به گزارش خبرنگار ایرنا، آبشوران رودخانه قدیمی کرمانشاه که از چشمه های سراب قنبر در جنوب این شهر نشات می گیرد پس از عبور از بخش هایی از شهر وارد رودخانه قره سو می شود.
متاسفانه در سال های اخیر این رودخانه به محلی برای دپوی زباله شهروندان تبدیل شده و هر کسی هر چیز اضافی در منزل و یا معابر کنار رودخانه می بیند به داخل آن می ریزد.
در بخش هایی از محل عبور این رودخانه از جمله در محله های 'باغ نی' و 'باریکه' شهر کرمانشاه برخی از شهروندان به راحتی زباله ها را داخل رودخانه می ریزند و این موضوع به امری عادی و جزو برنامه های روزمره آنها تبدیل شده است.
در چندین ساعتی که برای تهیه گزارش در این مکان بودیم، اغلب خانم های خانه دار زباله های خود را در کیسه و یا سطل زباله خانگی به داخل رودخانه می ریختند.
ریختن زباله در رودخانه آبشوران آنچنان موضوعی عادی برای شهروندان ساکن در جوار این رودخانه تبدیل شده که گویا ساکنان راهکار دیگری برای دفع زباله های خود ندارند.
در گفت و گو با چند شهروند برای جویا شدن از دلایل ریختن زباله به داخل رودخانه آنها عنوان کردند که در این محله ها مخزن زباله وجود ندارد و ما مجبوریم زباله ها را به داخل رودخانه بریزیم.
صحت و سقم نبود مخزن زباله را نیز از طریق گشتن در محله راستی آزمایی کردیم اما در این محله ها مخزن زباله ای مشاهده نشد.
ساکنان این محله ها از شهرداری درخواست استقرار سطل زباله و سپس جمع آوری زباله های این محله ها را داشتند.
در جوار رودخانه آبشوران، منازل مسکونی فراوانی وجود دارد که با گرم شدن تدریجی دمای هوا و باتوجه به روباز بودن آن، بوی تعفن ناشی از زباله و حضور حیوانات و جوندگان موذی می تواند منشا برخی از بیماری ها در این مکان باشد.
شهروندان محلات باغ نی و باریکه کرمانشاه منتظر استقرار مخزن های زباله از سوی شهرداری و جمع آوری زباله های این محله هستند.
همچنین جا دارد شهرداری کرمانشاه نسبت به جمع آوری زباله های موجود در داخل رودخانه نیز اقدام کند و با همکاری اداره کل محیط زیست و سایر دستگاه ها از جمله شبکه بهداشت و درمان راهکارهای مناسب برای جلوگیری از آلودگی این رودخانه در نظر بگیرند.
نصب تابلوهای 'ریختن زباله دراین مکان ممنوع' و هشدارهایی در مورد عواقب این اقدام می تواند تا حدی از این رفتار برخی از شهروندان بی ملاحظه بکاهد.
حضور سازمان های مردم نهاد (سمن) فعال در حوزه محیط زیست برای آموزش شهروندان و آگاه کردن آنها در جلوگیری از ریختن زباله به داخل رودخانه نیز می تواند به فرهنگسازی در این ارتباط کمک کند.
بی توجهی به محیط سکونت و آلوده کردن آن منجر به بروز مشکلات فراوانی از جمله بیماری ها و بوهای متعفن و آزار دهنده برای خود ساکنان این محیط می شود که باید شهروندان را نسبت به بروز این مشکلات آگاه کرد و از آنان برای داشتن محیطی پاک و سالم کمک طلبید.
شهر کرمانشاه یک میلیون نفر از جمعیت 2 میلیون نفری استان را در خود جای داده است.
گزارش از فرزاد نویدی
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.