مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی لرستان گفت: مهمترین دلایلی که مقدار قابل توجهی از اراضی لرستان زیر کشت نمی رود مسئله اجتماعی و روستایی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا لرستان، علی خادمی در خصوص زیر کشت نرفتن برخی زمین های کشاورزی لرستان اظهار داشت: زمین بستر تولید و اشتغال است، بر این اساس استان لرستان همانند سایر استان‌ها متاسفانه مقدار قابل توجهی از اراضی که می بایست زیر کشت بروند نرفته و سالانه بخشی از کشاورزی در این زمینه متضرر می شود.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی لرستان در مورد مهم ترین دلایل در این زمینه افزود: مهم ترین دلایلی که مقدار قابل توجه ای از اراضی زیر کشت نمی رود مسله اجتماعی روستایی است و بعضی از واسطه ها، بنگاه داران و کسانی ممکن است به این فکر باشند که زمین مسکونی می تواند بیشتر از زمین های کشاورزی درآمد داشته باشد به این دلایل سعی دارند در اطراف و حاشیه های شهرها و روستاهای بزرگ اراضی خود را رها کنند و سال های بعد اقدام به قطعه بندی و فروش کنند.

خادمی در زمینه محدودیت هزینه کشاورزان برای کشت زمین تصریح کرد: ممکن است در نقاط استان تعدادی محدود از کشاورزان باشند که هزینه کاشت اراضی خود را نداشته باشند و اراضی به همان صورت رها شده باشد بنابراین در این شرایط مدیریت امور اراضی و سازمان جهاد کشاورزی برای هرکدام از این موارد راهکار دارد.

وی در این زمینه افزود: در خصوص برخورد با افرادی که در حاشیه شهرها و روستاها اراضی خود را به صورت لم یزرع (رها) می کنند تا قطعه بندی و به فروش برساند که به تعبیری مصداق عینی و واقعی زمین خواری است سازمان امور اراضی این اراضی را با تشکیل پرونده و مراجعه به مقامات قضایی اسناد این اراضی را باطل می‌کند و سند به اسم جمهوری اسلامی ایران واگذار می‌شود و می‌توان این اراضی را به افرادی که در بخش کشاورزی نیازدارند، واگذار کند.

مدیر امور اراضی در زمینه مسائل مشکلات اجتماعی روستاها بیان داشت: ممکن است برخی از افرادی که در روستاها زندگی می کنند با هم اختلافاتی بر سر کشت زمین داشته باشند و ما سعی می‌کنیم با ارائه مشاور و راهکار به بخشی از این اختلافات  پایان دهیم تا این اراضی زیر کشت بروند یا توسط خود کشاورزان آن روستا یا توسط افرادی که زمینه و بستر این کار را دارند در این مناطق زمین به صورت اجاره ای به آنها داده می شود.

خادمی در پایان در خصوص پرداخت وام سلف به کشاورزان افزود: کسانی که توان مالی برای کشت یا نهاده‌های کشاورزی ندارند ازطریق پرداخت وام سلف یا وامی که برای وام دهنده نفعی ندارد و وام گیرنده همان مبلغ را که گرفته پس می دهد آن ها را کمک می کنیم تا کود، بذر و سایر موارد را تهیه کنند وکمک اقدام کشت کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.