتبار بیشتری برای اجرای طرح آبخیزداری در اختیار منابع طبیعی مازندران قرار گیرد.
با پیشنهاد دولت، مجلس شورای اسلامی در قالب مبارزه با ریزگردها 200 میلیون دلار تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی اختصاص داد که سهم مازندران حدود 183 میلیارد ریال است که بیشتر از سایر استان های شمالی برآورد شده است.
*** اجرای کمرنگ زراعت چوب
مدیرکل منابع طبیعی مازندران از زراعت چوب به عنوان طرح جایگزین برای تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع سلولزی در این خطه شمال کشور بیان کرد و گفت: با اجرای طرج تنفس جنگل های شمال، باید مواد اولیه صنایع سلولزی استان های شمالی از محل زراعت چوب تامین شود.
موسوی تاکامی اظهار داشت: براساس قانون چندین دستگاه دولتی از جمله صنایع و معادن، شهرک صنعتی، دفتر امور روستایی استانداری ها، شهرداری، جهاد کشاورزی و مردم متولی اصلی این طرح هستند که تاکنون به نظر می رسد به طور جدی وارد این کارزار نشدند.
وی کمبود اعتبار، نبود متولی اصلی پیشرو و نبود توجیه اقتصادی برای اجرای طرح از سوی مردم را عامل اصلی کمرنگ شدن این طرح دانست.
موسوی تاکامی خاطرنشان کرد: اجرای طرح زراعت چوب نیاز به تامین زمین دارد که این اراضی در اختیار دستگاه ها و مراکز دولتی و یا مردمی خارج از حیطه اختیار منابع طبیعی است و این دستگاه ها باید پیشقدم شوند.
مدیرکل منابع طبیعی مازندران گفت: اگر طرح زراعت چوب به درستی برای تامین مواد اولیه واحدهای سلولزی اجرایی نشود، قاچاق چوب از داخل جنگل ها افزایش خواهد یافت.
طبق آمار میزان کشفیات چوب قاچاق در مازندران در پنج ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 2 برابر افزایش یافت.
براساس آمار از 2 میلیون و 300 هزار هکتار مساحت مازندران حدود 88 درصد منابع طبیعی تشکیل می دهد.
6982/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.