به گزارش ایرنا عباس کشاورز روز پنجشنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان لرستان در سالن جلسات اتاق بازرگانی خرم آباد افزود: باید بررسی کنیم که چرا بازارهای پولدار در حوزه صادرات را از دست داده‌ ایم و عراق باتوجه به شرایط سیاسی، اقتصادی و نظامی به عنوان یک کشور بزرگ برای صادرات تبدیل شده است.
وی پسته، خرما و کشمش را از با ارزش ترین محصولات صادراتی کشور عنوان کرد و گفت: در حال حاضر سیب صادر می‌ شود اما پایداری ندارد و صادرات این محصول با یک معامله برد برد گره خورده است.
وی بیان کرد: در مرکبات نتوانسته ایم صادرکننده باشیم اما زعفران کماکان بزرگترین محصول صادراتی کشور محسوب می شود.
وی وضعیت صادرات در حوزه گیاهان دارویی را نامناسب خواند و گفت: در حوزه سبزیجات و محصولات زراعی مانند سیب زمینی، گوجه فرنگی، هندوانه، خربزه و خیار وضعیت خوبی داریم.
کشاورز با اشاره به اینکه 70 درصد سیب زمینی به عراق صادر می ‌شود، گفت: در حال حاضر صادر کنندگان در کشور وجود دارد که مشتریان خاص خود را حفظ کردند اگرچه تعدادشان زیاد نیست.
وی ادامه داد: اگر صادر‌کنندگان با نظم، از مزرعه تا بازار مصرف را تنظیم کنند می توانیم به خط اول صادرات برگردیم.
وی گفت: برخی از کالاهای ایران در لیست صادرات دنیا قرار ندارند( دوغ، بستنی) اما در لیست صادرات کشور قرار گرفته اند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ٣٦٠ سم در کشور ثبت شده است گفت: بیش از 80 درصد از آن را تعدادی محدود تشکیل می‌دهند و تلاش‌های بسیاری برای ساماندهی سم و کود در کشور صورت گرفته است و اکنون کود خطرناکی در بازار مشاهده نمی‌شود.
وی ادامه داد: در سال 93 و 94 سمی در کشور ثبت نشد اما در سال های 95 و 96 سالیانه 20 سم جدید در کشور ثبت شد.
کشاورزی آسیب شناسی در حوزه صادرات را یکی از راهکارهای برطرف کردن مشکلات این حوزه عنوان کرد و گفت: برنامه ریزی و طرح هدفمند کالای صادراتی باید در دستور کار قرار گیرد بازارهای هدف را شناسایی و استانداردهای لازم را انجام دهیم.
وی اضافه کرد: با ورود فن آوری نوین کشاورزی در کشور امکان تولید هر محصولی وجود دارد.
کشاورز لرستان را یکی از مستعدترین استان های کشور در تولید نخود دیم دانست و گفت: این استان به همراه 2 استان دیگر به عنوان پایلوت محصول انتخاب شده‌اند و سند دیم کشور باید تهیه شود.
وی گفت: در چهار سال اخیر بیش از پنج رقم پر محصول دانه درشت نخود در کشور وجود دارد و اکنون مشکل رقم در این حوزه وجود ندارد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مصرف بالای آب در کشت لوبیا عنوان کرد و افزود: لوبیا بین 18 تا 20 هزار متر مکعب آب مصرف می کند و بهتر است کنترل شود و در غیر اینصورت آن محصول را حمایت نخواهیم کرد چرا که با کم آبی مواجه هستیم و باید به سراغ کشت مستقیم و یا کشاورزی حفاظتی برویم.
٣٢١٠/3022
خبرنگار: محمد یاراحمدی ** انتشاردهنده: احسان کردی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.