با مدرنیته شدن زندگی ها ظروف یکبار مصرف به عنوان مهمانان ناخوانده وارد محافل و مجالس خانواده ها شده و تهدیداتی را نیز برای سلامتی انسان ها و محیط زیست به وجود آورده است.
امروزه یکی ازدلایل عمده و شایع سرطان در بین جوامع بشری استفاده از مواد پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف درامورات جاری انسان است.
ظروفی که دربسیاری از منازل و مجالس به شکل سفره، لیوان و کاسه ورود پیدا کرده و پس از استفاده نیزبه عنوان زباله ای که پس از یک قرن در محیط زیست تجزیه شده دور انداخته می شوند.
در حال حاضر ظروف یکبارمصرف حدود نیمی از زباله های تولیدی مردم در سایر نقاط کشور را تشکیل می دهند.
این روزها نیز با آغاز ماه مبارک رمضان بسیاری ازمواد غذایی گرم مانند انواع آش، حلیم، شله زرد و آش های محلی در ظروف یکبار مصرف که دنیایی از بیماری را به دنبال دارند عرضه می شوند.
ریختن غذاها و نوشیدنی های داغ در ظروف یکبار مصرف تهدیدی جدی برای سلامتی است که البته با توجه به حجم انبوه استفاده از این نوع ظروف به نظر می رسد چندان توجهی به این موضوع نمی شود.
در این روزها برای پخش نذرات هم از ظروف یکبار مصرفی استفاده می شود که دانسته یا ندانسته از ضررها و خطرات آن چشم پوشی می کنیم درحالی که در زمان های گذشته نذورات و افطاری ها در ظرف های چینی گل قرمز پخش می شد.
زندگی بدون پلاستیک به طور قطع سالم تر است اما کمی که اطراف را نگاه می کنیم می بینیم درمحاصره انواع مختلفی از پلاستیک ها قرار داریم که تنها چوب حراج به سلامتی انسان ها می زنند.
رئیس محیط زیست بروجرد با اشاره به خطرات رها سازی ظروف یکبار مصرف در طبیعت افزود: پایین بودن قیمت این ظروف سبب شده تا مردم در بسیاری از امورات جاری خود از آنها استفاده کنند در حالی که سلامتی انسان و محیط زیست را تهدید می کند.
مصطفی مصطفی وند گفت: با وجود این که امروزه حجم زیادی از زباله ها ظروف یکبار مصرف هستند، این ظروف صدها سال زمان نیاز دارند تا تجزیه شوند و این مهم تهدیدی جدی برای محیط زیست است.
وی اظهارداشت: گاهی ظروف یکبار مصرف با موادی نامرغوب تهیه می شود که خطرات بیشتری را به دنبال دارد که باید این مهم مورد توجه شهروندان قرار بگیرد.
مسئول بهداشت محیط شبکه بهداشت ودرمان بروجرد بیان کرد: وقتی مواد غذایی و نوشیدنی داغ در ظروف یکبار مصرف ریخته می شود بسیاری از مواد شیمیایی پلاستیک را جذب می کند.
محمود رازانی اضافه کرد: استفاده از ظروف یکبار مصرف به خصوص برای استفاده از غذاهای داغ سرطانزایی را به دنبال دارد و نیاز است در صورت خرید این مواد غذایی از بیرون حتما از ظروف منزل استفاده کنیم.
وی گفت: استفاده مجدد و همچنین انجماد آب در بطری ها و ظروف پلاستیکی ورود مواد شیمیایی به مواد غذایی بسیار خطرناک است.
مسئول بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان بروجرد ادامه داد: شهروندان سعی کنند استفاده از ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف را کاهش دهند تا بیش از این سلامتی افراد قربانی این مواد پلاستیکی نشود.
7190/7273
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.