به گزارش ایرنا، وقتی سخن ازمناسب سازی معابر به میان می آید همه توجه ها به سوی معلولان معطوف می شود درحالی که اقدامات تنها برای استفاده این قشر خاص از جامعه نبوده وسالمندان، جانبازان، زنان باردار و برخی بیماران را نیز شامل خواهد شد.
استفاده نکردن ازحمل ونقل عمومی، مناسب سازی نشدن عابربانک ها، تلفن های عمومی، ورودی اماکن اداری وعمومی ومناسب سازی نشدن پیاده روها همه از نمونه هایی از حقوق شهروندی این قشر از جامعه هستند که درحال ضایع شدن است.
همه روزه با گذرازخیابان ها شاهد حضورافرادی هستیم که برای تردد ازخیابان و یا معابر با مشکل روبرو می شوند و این درحالی است که آنها هم بخشی ازافراد جامعه هستند که باید از خدمات و امکانات شهری به صورت مساوی استفاده کنند.
متاسفانه وجود موانع مختلف درمسیرو نبود امکانات وتجهیزات لازم برای تردد آنها در مکان های مختلف درنظرگرفته نشده است واین مهم باعث شده تا این افراد نتوانند آنگونه که باید درجامعه حاضر شوند.
با توجه به اینکه مقوله مناسب‌سازی درایران ناشی ازکمبود قوانین، مقررات و ضوابط نیست، بنابراین جهت رفع این مشکل باید به دنبال ریشه‌یابی علت‌های عدم اجرای این قوانین بود.
ازعواملی که می تواند درتحقق مقوله مناسب سازی درجامعه تاثیرگذارباشد فرهنگ‌سازی درجامعه و یک نقشه راه قابل اجرا است که مورد تصویب یک کارگروه است تا از این آشفتگی و اجرای سلیقه ای مهم در جامعه جلوگیری شود.
رئیس اداره بهزیستی بروجرد تعداد معلولین این شهرستان را حدود 6هزار و 400 تن اعلام کرد وگفت: معلولان همانند سایرافراد جامعه حق دارند ازفضاهای شهری وامکانات بهره مند شوند اما نامناسب بودن معابروفضاهای مختلف ممکن است سبب شود تا این افراد از حضور در فضاهای شهری پرهیز کنند.
کرم رضا پیردایه اظهارکرد: از سال 93 تاکنون موضوع مناسب سازی درشهر بروجرد به صورت ویژه دردستورکارقرارگرفته و با همکاری شهرداری اقداماتی دراین راستا صورت گرفته و بسیاری ازمعابر مناسب سازی شده اند.
وی اضافه کرد: مناسب سازی مطب دکترهایی که درساختمان های قدیمی کارمشکل، هزینه دار وزمان بر است ولی مطب های تازه تاسیس باید دارای آسانسور و راه دسترسی معلولان
و سالمندان را مورد توجه قراردهند درغیراین صورت شهرداری پروانه ساخت به آنها نخواهد داد.
رئیس بهزیستی بروجرد بیان کرد: رعایت استانداردهای لازم درمناسب سازی معابر بسیارضروری است و باید به گونه ای تلاش و برنامه ریزی کرد تا این افراد هم بتوانند در جامعه حضور یابند.
پیردایه ادامه داد:علاوه برمناسب سازی معابر شهری، مقرر شد بوستان ویژه معلولان و سالمندان با رعایت استانداردها وامکانات لازم مورد نیاز این قشرازجامعه در بروجرد احداث شود ولی می طلبد دیگربوستان های شهرنیزبه گونه ای باشند که اگرمعلولی و یا سالمندی درنزدیکی پارکی سکونت دارد بتواند ازامکانات ان استفاده کند.
وی گفت: بیش از30 درصد معابر شهری بروجرد برای تردد معلولان وسالمندان مناسب سازی شده است.
رئیس اداره بهزیستی بروجرد افزود: براساس قانون جامع حمایت ازمعلولان تمام وزارتخانه ها وشرکت ها موظفند دراحداث ساختمان ها واماکن دولتی وعمومی، تسهیل در تردد معلولان، سالمندان وجانبازان را مدنظر قراردهند.
پیردایه ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع مناسب سازی برای معلولان هرماه جلسه ای دراین راستا با اعضای ستاد برگزار می شود و به زودی مجموعه اقدامات انجام شده در سال
جاری ارائه خواهد شد.
به گزارش ایرنا بروجرد با بیش از12 درصد جمعیت سالمندی لرستان پیرترین شهرستان استان محسوب می شود.
6052/7273 خبرنگار: آمنه صارمی ** انتشاردهنده: مقداد بهاروند احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.