به گزارش خبرنگار ایرنا مجتبی بیرانوند روز سه شنبه در نشست شورای فرعی مبارزه با موادمخدر شهرستان سلسله در سالن جلسات فرمانداری افزود: استعمال موادمخدر مهمترین مانع اصلی توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع است و بیش از 65 درصد آسیب های اجتماعی ارتباط مستقیمی با پدیده اعتیاد و موادمخدر دارند.
وی با اشاره به گرایش جوانان به استعمال موادمخدر به عنوان مهمترین چالش جامعه امروز گفت: بیش از 90 درصد مردم از پدیده اعتیاد و استعمال موادمخدر توسط جوانان نگرانی دارند و امروزه به یک چالش و مطالبه جدی در جامعه تبدیل شده است.
بیرانوند با بیان اینکه دولت تدبیر و امید 12 رویکرد اصولی منطقی، اجرایی و گفتمان سازی اجتماعی در این حوزه ارائه داده است، افزود: باید به گونه ای عمل کرد که امکان حضور و مداخله مردم در امر پیشگیری فراهم شود.
وی اضافه کرد: لرستان در این بخش جزو استان های تک رقمی است، سال گذشته لرستان جزو هشت استان نخست بود که مهمترین علل آن را می توان ضعف مدیریتی، ناتوان برای ورود به مسائل و روزمرگی عنوان کرد.
دبیر ستاد مبارزه با موادمخدر لرستان با بیان اینکه این استان در بحث عملکرد در چهار سال گذشته رتبه 25 کشور را داشت، عنوان کرد: خوشبختانه ظرف 6 ماه گذشته با 2 پله صعود به رتبه 23 صعود کرده ایم.
وی با تاکید بر نقش مهم شوراهای فرعی مبارزه با موادمخدر در ارزیابی عملکرد ستاد، تصریح کرد: خوشبختانه شهرستان سلسله نسبت به سایر شهرستان ها از وضعیت بهتری برخوردار است و نسبت به استان رتبه 11 را دارد.
بیرانوند با تاکید بر لزوم برگزاری منظم شورای فرعی مبارزه با موادمخدر سلسله افزود: سال گذشته چهار میلیارد ریال اعتبار در اختیار اداره کل آموزش و پرورش استان قرار گرفت.
وی با تاکید بر ایجاد فضای شور و نشاط و برنامه های امیدبخش در جامعه اظهار داشت: هرچه امید در جامعه بالا برود شاهد کاهش آسیب های اجتماعی در این بخش خواهیم بود.
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر لرستان با اشاره به برنامه های شوم استکبار و روی آوردن به جنگ نرم، تصریح کرد: باید با ورود در این راستا برنامه های فرهنگی مناسبی ارائه دهیم.

** فضاهای تفریحی عمومی در شهرستان سلسله ایجاد شود
فرماندار سلسله نیز در این نشست با انتقاد از کمبود فضاهای عمومی تفریحی در شهرستان، اظهار داشت: نبود فرهنگسرا، پارک و فضای سبز در خور شان شهروندان و شهربازی باعث شده است که مردم شهرستان در درون خانه ها بمانند که این موضوع تاثیر منفی بر روحیه شهروندان می گذارد.
شریف خسروی با تاکید بر اینکه نتوانسته ایم با فراهم کردن این فضاها زمینه تعامل و ورود مردم را فراهم کنیم، افزود: تعامل در شهرستان سلسله آنگونه که شایسته است شکل نگرفته و نیاز است که شهرداری و اعضای شورای شهر زمینه را برای تغییر فضای شهری فراهم کنند.
وی با تاکید بر اینکه باید حرکت به سمت ایجاد فضاهای عمومی قابل استفاده برای مردم باشد، تصریح کرد: در برخی مناطق سنت ها به گونه ای است که در پذیرایی ها از موادمخدر استفاده می شود که این شیوه پذیرایی باعث می شود قبح آن نزد کودکان و نوجوانان شکسته شود لذا باید با سیاست گذاری های مناسب با این امر مقابله شود.
فرماندار سلسله با اشاره به پایین آمدن سن اعتیاد در جامعه، خاطرنشان کرد: متاسفانه استعمال موادمخدر به دهه اول زندگی نزدیک شده که بسیار آسیب زا و خطرناک است.
خسروی با تاکید بر اینکه باید با برنامه پیش برویم، افزود: باید در این راستا بحث پیشگیری را مقدم فرض نماییم که حوزه های علمیه، تبلیغات اسلامی، فنی و حرفه ای و دانشگاه ها باید در این زمینه با نهادهای مرتبط با اعتیاد همکاری لازم را داشته باشند.
وی با اشاره به ظرفیت خوب NA ها، خاطرنشان کرد: باید از تجارب این نهاد گمنام و در حال فعالیت و خدمت رسانی در راستای پیشگیری بهره برد.
فرماندار سلسله با تاکید بر پیدا کردن راه های عملیاتی توسط کمیته فرهنگی شهرستان، افزود: باید کمیته درمان نیز مشارکت جدی داشته باشد و کمیته توانمندسازی نیز فعال شود.
وی از دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر لرستان خواست که توزیع اعتبارات بر اساس کارآمدی دستگاه ها و با نظارت فرمانداران صورت گیرد.
7265/3022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.