به گزارش ایرنا حبیب اله خجسته پور روز سه شنبه در نشست انجمن کتابخانه های عمومی استان لرستان در سالن جلسات استانداری افزود: در نیمه نخست سال و تا پایان شهریورماه باید نیمی از این مبلغ یعنی 2 میلیارد و 500 میلیون ریال پرداخت شود و طی یک برنامه ریزی باید از هم اکنون این پرداخت ها را آغاز کرد.
وی گفت: همه ساله شهرداری های خرم آباد و بروجرد، سهم نیم درصدی کتابخانه ها از درآمد شهرداری ها را پرداخت می کنند.
خجسته پور یادآور شد: مقاوم سازی چندین کتابخانه که بر اثر فرسودگی غیرفعال هستند در جلسات شورای فنی در دستور کار قرار گیرد تا در صورت امکان مقام سازی شوند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار لرستان افزود: کتابخانه ای همانند کتابخانه شهید مطهری لرستان با قدمتی 60 ساله هنوز سرپا و مورد استفاده قرار می گیرد اما کتابخانه ای دیگر که سال 87 به بهره برداری رسیده اکنون یکسال است که به دلیل نشست و فرسودگی تعطیل شده است.
وی اظهار داشت: دستگاه های اجرایی مرتبط با طرح های در دست ساخت کتابخانه ای باید نهایت تلاش و توجه خود را بکار گیرند تا این طرح ها را در برنامه زمانی تعیین شده به بهره برداری برسانند.
خجسته پور افزود: در مورد کتابخانه های سیار استان لرستان بهتر است در انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان ها تصمیم گیری شود با توجه به اینکه هر شهرستانی از قابلیت های خاصی برخوردار است می توان از آنها در راستای ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی بهره گرفت.
وی گفت: با توجه به ظرفیت جمعیت روستایی استان لرستان می توان با کمک دهیاران کتابخانه های مشارکتی را راه اندازی کرد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار لرستان افزود: می توان در شهرها با راه اندازی ایستگاه های کتابخوانی شرایطی را فراهم کرد تا در پارک ها کتاب در معرض دید عموم قرار گیرند.
وی اظهار داشت: به رغم وجود وسایل ارتباطی جدید، گسترش شبکه های اجتماعی مجازی و گوشی های هوشمند، هنوز کارشناسان و اهل فن بر ورق زدن صفحات کتاب تاکید دارند.
خجسته پور با اشاره به وجود تناقض رفتاری مردم در برخورد با کتاب گفت: با اینکه مردم در زمان برگزاری نمایشگاه های کتاب بیشترین استقبال و خرید را دارند اما هنگام بررسی سرانه مطالعه همچنان دارای کمترین میزان سرانه مطالعه هستیم.
وی افزود: این واقعیت بیانگر لزوم انجام کار فرهنگی در حوزه کتاب و کتابخوانی است که موثرترین راه در این خصوص آشنایی و ایجاد فرهنگ مطالعه در دوران کودکی و نوجوانی است.
این مسئول گفت: برای ارتفای فرهنگ مطالعه همه اقشار شامل کارمند و مسئول و والدین باید تلاش کنند و خود را مسئول بدانند.
وی افزود: زمانیکه پدر و مادر بیشتر وقت خود را صرف گوشی موبایل می کنند نمی توان انتظار داشت کودک کتابخوان شود.
فرماندار خرم آباد نیز در این نشست با تاکید بر لزوم تغییر نگاه مادی به کتابخانه و کتابخوانی گفت: جامعه باید به سمتی پیش رود که به خواندن احساس نیاز کند این در حالیست که جامعه فعلی ما چنین نیازی را احساس نمی کند.
اسد عبدالهی افزود: در شرایط فعلی از نظر فیزیکی و مکانی مشکل حادی وجود ندارد چراکه از همین فضاهای موجود نیز استقبال نمی شود.
وی اظهار داشت: باید تغییر و تحولی در توسعه فرهنگ کتابخوانی صورت گیرد تا افراد همواره نسبت به کتاب، مقاله، فیلم و موسیقی خوب احساس نیاز کند.
عبدالهی افزود: باید خواندن به ارزش تبدیل و مردم به سمت چنین ارزشی سوق داده شوند ولی واقعیت این است که در جامعه ای که پایان نامه ها خرید و فروش می شوند، خواندن و مطالعه به فرهنگی ارزشمند تبدیل نشده است.
1920/3022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.