جعفر طولابی روزدوشنبه در گفت و گو با ایرنا از عزم جدی دستگاههای اجرایی و قضایی برای جلوگیری از نابودشدن دشت حاصلخیز خاوه با پیشگیری از کاشت محصولات آبدوست چون سیب زمینی خبر داد و افزود: کلیه مالکان و مهاجرینی که اقدام به اجاره زمین برای کشت محصولات آبدوست می کنند از این پس حق کشت محصولات آبدوست در دشت خاوه را برای سال زراعی جدید ندارند.
طولابی افزود: در صورت هرگونه انعقاد قرارداد جدید برای اجاره دادن زمینهای کشاورزی مالکان باید جوابگو باشند و ما هیچ گونه تعهدی نسبت به ضرر زیان احتمالی با توجه به اعلام عمومی آن نخواهیم داشت.
فرماندار دلفان با ابراز نگرانی از کاهش سطح آب های زیرزمینی در دشت خاوه و اثرات زیان بار بلندمدت کشت محصول سیب زمینی بر خاک این دشت حاصل خیز تاکید کرد :برداشت بی رویه آب از منابع زیر زمینی در دلفان در حال تبدیل شدن به بحران است و به تهدید جدی برای تامین آب مزارع حتی آب شرب شهر و روستا های شهرستان تبدیل شده است.
وی تصریح کرد: ممنوع شدن کشت سیب زمینی در دشت خاوه از طریق رسانه ها اعلام شده و جهاد کشاورزی نیز موظف شده است تا در این زمینه اطلاع رسانی لازم را انجام دهد.
طولابی از اداره منابع آب دلفان نیز خواست با جدیت نسبت به پلمپ چاههای غیر مجاز، نظارت بر برداشت چاه ها مطابق پروانه بهره برداری اقدام نماید و ومتخلفان را جهت برخورد قانونی به مراجع قضایی معرفی نماید.
فرماندار دلفان از جهاد کشاورزی دلفان نیز خواست با فرهنگ سازی و برگزاری جلسه توجیهی با کشاورزان نسبت به ترویج الگوی کشت برای جلوگیری از کاشت سیب زمینی و محصولات آبدوست اقدام نماید.
دشت خاوه با 21 هزار هکتار یکی از دشت های حاصل خیز لرستان است که در شرق شهرستان دلفان واقع شده که امسال یکهزار و 200 هکتار از این دشت به زیر کشت سیب زمینی رفته بود.
در شهرستان 120 هزار هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد که سالانه 250 هزار تن انواع محصولات در آن تولید می شود.
شهرستان دلفان با 150 هزار نفر جمعیت در شمال استان لرستان واقع شده است.
7270/6060
خبرنگار : علی معظمی**انتشاردهنده:محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.